0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
skulle det fungera bättre med utegivaren på framsidan så solen kan skina på givaren och stänga av VP då jag ändå får bra värme i huset från solen de dagar den är framme.
Fönster som inte släpper in solvärme? Fattar inte vad du menar? Det är väl för att släppa in solen som man har fönster? Och jag tar gärna in solvärmen på vintern eftersom pannan då sänks och jag sparar energi. På sommaren har jag markiser.
CiteraFönster som inte släpper in solvärme? Fattar inte vad du menar? Det är väl för att släppa in solen som man har fönster? Och jag tar gärna in solvärmen på vintern eftersom pannan då sänks och jag sparar energi. På sommaren har jag markiser.Jo de e klart man har fönster för att släppa in solen, men olika fönster släpper ju igenom värmen från solen på olika sätt.Ett gammalt 2-glas är ju extrema till att släppa in solvärmen medans ett nytt 3-glas inte ger sån förbaskad värme in i huset och ger då en svalare temp på sommaren tex.Sen finns ju ennergifönster som är till för att fånga upp solstrålarna för att få just värmen i från fönstren in i huset..Jag har heller inget emot om solens värme kommer in i huset på vintern men då ska vp:n lugna ner sig för annars blir det ju dubbla effekt och hett som fan i huset.Är du med på noterna?
CiteraSjälv har jag både utegivare mot söder och innegivare eftersom 10 av 13 fönster är mot söder. För mig funkar det kanon och innetemp blev mycket stabilare sen jag flyttade utegivaren.Testade du innegivaren samtidigt som du hade utegivaren i norr? Isf hur funkade det?Om man har innegivare som man ställt in på 21 ºC och sen börjar elda i kaminen och då får 23 ºC i huset, stänger vp av sig då och inte ger värme alls till elementen förän innetempen faller till 21 ºC igen?
Själv har jag både utegivare mot söder och innegivare eftersom 10 av 13 fönster är mot söder. För mig funkar det kanon och innetemp blev mycket stabilare sen jag flyttade utegivaren.
Om man skall sammanfatta alla dessa goda råd blir det enl er experter-Använd inga rumstermostater-Både inne och utegivare-Kanske en termostat i sovrummen-Justera innetemperaturen med framledningstemperaturen-Dra ner på fläkten-Sänk hastigheten på cirkpumpen-Max 3 kW på elpatronHar jag nu glömt någonting ? Min pump är ej installerad ännu, flyttar in den 8 juli
Nog för att staten lägger sig i alldeles för mycket men att tala om för mig hur jag skall ställa in min pump tror jag inte att de mäktar med Mitt hus är under uppförande,inflytt i början på juli.Har haft Nibepumpar förut , ett bygge 1990 golvvärme med nibe 225 m2 enplan förbrukning 18000 kwt/år
Kolla i manualen vilka tillbehör som finns till din bosch. Borde finnas möjlighet till termostat eller innegivare om du har en modell som styrs av utegivare i normalläget. På min nibe så var det bara att koppla in två trådar till en plint på effektvaktskortet. När man sluter kretsen antingen med en termostat, brytare, timer eller vad man nu gillar så sänks framledningstempen i pannan med ett inställbart värde. Finns det en liknande funktion på din bosch så kan du köpa vilken termostat du vill med potentialfritt relä och koppla in.Värmeförflyttare är fläktar med termostat. Går ju att koppla separat termostat till valfri fläkt också.