0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Naturligtvis så monterar man ett värmevattenbatteri, istället för den elektriska eftervärmaren. (om man tror sig behöva eftervärmare)Likströmsmotorer till fläktar gör att förbrukningen hålls låg, och tillsammans med vattenvärmebatteriet blir COP hög. Har man ingen eftervärmare kanske COP blir ännu högre. (helt beroende på hur man vill räkna)
Skall det tolkas som att COP 4,6 för FTX:en som jag fick fram är ett för lågt värde då fläkteffekten skulle vara överskattad i kalkylen?
Kanske mer en akademisk fråga, 6 kW pump plus FTX ger säkert dyrare värme än 8 kW pump utan FTX. I synnerhet med större radiatorer på övervåningen.
4. "Tillförd el till ventilationssystemet" är ca 563kWh för FLVP och berg+F men hela 1940kWh för FTX. Inte drar FTX 4ggr så mycket el? Borde ligga på runt 2ggr med dubbla mängden rör och fläktar tycker jag. Sen kan man ju programmera FTX att vara avstängd när man inte är hemma också.5. Verkningsgrad för FTX-agget (VR700DCV) är beräknat till 73% vid 407m3/h. Tittar man på produktbladet för det agget så ser det ut som att verkningsgraden ligger på ca 83% vid det beräknade luftflödet 257m3/h. Det ger ju en del mer i återvinning om produktbladet stämmer.
1. Du har rätt, enligt manualen ger 1245-8 ca 6,9 kW vid 50 ºC framledning och med golvvärme så borde framledningstemp vara lägre än så vilket borde öka uteffekten lite till.
Ok, det känns som att alla är överens om att jag åtminstone borde bråka på dem att dimensionera raddarna för samma temp som golvvärmen då? Är det 35/25?Bör man göra detta även om man inte väljer FTX eller blir raddarna monsterstora då?Just nu känns det ju som att F750 är lite för bra för att det ska motivera 100000kr extra för berg+FTX, men attans då får jag ju inte kyla på sommaren och ingen kyla till den tänka vinkällaren under trappen.
Får se vad min energiberäkning kommer att visa. Jag vill ju ha en nyttokalkyl där jag räknar hem en berglösning på 5-8 år för att det skallkännas meningsfullt.Lycka till!//JaGus