0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Oskar P! Ja Macke har väl en Toshibapump har jag för mig, och med de pumparna precis som med alla andra pumpar så bestämmer man väl själv om man vill ha den ansluten via jordad stickpropp eller en fast anslutning med brytare såvitt jag känner till. Mvh Raffen.
Citat från: stormense skrivet 04 juni 2010, 15:17:41Tack Raffen!Får uppdatera rubriken löften att pumpen inte gav några vibrationer i huset. Jag hade igår kommit hem från Lasarettet och nu testat. Det var varmt när jag kom hem men körde kylning och frös. Varför dånar inte värmepumpar som en flyttbar luftkonditionering? Den hörs i hela huset och över hela tomten medan värmepumpen bara hörs i rummet den sitter. Utedelen viner bara lite dovt där den sitter men inte så det stör. Är det bara för att den är ny?Körde den för fullt i morse på 26 grader en timma och även då låter värmepumpen inte mer än i rummet den sitter. Sedan gick den ner i hastighet och man kunde till och med vistas i det rummet. Undra hur det låter om det är -20 grader en vecka. Men jag var beredd på att den skulle låta.den ska inte låta mer än att du hör ett susande i rummet där den sitter, och på lägsta fläkthastigheten ska det knappt höras att den går, och utedelen på panasonic är tysta och vibrerar inte, men ger ifrån sig högfrekventa pipljud som kan bli störande, men högfrekventa ljud fortplantas inte alls lika väl i husets stomme som lågfrekventa, så det brukar sällan höras in i huset.
Tack Raffen!Får uppdatera rubriken löften att pumpen inte gav några vibrationer i huset. Jag hade igår kommit hem från Lasarettet och nu testat. Det var varmt när jag kom hem men körde kylning och frös. Varför dånar inte värmepumpar som en flyttbar luftkonditionering? Den hörs i hela huset och över hela tomten medan värmepumpen bara hörs i rummet den sitter. Utedelen viner bara lite dovt där den sitter men inte så det stör. Är det bara för att den är ny?Körde den för fullt i morse på 26 grader en timma och även då låter värmepumpen inte mer än i rummet den sitter. Sedan gick den ner i hastighet och man kunde till och med vistas i det rummet. Undra hur det låter om det är -20 grader en vecka. Men jag var beredd på att den skulle låta.
Min AVT fungerar strålande i sommarvärmen. 20-22 grader på nedervåningen gör att man fryser om man sitter i samma rum som pumpen. Jag har alltid hört folk säga att en värmepump drar multum som AC men jag har mätt min el-åtgång ganska noga och kan inte påstå att AC: n dragit mer än 4-5 kwh/dygn.Är det en myt att värmepump som AC drar mycket ström eller beror det på fabrikat/storlek?
det är en myt ja, folk är rädda för att använda funktioner som underlättar livet... samma sak som tjafset att automatlåda drar såååå mycket mer än manuell osv... man ska leva bekvämt annars är man snål!
IngressEfter andra besöket, och lite mer efterforskningar på nätet, hade jag beställt en Pananasonic 650 AVT http://www.allvarmeteknik.se/produkter/650avt.php för 42500 kr, rotavdraget borträknat, plus service vartannat år 1400 kr stycket.
...6år innan du börjar spara pengar på pumpen. räknar du in servisarna (4300kr) tar det ett år till