0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är klart det finns modeller som inte ska vara här i vårat klimat, är väl ingen som har påstått något annat men det har väl inget med paralellimport av vissa modeller att göra Det är kallt på andra breddgrader förutom i Norden Vet inte vart det står bortom allt tvivel i denna tråd ?Alla märken och modeller kan råka ut för paralellimport, inget specifikt som gäller PanasonicVet inte varför du skulle gilla tråden bättre nu men jag hajar inte riktigt ditt inlägg
Får man kasta in en fråga angående Nordenanpassning?Mina båda CitCop Panasonic E9CKP5, som förövrigt saknar värmetråd i tråget avfrostar inte alls om de står i Auto-läget. Isar igen omedelbart. Men står de i Heat-läge fungerar de felfritt, utan behov av någon som helst "handpåläggning" vintertid. Avfrostar och håller sig isfria utan problem. Är detta något som gäller alla Panasonic eller skiljer det mellan modeller och ev norden anpassningar?
Citat från: 2000 skrivet 05 april 2010, 17:06:35Får man kasta in en fråga angående Nordenanpassning?Mina båda CitCop Panasonic E9CKP5, som förövrigt saknar värmetråd i tråget avfrostar inte alls om de står i Auto-läget. Isar igen omedelbart. Men står de i Heat-läge fungerar de felfritt, utan behov av någon som helst "handpåläggning" vintertid. Avfrostar och håller sig isfria utan problem. Är detta något som gäller alla Panasonic eller skiljer det mellan modeller och ev norden anpassningar?Hej 2000! Ja detta har jag iof aldrig någonsin hört talas om, men å andra sidan så förstår jag inte heller varför man skulle använda autoläge på pumpen egentligen när pumpen då med automatik växlar mellan värme och AC-läge, dessutom en mkt oekonomisk drift av pumpen. Därför använder man enligt min mening aldrig autoinställning på pumpen utan antingen kör man värme (heat) om man vill ha värme och varmt inne eller också AC om man vill ha svalare inomhus. Mvh Raffen.
Det är bland annat det som är annorlunda i programmen i nordenanpasaade pumpar enligt pana.´s tekniker.Det ska gå att byta mjukvara i pumparna i efterhand.
Jag köpte en värmepump från ett företag som paralellimporterar vilket jag inte viste något om förrän jag kollade på nätet vad jag köpt.Det var alldrig någon som nämde att min var parallel import för köpet.Det är en CS-E12HKEW jag fått. och min bekanta med för den delen.Detta står i manualen/bruksanvisningen för min "värme"pump.NOTICE: • This model is not suitable for continuous operation in heat mode below -5°C (24 hours operation).If you use this model under the above conditions, the outdoor unit might be frozen up and stop operation.• When the outdoor temperature is out of the above temperature range, the heating capacity will drop signi cantlyand outdoor unit might stop for protection control.översatt .Denna modell är ej lämplig för kontinuerlig drift i värmeläge unde -5 grader C. (24 tim/dygns drift).Om du andvänder denna mod. under -5 kan utedelen frysa ihop och sluta fungera.När utetemperaturen är utanför ovannämda temperaturområde sjunker värmekapasiteten markant och ute delen kan stanna i skyddsläges kontroll.det var synd att jag inte läst den engelska manualen som kom med pumpen.... LOLAnnledningen att man ska ha vissa lager och kompressortyper ska var att en AC går inte lika många timmar/dygn som en värmepump gör.Det betyder alltså att om man kör en AC Som fungerar som en värmepump kommer den troligtvis inte att hålla lika länge.AC´n jobbar ju kanske 50% av tiden jämfört med en värmepump som går mer eller mindre kontinuerligt kanske flera månader i sträck.CS-E7HKEW_CS-E9HKEW_CS-E12HKEW Operating Instructions.pdfKan maila manualen vid intresse.Jag tycker i alla fall det låter som en vettig förklaring.