0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om då BV inklusive räntor och avskrivning ger lägre kostnad från dag 1 men payoff är för lång så måste man vara ekonom för att avstå det alternativet.
Slutsatsen är enkel, tiden för payoff är alltid viktig i alla investeringar, även för bergvärme.
CiteraOm då BV inklusive räntor och avskrivning ger lägre kostnad från dag 1 men payoff är för lång så måste man vara ekonom för att avstå det alternativet....Själv är jag gift med en ekonom som gärna vill dra bort BV+FTX från beställningen, men själv är jag ingenjör med stort ekonomiintresse så hon litar på mitt omdöme som tur är. ...
Lexus: brukar man använda tilluftsventilerna till kyla när man har FTX?
VÄRMEPUMP:NF 1245-6 55/45 (-2KB)------------------------------------------------------------------Utetemperatur: -15.00 -7.00 2.00 7.00 15.00Värmeeffekt, kW: 4.44 4.98 5.64 5.64 5.74Driveffekt, kW: 1.59 1.56 1.52 1.50 1.64Lägsta avlufttemp 0°C. Lägsta utetemp 0.0°C. Högsta d:o 0.0°CÅrsvärmefaktor= Avgivet/Drivel 14750/ 4284 = 3.44. Red.fakt 1.00FTX-AGGR.:Systemair VR700. Verkningsgrad = 73 407 m³/h------------------------------------------------------------------Utetemperatur,°C -15.00 -7.00 2.00 7.00 15.00Värmeeffekt, kW 3.45 2.66 1.77 1.28 0.49Driveffekt, kW 0.35 0.35 0.35 0.35 0.35Spareff.,kW/m³/s 27.406 20.433 12.589 8.232 1.260Eleffekt,kW/m³/s 3.098 3.098 3.098 3.098 3.098Temp.verkn.grad 73.4 73.4 73.4 73.4 73.4Återvunnet/Elbehov kWh/år = 8752/ 1939 = 4.51. Red.fakt. 1.00
Citat från: JaGus skrivet 09 april 2010, 20:14:58Slutsatsen är enkel, tiden för payoff är alltid viktig i alla investeringar, även för bergvärme.Hur räknas payoff på ett nybygge? Mot vilket alternativ ska man räkna payoff?Om jag installer el-beredare, luft/luft samt självdrag till nybygget.....är det då okey enligt dig?Hur menar du?
HejJag jämför den lösning som är standard i mitt bygge, nämligen F750 FLVPoch som ger en viss löpande driftkostnad med allternativet att uppgraderaden till en BV+FLM lösning, som ger en annan löpande driftkostnad. Ingen rocket science direkt.Om den löpande driftkostnaden för BV lösningen minskat, inom en 5-8 år period, med motsvarande merkostnad för BV investeringen så anser jag att det är en attraktiv affär.Och tittar man på den kalkyl som inledde denna diskussion så är skillnaden i hans fall väldigt liten. Man kan ju välja att investera i en BV lösning i alla fall för att man gillar det.Det är väll helt ok. Men i mitt fall är det inget självendamål med en viss teknisk lösningdet är driftkostnaden i relation till investeringen som jag tittar på.Det finns nog inget rätt och fel här, alla gör vi vår bedömning på det grunder vi själva finner bäst.//JaGus
Citat från: JaGus skrivet 10 april 2010, 15:00:31HejJag jämför den lösning som är standard i mitt bygge, nämligen F750 FLVPoch som ger en viss löpande driftkostnad med allternativet att uppgraderaden till en BV+FLM lösning, som ger en annan löpande driftkostnad. Ingen rocket science direkt.Om den löpande driftkostnaden för BV lösningen minskat, inom en 5-8 år period, med motsvarande merkostnad för BV investeringen så anser jag att det är en attraktiv affär.Och tittar man på den kalkyl som inledde denna diskussion så är skillnaden i hans fall väldigt liten. Man kan ju välja att investera i en BV lösning i alla fall för att man gillar det.Det är väll helt ok. Men i mitt fall är det inget självendamål med en viss teknisk lösningdet är driftkostnaden i relation till investeringen som jag tittar på.Det finns nog inget rätt och fel här, alla gör vi vår bedömning på det grunder vi själva finner bäst.//JaGusVisst var det du som skulle bygga nytt, 250 kvadrat med 40 fönster?Nu har du fått varningar att välja FLVP från forumet och om du tror mer en del kalkylerna så tycker jag du ska välja FLVP.Det skulle vara jätteintressant om du sen redovisar årsförbrukningen här eftersom du kommer att vara en av de första med en 750. Lycka till med valet! (Skulle själv valt BV och FTX)
...Det kan mycket väl visa sig att BV-lösningen blir vårt val, men det måste underbyggas med cold facts.Inte bara tyckande om att det är klart att det blir billigare....
Citat från: JaGus skrivet 10 april 2010, 19:20:48...Det kan mycket väl visa sig att BV-lösningen blir vårt val, men det måste underbyggas med cold facts.Inte bara tyckande om att det är klart att det blir billigare....För att kunna underbygga med cold facts så måste du få en beräkning på husets effektbehov från husfabrikanten/konstruktören.Det program som använts i steppen7:s fall: "Enorm 2004. Version 2.0 Beta 3" kanske är jättebra på att räkna ut husets effektbehovmen man får en känsla av att det kanske inte är optimalt vad gäller vp-dimensionering, kanske det beror på att det är en beta-version...Gå till olika installatörer och begär in offerter baserat på husets effektbehov och värmedistributionssystem.Se till att installatörerna inte har nåt samarbete med hustillverkaren eftersom risken då finns att hustillverkaren har störst marginal på en viss lösning och denna kan då framstå som bäst. Som andra har påpekat så lägg golvvärme på övervåningen eller övertyga sambon om att stora radiatorer på övervåningen är snyggt, miskar klimatpåverkan "" eller vad som nu biter på henne. Dubbelpanelradiatorer med dubbla konvektorplåtar är ett minimum. Thumbsup