0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den har lösningen är väl hyfsad, VP:n laddar övre delen av din acktank vid VV-laddning och undre för värme. Mot tanken kan du då docka både solpaneler och ev vedpanna. Principen bör fungera för andra märken än nibe också.http://www.nibeonline.com/pdf/M10456-4.pdfFör kyla kopplar du in en kanalkylare på tilluften som kyls med brine.
Citat från: Carl N skrivet 14 maj 2010, 08:41:26Den har lösningen är väl hyfsad, VP:n laddar övre delen av din acktank vid VV-laddning och undre för värme. Mot tanken kan du då docka både solpaneler och ev vedpanna. Principen bör fungera för andra märken än nibe också.http://www.nibeonline.com/pdf/M10456-4.pdfFör kyla kopplar du in en kanalkylare på tilluften som kyls med brine.Förlorar man inte för mycket på värmepumpsladdningen av undre halvan, när det är golvvärme som ska matas?
tveksamt om det lönar sig
Hur påverkar grundvattenrörelserna lagringen, vi har ju en nederbörd på mellan 500 och 1000mm/m2 så det bör ju vara den minimala rörelsen i grundvattnet (i alla fall om man inte bor i asfaltdjungeln). Att grundvattnets rörelser kan ha stor betydelse kan man se tex. hos min mor. Där är brinen in densamma +- 1 grad sommar som vinter.
Hon bor halva vägen upp efter en "bergskam" ca 1 km till sjön nedanför och ungefär lika långt till "toppen" där det planar ut. Det faller 150- 200 m på 2 km och eftersom berget består av skiffer som har många "små sprickor" rör sig grundvattnet bra. Hålet är ca 140 m djupt och pumpen, om jag inte missminner mig, en 7 kW. Det är 7 eller 8 år sedan pumpen blev monterad och det är samma temp i hålet. Innan VP använde hon ca 30 000 kW elpannevärme samt lite vedeldning i en vedpanna. i samband med VP inst. kopplades vedpannan bort. Att grundvattnet är rörligt är det väl ingen tvekan om, det kan man bla se i alla sjöar där utflödet ofta är betydligt större än det synliga inflödet. En orsak är alla "kallkällor" som man ser på vissa sjöars botten, Här i mina trakter kan vet jag två stora sjöar med stort inflöde från källor under vattenytan. Dom som jag vet och har sett själv är Storsjön och Locknesjön, orsaken till att jag själv har sett många "bäckar" som mynnar djupt ner är att jag aktivt dyker
På 80 talet utfördes rätt omfattande försök med att lagra värme i berg, bla. av ett lokalt och på den tiden rätt stort företag. En av dom som ledde försöken är en god vän till mig och enligt honom gav dom fleråriga försöken allt för dåligt resultat så efter några år avbröts försöken. Ett litet annat läge kommer man kanske i om man vill ha kyla, den värme som man då får är ju i princip "gratis" den värmen skulle ju ventilerats bort om man inte tryckte ner den i maken, så även om mycket av värmen går till spillo i "marken" blir det (lilla) man får tillbaka ren vinst.