Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ONÖDIGT med Vacumsugning  (läst 96736 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #120 skrivet: 12 november 2010, 17:43:51 »
Det är det enda polska ordet jag kan ;D  Vet inte vad det betyder exakt men det är väl en universal svordom. Hör det på byggena ganska ofta.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #121 skrivet: 12 november 2010, 20:47:32 »
Kurwa=h..a   ^-^
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad styrman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #122 skrivet: 12 november 2010, 21:32:04 »

K åsido.

Fråga kolon....

Måste det ha blivit helt galet om dom vacuum sög 1.5 h, kopplade bort pumpen innan de släppte på R410....

Kan man kolla tryck temp etc? Ström förbruk vid visst tryck i pumpen.... jag vet inte....

Rören var fabriks förslutna till ute delen, hellt tills 15 min innan koppling....

Och även om de var oproffsiga så verkar det mer seriöst än det jag fick från Engelska kyltekniker som installerar åt dom
jag köpte pumpen av.... DIY kit säljs och instruktinenen säger att efter ihopkoppling skall lite kylmedium släppas på....
kolla för läckage.... blås igenom systemet med kylmedium.... tills det kommer ut.... ( då skall luften vara ute )
sedan är det bara attt köra på.... Denna procedur ger 5års del garantri!!!! :O

Hur mycket sämre blir COP, livslängd etc om spår av fukt skulle finnas....
Läckage kan man väll kolla nu när allt är trycksatt....

Inte alla installerar lika seriöst runt om i världen som i Sverige..... tänka alla A/C i mellan östen.... Afrika.... Asien....
ch ja..... k.... Polen ;)

Tips nu.... så jag har lite att gå på på måndag.... har redan skickat ett missnöje mail och hänvisat till standarder

Någon som har EU regler att komma med? vore bra att ha...

Tack


Skål ::)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Toprunner

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #123 skrivet: 12 november 2010, 21:40:23 »
@ paxmax: Det är kondenserat vatten som är problemet, inte vattenånga. Hur kan du veta hur mycket kondensat som finns där? Jag hävdar att om man säger att man till 100% säkerhet säger att allt vatten är borta när man vakuumsuger vid låga temperaturer... så håller man sig inte till sanningen. Det är ju de som räknar som du gör som inte förstår problemet... det gör man vid praktiska prov i labb!

Varför sätter man inte istället in ett torkfilter på en LL när man ska installera kallt? Är det snålhet som gör att man med en dåres envishet hävdar att det är torrt vid vakuumsugning till 3 mbar?

CocaCola resonerar mycket bättre i sitt inlägg... han tycks ju ha fattat inverkan av temperatur baserat på ren erfarenhet.

Vad menar du sen med 30 års erfarenhet? Det väsentliga problemet med fukt kom när tvingades lämna mineraloljor för oljor som blir skadliga med tiden av fukt... polyesteroljor. De kom för knappt 20 år sen när man övergav energieffektiva köldmedier vilket lyfte frågan med vakuumsugning som före det var en arbetsmetod.

Sen tog jag faktiskt mitt första cert 1995... det var väl andra året man kunde certifiera sig. Dessförrinnan jobbade man med kyla som vilken process somhelst. Jag har därefter kompletterat med akademisk examen, m.a.o ser jag hellre till praktik än teori, men genar inte över naturlagar för det.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #124 skrivet: 12 november 2010, 22:02:19 »
Det finns en del teori också ;) svärfar är en grym matte/fysik lärare .(kth)  oooo vad jag är borta emmelanåt men då har han snällt förklarat så till och med en röris har lärt sig en del.det gäller att  b00k
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Toprunner

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #125 skrivet: 12 november 2010, 22:38:16 »

K åsido.

Fråga kolon....

Måste det ha blivit helt galet om dom vacuum sög 1.5 h, kopplade bort pumpen innan de släppte på R410....

