0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Installations pappret som följde med enheten ( från MHI alltså ) säger att man skall köra vacuum pumpen minst 1h efter det att metaren visar -101kPa eller -755mmHg. Har inte betalat för installationen än.... kommer kräva 5 års garanti.... samt påpeka bristerna.....Sen får jag väll hoppas på det bästa.... om det skall rasa så rasar det väll inom 5 år eller?Klart de inte berättar om fuck up's men de rekommenderades av MHI distributören.... hade inget bättre att gå på....Helt annan marknad här, konsument skydd, certiferingar etc.... outer spaceHälsningarRobert
"så ska man absolut göra en installation med enbart ett manometerställ så ska man (efter en timmes sugning) öppna kranen på lilla röret medan vacuumpumpen går så man fyller rören med en skvätt köldmedia, stänga kranen på manometerstället, släppa på ännu mer gas så man har 2-3 bar övertryck på manometern och sen kan man lossa serviceslangen med gott samvete utan att luft sipprar in."Vilken tur att jag har tänkt/gjort så, amatör som jag är. Det var -04 och alla 6 pumpar går fortfarande.
Det som gör det eminent i mina ögon är att det är enkelt beskrivet med förklaringar och inga fysik termer som folk(i varje fall jag ) inte förstår) Det är det som gör att Roalds bok inte är 100%ig den är lite för teoretisk. Åtminstone för det jag vill ha ut av den.jag väljer att följa dessa råd och sedan gör jag som jag förklarat.
...Om vi tar t.ex exemplet med +5 grader ute. Lyckas du då få ner vacuum till 4mbar har du en teoretisk skillnad i temperatur på 10 grader mellan luften och vattnet...blabla...värme nå vattnet. Den värmen ska överföras via konvektion...blabla...värmemotstånd i kopparen...blabla...isolerade rör...blabla... nästan omöjligt att föra in värme för att koka vattnet.Det är här nyttan av teori kommer in, man kan helt enkelt inte övervinna naturlagar.
Är det KURVA vet inte hur det stavas men du bor väl i Polen va.