0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
..min fd Panasonic ..ingen värmekabel ..inga bekymmer hur kallt det än var, men vid just sådan fuktig väderlek som jag nämnde och vid denna utetemparatur så fick jag direkt en stor iskaka i bottentråget..
Hej Gurravasa! Det beror nog helt på vad det är för väderlek om behov av värmekabel föreligger du. Det absolut värsta vädret och med störst behov av värmekabel är vid riktigt dimmigt och disigt väder med utetemperaturer runt 0 ºC Mvh Raffen.
på vintern så kan man se att värmekabeln värmer utedelen så det är inte bara förlust
Ren förlust, det lilla som den värmer utedelen är obefintligt../A
Citat från: Raffen skrivet 24 mars 2010, 23:15:46Hej Gurravasa! Det beror nog helt på vad det är för väderlek om behov av värmekabel föreligger du. Det absolut värsta vädret och med störst behov av värmekabel är vid riktigt dimmigt och disigt väder med utetemperaturer runt 0 ºC Mvh Raffen.Hej Raffen. Jag bor på västkusten och vi hade fuktigt, dimmigt och disigt och runt 0ºC en lång period i november och december men inte en tendend till is i tråget. I januari blev det kallare med ner mot -10 flera dagar i sträck då fick jag 2-3 cm is i botten på tråget och kopplade in kabeln, vavid isen försvann direkt. Sen har jag låtit kabeln varit inkopplad tills igår. Så mina erfarenheter går i linje med Oskar P, Paxmax och ztrindbergs i den här frågan. Kan det kanske vara så att det är skillnad på hur olika fabrikat beter sig vid olika temperaturer?
Citat från: gurravasa skrivet 25 mars 2010, 10:56:20Citat från: Raffen skrivet 24 mars 2010, 23:15:46Hej Gurravasa! Det beror nog helt på vad det är för väderlek om behov av värmekabel föreligger du. Det absolut värsta vädret och med störst behov av värmekabel är vid riktigt dimmigt och disigt väder med utetemperaturer runt 0 ºC Mvh Raffen.Hej Raffen. Jag bor på västkusten och vi hade fuktigt, dimmigt och disigt och runt 0ºC en lång period i november och december men inte en tendend till is i tråget. I januari blev det kallare med ner mot -10 flera dagar i sträck då fick jag 2-3 cm is i botten på tråget och kopplade in kabeln, vavid isen försvann direkt. Sen har jag låtit kabeln varit inkopplad tills igår. Så mina erfarenheter går i linje med Oskar P, Paxmax och ztrindbergs i den här frågan. Kan det kanske vara så att det är skillnad på hur olika fabrikat beter sig vid olika temperaturer?Hej Gurravasa! Nej jag tror nog inte att detta skiljer sig spec mkt mellan fabrikaten iof, jag kanske skall förtydliga mig lite då eftersom jag har ju byggt en liten anläggning nämligen under mina pumpar som tar hand om allt kondens och avfrostningsvatten. Detta gör då att jag har styrt utloppet av vattnet ifrån pumpen endast till det runda evakueringshål som finns ungefär i mitten av tråget och har därmed också då helt tätat de här större avlånga öppningarna som också finns i Toshibas tråg med befintliga gummitätningar. Denna åtgärd kan då givetvis påverka avrinningen av vattnet från pumpen/tråget kanske vilket gör att behovet av värmekabel blir ett annat jämfört med om alla öppningar i tråget på pumparna vore helt öppna. Mvh Raffen.