Kan man kolla tryck temp etc? Ström förbruk vid visst tryck i pumpen.... jag vet inte....

Rören var fabriks förslutna till ute delen, hellt tills 15 min innan koppling....

Och även om de var oproffsiga så verkar det mer seriöst än det jag fick från Engelska kyltekniker som installerar åt dom
jag köpte pumpen av.... DIY kit säljs och instruktinenen säger att efter ihopkoppling skall lite kylmedium släppas på....
kolla för läckage.... blås igenom systemet med kylmedium.... tills det kommer ut.... ( då skall luften vara ute )
sedan är det bara attt köra på.... Denna procedur ger 5års del garantri!!!! :O

Hur mycket sämre blir COP, livslängd etc om spår av fukt skulle finnas....
Läckage kan man väll kolla nu när allt är trycksatt....

Inte alla installerar lika seriöst runt om i världen som i Sverige..... tänka alla A/C i mellan östen.... Afrika.... Asien....
ch ja..... k.... Polen ;)

Tips nu.... så jag har lite att gå på på måndag.... har redan skickat ett missnöje mail och hänvisat till standarder

Någon som har EU regler att komma med? vore bra att ha...

Tack


Skål ::)

Installerar man vid låga temperaturer är engelsmännens metod så gott som något. Komplettera med ett torkfilter och sov lugnt.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #126 skrivet: 12 november 2010, 22:52:41 »
principen med att spola, ::) njae  är det efter incert ;)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #127 skrivet: 13 november 2010, 00:17:51 »
...kondenserat vatten som är problemet, inte vattenånga. Hur kan du veta hur mycket kondensat som finns där?...det gör man vid praktiska prov i labb!
...Varför sätter man inte istället in ett torkfilter på en LL när man ska installera kallt?
...Det väsentliga problemet med fukt kom ... för knappt 20 år sen ...
Åter igen tycker jag att du kommer med tomma ord, ingen substans.

L/L maskiner kommer med torkfilter innuti. Ok, problemet eskalerade för 20 år sen, fine.

Det kan ju inte kondenserat mer vatten än ca 3-15gr per m3 luft.
För att det skall inträffa måste man verkligen ansträngt sig!
Någon form av sjuk temperatur cykling där det kalla röret genomblåses av varm fuktig luft, FLERA GGR OM!

Har man haft rör slingan utomhus på sommarn, öppen, nogrannt genomluftad med fuktig sommarluft... sen BOM-tätat den... väntat på hösten, gått ut och hängt upp den utomhus, väntat på kondenseringen i rören i samband med temperaturfallet, öppna pluggarna, kopplat in -sen vakuumsuger man!
Då har man ÄNDÅ bara 13-15gr vatten/m3 luft i rören.. och ÄNDÅ är nedkylningen försumbar (förtfarande under 1 Kelvin i 1/2" röret).

Har det REGNAT IN i rören, ja då har man givetvis problem, men det syns nog när vakuumet uteblir för det kokar bort flera hundratals liter med ånga.

Så rent konkret Toprunner, ge oss lite mer kött på benen, lite "hands on", lite räkneexempel kanske? Lite tänkbara scenarion?  Sc:,h
(för ex.vis vattenfyllda rör och rör det regnat in i är otänkbara scenarion för mig)

...Installerar man vid låga temperaturer är engelsmännens metod så gott som något..
Vafalls?  Är det inte risk med en köldmediaflush att kondenserat vattnet fryser på plats i rören när kall dekomprimerad gas/vätska forsar fram?

Du förkastar vakuumsugning, men köldmediaflushning går bra? Are you freaking trolling me? huvuddunk
« Senast ändrad: 13 november 2010, 00:20:54 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad styrman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #128 skrivet: 13 november 2010, 08:33:26 »


OK, för att göra detta enkelt

Skall jag be dom evakuera mediet, suga om till rätta värden och fylla på igen ? Sc:,h

Om de nu får det rätt?

