0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är inte så enkelt att få rätt heller har jag märkt.ARN (Allmänna reklamationsnämnden) tar inte upp värmepumpsärenden överhuvudtaget pga. bristande kompetens.Istället har SVEP tagit på sig att själva ta hand om reklamationer etc.Och dom går ofta på säljarens linje då denne annses ha kompetensen enligt svar jag fått.Uppstår en tvist mellan säljare/köpare får köparen oavsett vem som felat betala 1.500kr för att SVEP ska ta upp ärendet överhuvudtaget.Mina första kontakter med SVEP gjorde dock att jag tappade förtorendet för dom.Dom menade på att jag fått ett ganska bra pris och fått det jag bet. för.Nu hadde jag turen att ha en bra komnsumentvägledare i komunen som medlade i mitt fall.Jag har nu löst allt med säljaren/installatören och blivit till fullo kompenserad.Vi satt faktiskt ca 1 timme i tel häromdagen...Alla nöjda och glada.Har lärt mig följande om värmepumpsköp.1 Begär in offerter från flera säljare.2 Fårga vad deras modeller heter.Kolla samma pump med flera säljare.3 Googla och ev ring generalagenten och kolla att pumpen är avsedd för våra breddgrader.4 Du kan även ringa till dom större försäkringsbolagen och kolla om säljaren är seriös.5 Se till att du får alla kvitton/spec. du ska ha. Gärna specat vad som avser pumpen resp. monteringen och även monteringsdetaljer mm.6 Köp inte av"bekanta" det är ett bra sätt att bli ovänner vid ev. konflikt.Passa dig för parallelimporterad pumpar då dom ofta inte fungerar bra här i norden.Har jag glömt något viktigt Lita inte blint på någon på detta forum då många är företagare i branchen.Dett är ju trots allt en komersiel sida som lever på reklam vad jag förstått.http://www.svepinfo.se/
Hur förklarar du då att mina bekanta som köpt exakt samma pump och har exakt dom problemen.Min pump kommer inte från scanoffice utan direkt från fabr. i malaysia.Enligt scanoffice har dom köpte ett antal modifiereade pumpar med samma bet.
Nu gällde ju tråden dom pumpar som inte har samma beteckningar som hänvisades i länken,således så är ALLA panasonic´s konstruerade pump modeller teoretiskt måltavla för pararell import.Av den annledningen så kan man få en pump som definitivt inte är gjord för nordiska förhållanden..kan vi hålla med om det? Dogge