0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sen kanske man borde ta hänsyn i kalkylerna till att min fru är en badanka som gärna badar kanske 5ggr/veckan i hörnbadkar. Har ingen koll just nu på hur mycket det påverkar årsbehovet.
I vilket fall som helst, större radiatorer på övervåningen!!
Det smarta är om du skippar allt som hussäljaren säger och köper värmen själv. Man måste inte ha den senaste dyra BV pumpen som kostar 65000 man kan ta en för 50000 sedan kostar FLM om du klarar dig med det typ 15000 sen borrning och inst. TYP 150000 med kyla och allt. Sedan finns L/V alternativet. Om man nu tänker det som jag säljer så borde du få en Atria för 110000. Sedan en Vent som värmer brinet kostar c.a 15000. Då kostar det 125000. Om du skulle ringa till mig och säga att jag vill ha BV. Då säger jag du ska ha en G2 för den är bäst.Men det finns andra alternativ. Frikylan behöver inte kosta mkt, den kan man fixa utan alla exp kort och moduler.. Det går att lösa billigare än vad du tror, du måste bara leta upp rätt inst.
Du får lägga på 50 kWh i veckan eller 2 600 kWh/år. 35-40% av det är köpt energi till värmepump, beroende på värmepumpstyp.
Citat från: JaGus skrivet 09 april 2010, 11:35:42Får se vad min energiberäkning kommer att visa. Jag vill ju ha en nyttokalkyl där jag räknar hem en berglösning på 5-8 år för att det skallkännas meningsfullt.Lycka till!//JaGusVarför det? Om bergvärmen skulle kunna "räknas hem" på låt säga 12 år men ge lägre kostnader från dag 1, skulle det alltså vara ointressant?
Får se vad min energiberäkning kommer att visa. Jag vill ju ha en nyttokalkyl där jag räknar hem en berglösning på 5-8 år för att det skallkännas meningsfullt.Lycka till!//JaGus
Hur känns det att byta en pump för 81000kr efter 15år då? Jämfört med en BV-pump för halva priset?Den kanske inte är dubbelt så dyr om 15år, men då är vi inne på spekulationer och då kan man även räkna med EU-anpassat elpris som är dubbelt så högt samt 2% genomsnittlig inflation som minskar räntekostnaden mer på BV-paketet.Missförstå mig inte, jag velar själv. Jag vill ha BV+FTX, men om det ger HÖGRE månadskostnad har jag svårt att leva med det beslutet trots ökad komfort.
Om BV med en FLM kostar 140000 hur kan den då vara 100000 dyrare?
Citat från: Ville Vessla skrivet 09 april 2010, 11:41:08Citat från: JaGus skrivet 09 april 2010, 11:35:42Får se vad min energiberäkning kommer att visa. Jag vill ju ha en nyttokalkyl där jag räknar hem en berglösning på 5-8 år för att det skallkännas meningsfullt.Lycka till!//JaGusVarför det? Om bergvärmen skulle kunna "räknas hem" på låt säga 12 år men ge lägre kostnader från dag 1, skulle det alltså vara ointressant?Lägre driftkostnader från dag 1 är väll trevligt. Men om investeringens merkostnad inte går att "få igen" inom rimlig tid så ser jag inte poängen. Detta er en grundtanke när man räknar på alla investeringar. Väger man också in teknisk livslängdpå maskinen så vill man ju inte att kalkylen är hemma samtidigt som maskinen är uttjänt.Därför tycker jag att en BV pump skall vara betald på 5-8 år genom minskade driftkostnader, annarsinvesterar man med andra parametrar i åtanke, som ex. spekulation om framtida kostnadsutveckling mmoch det kan man ju också göra. Alla har nog sina bevekelsegrunder till varför man investerar.//JaGus