Eller skall jag förhandla fram 5 års installations garanti, betala mindre... ( i utgången nästan Svenska priser ::) )

Alternativt inte betala mer än för materialet och sedan be annan firma göra det förstnämnda.

Om det är inte ngn fukt som fryser.... och pumpen går är det bara att köra? ( det regnade inte in i rören )

Påverkar det effekten/COP märkbart?

Vad slags tork filter, var skall det installeras?

Vill ha en fungerande anläggning till familjen inför vintern'  då jag själv kommer håll mig till varamare breddgrader.... ::)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #129 skrivet: 13 november 2010, 13:51:10 »
...Vad slags tork filter, var skall det installeras?
Stackars Styrman!
Är det ingen som tar dina bekymmer på allvar?!

Har dom vakuumsugit 1,5timmar BORDE allt vara ok ifall vakuumpumpen är ok.

Sen biten med att "koppla bort vakuumpumpen innan man sätter på gasen" huruvida det är skadligt eller inte beror på:
Ifall vakuumpumpen gått, KRANARNA STÄNGTS, undertrycksmätare har inte rört på sig, kopplar bort pumpen från mätarställaget, släpper på gasen
= OK

MEN:

Vakuumpumpen gått 1,5timmar, kranarna stängts, undertrycksmätare har inte rört på sig, kopplar bort mätarställaget från pumpen, släpper på gasen
= INTE OK!

I det senare fallet har luft + fukt sugits tillbaks in i systemet, ungefär i omfattning som att vakuumsugning inte ens genomförts!
Ett torkfilter monteras "i serie" med flödet, den kan absorbera fukten, men inte luften(syre,kväve etc.)!
Luften kommer gör att gaserna blir svårkomprimerade, högt tryck i systemet -dålig uteffekt.

Har det kommit in fukt så vet jag inte hur pass svårt eller vilken omfattning som krävs för att sanera.
Det får proffsen svara på.
En del (eller allt?) av fukten hoppas man har absorberats av det inbyggda torkfiltret. Problemet är att bedömma om oljan är förverkad eller inte.
Att sanera kompressorn på olja med genomspolning å hela baletten är nog mkt dyrt. Man måste löda dit nytt torkfilter och fylla på ny olja och R410 efter vakuumsugning AV HELA SYSTEMET INKL kompressor antar jag...

Men skedde allt som i beskrivning ett, att kranarna var stängda och manometerstället fortfarande påkopplat när gasen slogs på är allt förmodligen helt ok.
« Senast ändrad: 14 november 2010, 11:09:04 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #130 skrivet: 13 november 2010, 16:12:29 »
Så här tycker KYLMA att det ska gå till.
Vakuumpumpning

Ett kylaggregat skall alltid evakueras genom vakuumpumpning före fyllning
av köldmedium. Kontrollera att alla ventiler i köldmediekretsen är
öppna.
Punkt Vakuumpumpning
Ingen del i systemet kallare än +10°C
Kontrollera pumpens sluttryck före evakuering,
kalibrera vid behov vakuummeter

