0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min son och mina föräldrar har varsitt hus i Örebro. Bostadsyta 150 kvm+ källare, resp 170 kvm + källare.Båda har en IVT 9. Dessa pumpar räckte inte den gångna vintern utan eltillskott med extra 9 kW elpatroner fick gå in när det var 20 grader kallt.Månads-elräkningarna blev över 6000 SEK tre månader i rad för resp hus.Jag skulle absolut inte välja en mindre pump än 9 kw.Den varvtalsstyrda 11:an hade blivit mitt val.....för att slippa dyra eltillskott.
Rickard.Jag vet ej tidigare förbrukning i resp hus utan reagerade endast instinktivt, när IVT 9 Kw nämndes. Pumparna fungerar utmärkt och har alltid räckt tidigare, men i vintras gick det inte alls.Mitt råd är ej professionellt underbyggt utan endast byggt på mina närståendes erfarenheter.
Om prestige skulle va så illa på fler plans hus hade Branschen skrikit till. VP Oraklet Du har prestige har jag läst Och Thermias Beräkningsprogram. Vad skiljer det på dom 2 under samma förutsättningar?
Smurfen det är bättre med en överdimensionerad IVT för dem dimensionerar lite snålare än de andra.
Jag dimensionerar den för full effekt Och efter 1oo pascal regeln Her dessutom kommit på en smart lösning på mitt VV behov alldeles själv.det kommer bli en tok bra anläggning Thumbsup