0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Snake! Ja det där har jag hört förut du, har du gått på det där struntsnacket menar du. "Just dessa modeller saknar e-scrollkompressor, trågvärmare och slitstarkare komponenter avsedda för kontinuerlig drift året runt" Scrollkompressor har då absolut ingenting med just vinterklimat att göra kan jag säga dig utan det går precis lika bra med en rotationskompressor om inte bättre egentligen eftersom de är effektivare sett på helheten, och allra bäst är det med en twin rotarykompressor till luftvärmepumpar. Det här med slitstarkare komponenter är bara rena struntpratet alltså som jag inte ens kommenterar eftersom det inte finns någon sanning i detta, och det enda som man då kan hävda som ev kan behövas i vinterklimat är alltså värmekabeln i tråget även om vissa vinterpumpar även har rationaliserat bort denna. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 05 april 2010, 01:38:33Hej Snake! Ja det där har jag hört förut du, har du gått på det där struntsnacket menar du. "Just dessa modeller saknar e-scrollkompressor, trågvärmare och slitstarkare komponenter avsedda för kontinuerlig drift året runt" Scrollkompressor har då absolut ingenting med just vinterklimat att göra kan jag säga dig utan det går precis lika bra med en rotationskompressor om inte bättre egentligen eftersom de är effektivare sett på helheten, och allra bäst är det med en twin rotarykompressor till luftvärmepumpar. Det här med slitstarkare komponenter är bara rena struntpratet alltså som jag inte ens kommenterar eftersom det inte finns någon sanning i detta, och det enda som man då kan hävda som ev kan behövas i vinterklimat är alltså värmekabeln i tråget även om vissa vinterpumpar även har rationaliserat bort denna. Mvh Raffen.Anngående kvaliten på kompressor eller om man bantat på andra kvaliter skall jag hålla osagt eftersom jag inte vet,utan detta är vad panasonic skriver på sin sverige sida,om dom ljuger om hurvida deras olika pumpar fungerar får stå för dom.kan givetvis vara ett sätt att försöka begränsa konkurransen?Men det jag därimot är rätt säker på är att det behövs olika programmeringar beroende på vad pumpens ändamål är,kyla eller värme..avfrostningstider som exempel.Skulle tro att detta är den stora skillnaden på norden anpassade pumpar vs rena ac pumpar i sydliga breddgrader....man behöver inte åka särskilt långt ner i europa innan reklamen för pumparna säger precis detta..värmedrift ner till -5 samt -7 verkar vara gängse praxis?..att det änndast skulle bero på en värmekabel,ja det har jag svårt att tro.Kanske mina iaktagelser inte är verklighetsbaserade..=)Dogge