1 Evakuera till 6,5 mbar (5 torr)
2 Torr kvävgas (N2) fylls till atmosfärstryck
3 Evakuering till högst 2,6 mbar (2 torr)
4 Trycket får ej öka under följande 5 min
5 Om tryckstegring sker, upprepa från punkt 2
6 Systemet fylls med köldmediet till lägst atmosfärstryck
Kompressorn får under inga omständigheter
startas under vakuum. Resultatet
av vakuumpumpningen loggas av mätdator
som registrerar datum, tryck och tid för
provningen. Resultatet av provet förvaras i
aggregatets register.
Hur lång tid tar vakuumpumpningen
Den tid som behövs för att avlägsna vatten
och luft ur ett kylsystem beror på många
faktorer:
1. Storleken på systemet
2. Den mängd vatten som finns i systemet
3. Kapaciteten på vakuumpumpen
4. Storleken på anslutningsledningarna
Den mängd vatten som förekommer i
vätskeform har en direkt inverkan på hur
lång tid det tar att evakuera ett system.
Förångning av vatten genom sänkning av
trycket tar mycket längre tid än att bara
avlägsna luften. Storleken på vakuumpumpen
är ytterligare en påverkande faktor.
En vakuumpump med kapaciteten 100 l/
min rekommenderas som stor nog för evakuering
av system med en motoreffekt av
upp till omkring 7,5 kW (10 hk). En större
vakuumpump kan användas, men i många
fall erhålls ingen märkbar minskning i evakueringstid.
Storleken på anslutningsledningen och
rörledningarna i systemet är en begränsande
faktor. Anslutningsledningarna skall
vara så stora och så korta som möjligt. Det
tar åtta gånger så lång tid att uppnå samma
undertryck genom en 1/4” ledning som
genom en 1/2” ledning. Det tar dubbelt
så lång tid att uppnå ett önskat undertryck
genom en 2 meter lång ledning som det tar
om den är 1 meter.
Tillförsel av värme till systemet är fördelaktigt.
En höjning av temperaturen påskyndar
förångning av vattnet i systemet. Värmelampor,
elektriska kaminer som byggtork
eller kupévärmare, varmluftspistoler kan
vara lämpliga värmekällor. Använd inte en
låga från svets- eller gasolbrännare, eftersom
den lokalt höga temperaturen kan sönderdela
olja och gaser.
När pumpen stängs av från systemet kan
en tryckökning förekomma. För noggrann
kontroll av sluttrycket skall trycket läsas av
omkring fem minuter efter avstängning av
vakuumpumpen och sedan efter ungefär
30 minuter.

Utloggad Toprunner

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #131 skrivet: 13 november 2010, 19:05:48 »
...kondenserat vatten som är problemet, inte vattenånga. Hur kan du veta hur mycket kondensat som finns där?...det gör man vid praktiska prov i labb!
...Varför sätter man inte istället in ett torkfilter på en LL när man ska installera kallt?
...Det väsentliga problemet med fukt kom ... för knappt 20 år sen ...
Åter igen tycker jag att du kommer med tomma ord, ingen substans.

L/L maskiner kommer med torkfilter innuti. Ok, problemet eskalerade för 20 år sen, fine.

Det kan ju inte kondenserat mer vatten än ca 3-15gr per m3 luft.
För att det skall inträffa måste man verkligen ansträngt sig!
Någon form av sjuk temperatur cykling där det kalla röret genomblåses av varm fuktig luft, FLERA GGR OM!

Har man haft rör slingan utomhus på sommarn, öppen, nogrannt genomluftad med fuktig sommarluft... sen BOM-tätat den... väntat på hösten, gått ut och hängt upp den utomhus, väntat på kondenseringen i rören i samband med temperaturfallet, öppna pluggarna, kopplat in -sen vakuumsuger man!
Då har man ÄNDÅ bara 13-15gr vatten/m3 luft i rören.. och ÄNDÅ är nedkylningen försumbar (förtfarande under 1 Kelvin i 1/2" röret).

Har det REGNAT IN i rören, ja då har man givetvis problem, men det syns nog när vakuumet uteblir för det kokar bort flera hundratals liter med ånga.

Så rent konkret Toprunner, ge oss lite mer kött på benen, lite "hands on", lite räkneexempel kanske? Lite tänkbara scenarion?  Sc:,h
(för ex.vis vattenfyllda rör och rör det regnat in i är otänkbara scenarion för mig)

...Installerar man vid låga temperaturer är engelsmännens metod så gott som något..
Vafalls?  Är det inte risk med en köldmediaflush att kondenserat vattnet fryser på plats i rören när kall dekomprimerad gas/vätska forsar fram?

