0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att tillverka varmvatten på sommaren när solen skiner är inget problem. Den lilla skvättvatten som vi behöver hålla på 60 grader fixar sig hur lätt som helst oavsett hur vi bär oss åt.Som jag sagt tidigare så är det helt klart att de högsta temperaturerna från solen skall gådirekt till beredning av färdigt varmvatten, i alla fall om huset inte har uppvärmningsbehov.Det som däremot är en utmaning är lagring av solenergi från dag till natt, från en solig veckatill en mulen, från sommar till höst.
Hej!Vi har precis köpt en 2 plans villa med källare, som sedan tidigare har oljepanna(med elpatron) + solfångare(tillsammans med en "gigantisk" ackumulatortank i källaren) på taket som hjälper till med varmvatten under sommaren. Jag försökt läsa på lite om värmepumpa, uppvärmning, ventilation, solfångare mm och har en rätt god ide/vision om hur jag skulle vilja ha det.Vi ska nu stegvis i princip helrenovera hela huset, in med golvvärme, sätta in FXT ventilation, bergvärme och kombinera detta med befintliga solfångare. I framtiden är det även aktuellt att bygga öppen spis som vi oxå skulle vilja kunna koppla in i värmesystemet på något sätt.Jag skulle vilja få in bergvärmen, ftx, kyla, de befintliga solfångarna (och möjligheten att i framtiden kunna få in värmen från en öppen spis i systemet), golvvärme integrerat i ett system.Är det möjligt? Är det någon som har erfarenhet av detta och/eller känner till något system fixar detta?
CTC säger att Ecozenith är "intelligent" och det ger mig onda aningar När solen skall jobba i ett kombisystem så som du har tänkt dig, så är 100 literack.tank per kvadratmeter solfångare mera lagom. I en Ecozenith som är tänktatt leverera ut färdigt varmvatten med hjälp av elpatroner och/eller VP så får duförstås inga 500 liter för solen att jobba mot. Det blir bara en liten skvätt i bottenpå tanken som är så kall att du kan hämta ner de 30-50 grader som oftast finnspå taket.Det är förledande enkelt att tro att man får ner energi till sitt system bara för attpumpen går och temperaturen på taket är 80 grader, men om tanken redan är75 grader, så blir det bara mer och mer förluster ju mindre differens vi får mellaninkommande och utgående temperatur i solslingan. Ingen energi går över till vattneti tanken.För att verkligen hämta hem energi behöver du en mottagare med betydligt lägretemperatur än den du har på taket. gärna 20-30 graders diff. 80 grader på taket mot50 grader i tanken då händer det saker....När det gäller ack.tankarna så skall du förstås behålla din "gigantiska" ack.tank som ju visade sig bara vara en "futtig" 800 liters tank. Den behövs både för solfångarna och fördet läget när den vattenmantlade vedkaminen kommer. En ny liten högtemperaturtankkan förstås vara bra, men den behöver inte vara "intelligent"