0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
K åsido.Fråga kolon....Måste det ha blivit helt galet om dom vacuum sög 1.5 h, kopplade bort pumpen innan de släppte på R410....Kan man kolla tryck temp etc? Ström förbruk vid visst tryck i pumpen.... jag vet inte....Rören var fabriks förslutna till ute delen, hellt tills 15 min innan koppling....Och även om de var oproffsiga så verkar det mer seriöst än det jag fick från Engelska kyltekniker som installerar åt domjag köpte pumpen av.... DIY kit säljs och instruktinenen säger att efter ihopkoppling skall lite kylmedium släppas på....kolla för läckage.... blås igenom systemet med kylmedium.... tills det kommer ut.... ( då skall luften vara ute )sedan är det bara attt köra på.... Denna procedur ger 5års del garantri!!!! :OHur mycket sämre blir COP, livslängd etc om spår av fukt skulle finnas.... Läckage kan man väll kolla nu när allt är trycksatt....Inte alla installerar lika seriöst runt om i världen som i Sverige..... tänka alla A/C i mellan östen.... Afrika.... Asien....ch ja..... k.... Polen Tips nu.... så jag har lite att gå på på måndag.... har redan skickat ett missnöje mail och hänvisat till standarderNågon som har EU regler att komma med? vore bra att ha...TackSkål
...kondenserat vatten som är problemet, inte vattenånga. Hur kan du veta hur mycket kondensat som finns där?...det gör man vid praktiska prov i labb!...Varför sätter man inte istället in ett torkfilter på en LL när man ska installera kallt?...Det väsentliga problemet med fukt kom ... för knappt 20 år sen ...
...Installerar man vid låga temperaturer är engelsmännens metod så gott som något..
...Vad slags tork filter, var skall det installeras?
Citat från: Toprunner skrivet 12 november 2010, 21:40:23...kondenserat vatten som är problemet, inte vattenånga. Hur kan du veta hur mycket kondensat som finns där?...det gör man vid praktiska prov i labb!...Varför sätter man inte istället in ett torkfilter på en LL när man ska installera kallt?...Det väsentliga problemet med fukt kom ... för knappt 20 år sen ...Åter igen tycker jag att du kommer med tomma ord, ingen substans.L/L maskiner kommer med torkfilter innuti. Ok, problemet eskalerade för 20 år sen, fine.Det kan ju inte kondenserat mer vatten än ca 3-15gr per m3 luft.För att det skall inträffa måste man verkligen ansträngt sig!Någon form av sjuk temperatur cykling där det kalla röret genomblåses av varm fuktig luft, FLERA GGR OM!Har man haft rör slingan utomhus på sommarn, öppen, nogrannt genomluftad med fuktig sommarluft... sen BOM-tätat den... väntat på hösten, gått ut och hängt upp den utomhus, väntat på kondenseringen i rören i samband med temperaturfallet, öppna pluggarna, kopplat in -sen vakuumsuger man!Då har man ÄNDÅ bara 13-15gr vatten/m3 luft i rören.. och ÄNDÅ är nedkylningen försumbar (förtfarande under 1 Kelvin i 1/2" röret).Har det REGNAT IN i rören, ja då har man givetvis problem, men det syns nog när vakuumet uteblir för det kokar bort flera hundratals liter med ånga.Så rent konkret Toprunner, ge oss lite mer kött på benen, lite "hands on", lite räkneexempel kanske? Lite tänkbara scenarion? (för ex.vis vattenfyllda rör och rör det regnat in i är otänkbara scenarion för mig)Citat från: Toprunner skrivet 12 november 2010, 22:38:16...Installerar man vid låga temperaturer är engelsmännens metod så gott som något..Vafalls? Är det inte risk med en köldmediaflush att kondenserat vattnet fryser på plats i rören när kall dekomprimerad gas/vätska forsar fram?Du förkastar vakuumsugning, men köldmediaflushning går bra? Are you freaking trolling me?
Så här tycker KYLMA att det ska gå till....Ingen del i systemet kallare än +10°C ...En höjning av temperaturen påskyndarförångning av vattnet i systemet....
Så om det är 5- och jag har 3,0 mbar absolut tryck. Och stänger av vacuumpumpen. Trycket stiger inte alls under 30 minuter. Vattnet kokar vid 4 mbar absolut vid denna temperatur. Då har Incert fel, jag är inte säker menar du. Kan jag ha en isklump i systemet då Borde inte den sublimerat och förångats? Trodde i min enfald att jag inte skulle komma ner i 3mbar abs om det fanns fukt kvar.
Purjo ingen bestrider att det hjälper till om det är varmt. Det har vi alla provat och upplevt. Har du?