Du förkastar vakuumsugning, men köldmediaflushning går bra? Are you freaking trolling me? huvuddunk

Du verkar ha svårt att begripa vad jag säger. Jag förkastar inte vakuumsugning. Jag påpekar bara det felaktiga att hävda att ett system till 100% säkerhet är fritt från vatten om man sugit till 3 mbar under 1 timme och det är kallt ute, jag har själv utfört tester som visar det. Det finns ingen anledning att räkna på det. Men du kan ju från ditt räkneexempel föra in is eller flytande vatten som variabel. Då ser du ju hur mycket av det man kan tillåta innan det går snett.

Med samma argument som du säger att den lilla vattenånga man har i röret försvinner vid vakuumsugning... hävdar jag att man är precis lika säker/osäker om man luftar ur en förfylld pump istället.

Säkrast är man om man monterar ett extra filter på vätskeröret... hur svårt är det?? Det kostar 150:-. Jag pratar fortfarande om montering i kall väderlek.

Om man sen inte behöver montera en schraeder för vakuumsugning... så är ju det ett extra plus. Felaktiga schraedrar är ju en mycket stor källa till att pumpen stannar/går sönder.

Jag förstår att folk blir irriterade på att man säger sånt i ett forum där montörer som har sitt levebröd i LL-pumpar läser. Jag skriver inte för dem... jag skriver för de som funderar på att köpa en pump.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #132 skrivet: 13 november 2010, 19:13:43 »
Instruktionerna verkar ju vara tydliga:

Så här tycker KYLMA att det ska gå till.
...
Ingen del i systemet kallare än +10°C
...
En höjning av temperaturen påskyndar
förångning av vattnet i systemet.
...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #133 skrivet: 13 november 2010, 19:18:36 »
Så om det är 5- och jag har 3,0 mbar absolut tryck. Och stänger av vacuumpumpen. Trycket stiger inte alls under 30 minuter. Vattnet kokar vid 4 mbar absolut vid denna temperatur. Då har Incert fel, jag är inte säker menar du. Kan jag ha en isklump i systemet då :o Borde inte den sublimerat och förångats?
Trodde i min enfald att jag inte skulle komma ner i 3mbar abs om det fanns fukt kvar.

Purjo  ingen bestrider att det hjälper till om det är varmt. Det har vi alla provat och upplevt.  Har du?

Jag måste ifrågasätta det Toprunner säger annars har jag blivit lurad av Incert och då måste jag ringa dit och skälla. De som känner mig vet att jag kommer göra det.  Herr Rohlin ska få sina fiskar varma. Om vi lyckas enas om att Toprunner har rätt. :)


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #134 skrivet: 13 november 2010, 19:31:26 »
Så om det är 5- och jag har 3,0 mbar absolut tryck. Och stänger av vacuumpumpen. Trycket stiger inte alls under 30 minuter. Vattnet kokar vid 4 mbar absolut vid denna temperatur. Då har Incert fel, jag är inte säker menar du. Kan jag ha en isklump i systemet då :o Borde inte den sublimerat och förångats?
Trodde i min enfald att jag inte skulle komma ner i 3mbar abs om det fanns fukt kvar.
Ja, om trycket inte förändras och temperaturen är över kokpunkten vid aktuellt tryck så borde det ju inte bildas någon vattenånga.
Visserligen kyler ju vattnet ner omgivningen när det 'tar upp' ångbildningsentalpin, så ligger man väldigt nära över kokpunkten så kokar det långsamt. Å andra sidan har ju vattenångan betydligt större volym än vattnet så även om bara lite vatten förångas så borde det ju synas på vakuummätaren...

Citera
Purjo  ingen bestrider att det hjälper till om det är varmt. Det har vi alla provat och upplevt.  Har du?

Jag har aldrig vakuumsugit nåt, men jag kan hålla med om att det mesta är enklare när det är varmt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 660
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!