0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
toprunner.. kan du vidareutveckla :Citat från: Toprunner skrivet 09 november 2010, 21:33:06Har du ingen temperaturdiff mellan vatten och omgivning så tillförs ingen värme och vatten kokar inte. Det medför att din mätare står still och vattnet stannar kvar.Är det sen ett bra jobb eller en säker försörjning du eftersträvar?
Har du ingen temperaturdiff mellan vatten och omgivning så tillförs ingen värme och vatten kokar inte. Det medför att din mätare står still och vattnet stannar kvar.Är det sen ett bra jobb eller en säker försörjning du eftersträvar?
Ja gör det är du snäll. Trodde att det var därför jag sög Du uppfattar alltså mig som en slarvig person, en som fuskar med vacuum eller?
Hur menar du toppis så jag skulle inte få torrt vid 5 + cocacola
Citat från: ace skrivet 09 november 2010, 21:39:15toprunner.. kan du vidareutveckla :Citat från: Toprunner skrivet 09 november 2010, 21:33:06Har du ingen temperaturdiff mellan vatten och omgivning så tillförs ingen värme och vatten kokar inte. Det medför att din mätare står still och vattnet stannar kvar.Är det sen ett bra jobb eller en säker försörjning du eftersträvar?Du kan inte orsaka en förångning utan att tillföra värme. Prova ställ en kastrull med vatten på spisen utan att slå på den så får du se hur lång tid det tar att koka potatis Du orsakar ju temperaturdifferens genom att sänka kokpunkten. En förutsättning är då att värme från omgivningen kan nå ditt vatten som eventuellt gömmer sig i röret. Omgivningstemperaturen i sig garanterar inte att så blir fallet, vakuum isolerar mycket bra.
Håller inte med.. kan hälla i lite kranvatten som är ett par ºC varmare än omgivande rumstemp i en kemibehållare i glas och suga denna. vattnet börjar förångas/koka så fort man nått rätt vacuum för aktuell kokpunkt....trots att värme inte kan tillföras från en svalare omgivande rumstemp.kan inte heller förstå vad du menar med att vi skapar en tempdifferans genom att sänka lufttrycket/kokpunkten... temperaturen förändras väl inte med lufttryck ?Och koka potatis handlar i mitt hem inte om att förånga en viss mängd omgivande vatten... Blääh
Vilka Faktorer . Topprunner. ? Jag använder en ITE MK40DS 2 stegad Vacuum pump och en vacuum mätare som ref till manometerstället. och ja det lämnas en gång om året för kallibrering /kontroll . Va och titta på ett gammalt jobb (arbetsberättelsen ) som gick i våras. Ett kompressor ras på en luft-vatten .Filter expansions ventil kompressor. klar vid 1400 . 0800 nästa dag kontroll Thumbsup Nya synglaset va så blått att det nästan va svartcocacola
Gäller vid isentropisk kompression/expansion Dock handlar det här om att driva ut fukt som finns som vätska eller frost i rör som är utomhus i kyla - och innan den fukten rör sig en millimeter så måste ångtrycket runt frosten vara lägre än vad dess ångtryck är vid isens/frostens yta och ångtrycket bestäms då av isens temperatur - och när det dunstar ånga från isen så åtgår det värme som måste tas från omgivningen. mao med tillräkligt lågt tryck runt isen så blir den kallare än omgivningen när den gasar och tar in värme från omgivningen för att fortsätta att gasa vid den givna temperaturen och trycket - blir omgivningen ännu kallare så måste man suga ännu hårdare innan isen/frosten börja avge någon ånga.