0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Var kan man få tag på en innegivare till en 360p ? Pga solinstrålning samt att utegivaren sitter på skuggsidan tror jag att pumpen kommer att starta många ggr i onödan.Nibe har ingen sådan ser jag på deras hemsida.
Utegivaren ska förresten sitta på skuggsidan.
CiteraUtegivaren ska förresten sitta på skuggsidan.Nja, håller inte riktigt med gurravasa där, han har rätt men det finns undantag. Rent gennerellt så ska utegivaren sitta i skuggan, helt riktigt.MEN det förutsätter att huset inte släpper in solvärme via fönstren och är väl isolerat så det heller inte släpper ut värmen, då ska man klara sig med bara utegivaren som sitter i skuggan om man inte eldar i kamin eller dylikt för då krävs även en innegivare.För ett hus som mitt, stora 2-glas fönster på solsidan fram och utegivaren bak i skuggan, skulle det fungera bättre med utegivaren på framsidan så solen kan skina på givaren och stänga av VP då jag ändå får bra värme i huset från solen de dagar den är framme.Men det allra bästa är att koppla in en innegivare och behålla utegivaren i skuggan, ska jag göra i sommar och i stället ta vara på den överdrivna värme jag får i huset från solen och få ner den till källaren via en fläkt så jag även får gratis värme där Thumbsup
Jag tror inte på att placera utegivaren på solsidan. Borde resultera i extremt ojämn drift på pumpen och risk för ojämn temperatur inne eftersom relationen mellan hur varmt det blir när solen ligger på givaren och tempen inne borde vara mer ojämn än relationen mellan utetempen i skugga och innetemp. Att placera utegivaren i solen är sämre än att ha den i skugga i normalfallet och sämre än att ha innegivare om man har mycket solinstrålning. Lösningar som är näst bäst i alla scenarion gillar jag inte...
Själv har jag både utegivare mot söder och innegivare eftersom 10 av 13 fönster är mot söder. För mig funkar det kanon och innetemp blev mycket stabilare sen jag flyttade utegivaren.
CiteraSjälv har jag både utegivare mot söder och innegivare eftersom 10 av 13 fönster är mot söder. För mig funkar det kanon och innetemp blev mycket stabilare sen jag flyttade utegivaren.Om man har innegivare som man ställt in på 21 ºC och sen börjar elda i kaminen och då får 23 ºC i huset, stänger vp av sig då och inte ger värme alls till elementen förän innetempen faller till 21 ºC igen?
Jag har 90% av fönster i söder och kör med innetermostat och utegivare i norr. Fattar inte vad jag skulle vinna på att sätta utegivaren i söder? Varför kompensera för samma sak på två ställen?
Citat från: joka83ed skrivet 13 maj 2010, 14:03:11CiteraSjälv har jag både utegivare mot söder och innegivare eftersom 10 av 13 fönster är mot söder. För mig funkar det kanon och innetemp blev mycket stabilare sen jag flyttade utegivaren.Om man har innegivare som man ställt in på 21 ºC och sen börjar elda i kaminen och då får 23 ºC i huset, stänger vp av sig då och inte ger värme alls till elementen förän innetempen faller till 21 ºC igen?Nej den kompenserar genom att sänka värmekurvan med ett inställt värde per ökad grad i innetemp. En termostat funkar som du beskriver. Jag kör med termostat för eldning, men istället för att vänta på att innetempen ska stiga så stänger jag av pannan med timer och låter sen termostaten ta över.
Citat från: gurravasa skrivet 13 maj 2010, 14:08:51Jag har 90% av fönster i söder och kör med innetermostat och utegivare i norr. Fattar inte vad jag skulle vinna på att sätta utegivaren i söder? Varför kompensera för samma sak på två ställen?Får du in solvärmen via fönstren eller har du bra fönster som ej släpper in solvärmen?Har man bra fönster som ej släpper in soljusvärmen håller jag med dig till 100% om givarnas placeringar.Men däremot om fönstrena släpper in solvärmen blir jag lite mer fundersam på givarens placering, jag kan ha fel då det bara är teorier i mitt lilla huvud...
Citat från: gurravasa skrivet 13 maj 2010, 14:13:27Citat från: joka83ed skrivet 13 maj 2010, 14:03:11CiteraSjälv har jag både utegivare mot söder och innegivare eftersom 10 av 13 fönster är mot söder. För mig funkar det kanon och innetemp blev mycket stabilare sen jag flyttade utegivaren.Om man har innegivare som man ställt in på 21 ºC och sen börjar elda i kaminen och då får 23 ºC i huset, stänger vp av sig då och inte ger värme alls till elementen förän innetempen faller till 21 ºC igen?Nej den kompenserar genom att sänka värmekurvan med ett inställt värde per ökad grad i innetemp. En termostat funkar som du beskriver. Jag kör med termostat för eldning, men istället för att vänta på att innetempen ska stiga så stänger jag av pannan med timer och låter sen termostaten ta över.Kan jag koppla in en termostat i stället då eller blir det galet till min Bosch?