0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En bra pump är det nog , men lite dyrare än många andra märken ( enligt de uppgifter jag fått när jag begärt offerter) Den är väl Made in Japan så då borde den väl rimligtvis vara lite bättre/högre kvalitet än många andra . Vore intresant att se riktig statistik och jämförelse mot ME - Maskiner ! Thumbsup
Citat från: Rollster skrivet 21 mars 2010, 10:43:30 En bra pump är det nog , men lite dyrare än många andra märken ( enligt de uppgifter jag fått när jag begärt offerter) Den är väl Made in Japan så då borde den väl rimligtvis vara lite bättre/högre kvalitet än många andra . Vore intresant att se riktig statistik och jämförelse mot ME - Maskiner ! ThumbsupJa valet är ju inte självklart,mitt inlägg är inte tänkt"Thosiba är bäst"utan det faktum att dom verkar gå som tåget.. För att balansera mitt inlägg så kan jag säga att jag idag hade fått svårt att bestämma mig utav 3 olika fabrikat som jag tycker är intressanta utifrån mitt hus förutsättningar.. Dogge
Citat från: doggydoggen skrivet 21 mars 2010, 10:50:38Citat från: Rollster skrivet 21 mars 2010, 10:43:30 En bra pump är det nog , men lite dyrare än många andra märken ( enligt de uppgifter jag fått när jag begärt offerter) Den är väl Made in Japan så då borde den väl rimligtvis vara lite bättre/högre kvalitet än många andra . Vore intresant att se riktig statistik och jämförelse mot ME - Maskiner ! ThumbsupJa valet är ju inte självklart,mitt inlägg är inte tänkt"Thosiba är bäst"utan det faktum att dom verkar gå som tåget.. För att balansera mitt inlägg så kan jag säga att jag idag hade fått svårt att bestämma mig utav 3 olika fabrikat som jag tycker är intressanta utifrån mitt hus förutsättningar.. DoggeHej,jag har tidigare tittat på Folksams sammanställning över skador på luftvärmepumpar 1999-2008 och kom fram till att den egentligen inte var till någon större hjälp så länge siffrorna rörande installerade pumpar var okänd. Ur den sammanställningen är det väl svårt att avgöra om någon av pumparna går som "tåget"?M V HJohan
Det finns väl av naturliga skäl bara användbar statistik för gamla pumpar i Folksams listor? Nya pumpar finns bara i få exemplar, och har dessutom inte hunnit börja gå sönder än. Ju äldre ju fler skador. Så även om man tar fram antalet sålda pumpar olika modeller för att vikta antalet skador, kan man på sin höjd få fram vilken modell som har varit tillförlitlig. Men den modellen finns antagligen inte att köpa längre, och då blir det lite som att köpa en lott i alla fall... Man kan istället jämföra olika märkens alla modeller, för att se vilket märke som brukar vara bra, och sen hoppas att deras nya modeller är lika bra.
Är som någon skrev priset som är en avgörande faktor. Finns idag ett stort antal fabrikat och modeller på värmepumpar. Vissa märken bl.a. Toshiba är ju väldigt dyra och priset skrämmer klart många från att köpa dem. Vet inte heller om det finns de som säljer direktimporterade typ Panasonic vilket gör att priset kan sjunka. Att Toshiba inte finns med på Folksams lista är helt enkelt att de säljer väldigt dåligt med pumpar i Sverige. Även om försäljningen kanske har ökat 2009 så tar det tid innan detta kommer med i statistiken. Så länge det finns bra och billig värme från Kinapumparna så kommer de dyra ha svårt att hävda sig. Själv skulle jag aldrig lägga 3-4 gånger mer pengar för att köpa en Toshiba eller liknande. För att få reda på deras hållbarhet så får du nog vänta något år eller titta på en marknad de är stora på, om detta nu finns.
Citat från: hokanp skrivet 22 mars 2010, 07:30:44Är som någon skrev priset som är en avgörande faktor. Finns idag ett stort antal fabrikat och modeller på värmepumpar. Vissa märken bl.a. Toshiba är ju väldigt dyra och priset skrämmer klart många från att köpa dem. Vet inte heller om det finns de som säljer direktimporterade typ Panasonic vilket gör att priset kan sjunka. Att Toshiba inte finns med på Folksams lista är helt enkelt att de säljer väldigt dåligt med pumpar i Sverige. Även om försäljningen kanske har ökat 2009 så tar det tid innan detta kommer med i statistiken. Så länge det finns bra och billig värme från Kinapumparna så kommer de dyra ha svårt att hävda sig. Själv skulle jag aldrig lägga 3-4 gånger mer pengar för att köpa en Toshiba eller liknande. För att få reda på deras hållbarhet så får du nog vänta något år eller titta på en marknad de är stora på, om detta nu finns.Tycker du skall bestyrka Toshibas låga försäljningssiffror med bevis. Visst luktar det kraffsmarknadspump-lobbying?