0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Focke-Wulf skrivet 23 mars 2010, 17:19:29Citat från: doggydoggen skrivet 22 mars 2010, 19:30:00Citat från: Focke-Wulf skrivet 22 mars 2010, 19:07:36Jag har en RAS 10 JKVP-E sedan 2004 och har bytt två styrkort i innedelen,ett 20090803 och ett 20100309.Bytet 20100309 gick på garantin.Jag frågar,varför styrkorten havererar,dvs orsaken?Nämnas bör att jag har ett överspänningsskydd på elanslutningen till värmepumpen.Gissar på överhettning?,det sitter även en spole på kortet,en intressant fråga,pajjade kortet när fläkten gick på höga varv/effekt har du nå´t minne av det?Jag tror att transienter på elnätet kan vara orsaken till kretskortshaverier.Visserligen har jag ett överspänningsskydd men jag skall ansluta värmepumpen till nätet medelst en stickkontakt.Under vår sommar och höst när det åskar skall jag ha kontakten utdragen,Har du ett överspänningsskydd så ska ju detta räcka. Har ni kablarna ovan eller under mark?Är de ovan mark så kan det ge besvär vid kraftig åska. Samtidigt är det ju fel att inte kunna ha den inkopplad alltid. Vi har våra kablar under mark och aldrig haft några bekymmer. Drar aldrig ut en kabel även om det åskar i närheten.
Citat från: doggydoggen skrivet 22 mars 2010, 19:30:00Citat från: Focke-Wulf skrivet 22 mars 2010, 19:07:36Jag har en RAS 10 JKVP-E sedan 2004 och har bytt två styrkort i innedelen,ett 20090803 och ett 20100309.Bytet 20100309 gick på garantin.Jag frågar,varför styrkorten havererar,dvs orsaken?Nämnas bör att jag har ett överspänningsskydd på elanslutningen till värmepumpen.Gissar på överhettning?,det sitter även en spole på kortet,en intressant fråga,pajjade kortet när fläkten gick på höga varv/effekt har du nå´t minne av det?Jag tror att transienter på elnätet kan vara orsaken till kretskortshaverier.Visserligen har jag ett överspänningsskydd men jag skall ansluta värmepumpen till nätet medelst en stickkontakt.Under vår sommar och höst när det åskar skall jag ha kontakten utdragen,
Citat från: Focke-Wulf skrivet 22 mars 2010, 19:07:36Jag har en RAS 10 JKVP-E sedan 2004 och har bytt två styrkort i innedelen,ett 20090803 och ett 20100309.Bytet 20100309 gick på garantin.Jag frågar,varför styrkorten havererar,dvs orsaken?Nämnas bör att jag har ett överspänningsskydd på elanslutningen till värmepumpen.Gissar på överhettning?,det sitter även en spole på kortet,en intressant fråga,pajjade kortet när fläkten gick på höga varv/effekt har du nå´t minne av det?
Jag har en RAS 10 JKVP-E sedan 2004 och har bytt två styrkort i innedelen,ett 20090803 och ett 20100309.Bytet 20100309 gick på garantin.Jag frågar,varför styrkorten havererar,dvs orsaken?Nämnas bör att jag har ett överspänningsskydd på elanslutningen till värmepumpen.
Citat från: hokanp skrivet 23 mars 2010, 18:28:58Citat från: Focke-Wulf skrivet 23 mars 2010, 17:19:29Citat från: doggydoggen skrivet 22 mars 2010, 19:30:00Citat från: Focke-Wulf skrivet 22 mars 2010, 19:07:36Jag har en RAS 10 JKVP-E sedan 2004 och har bytt två styrkort i innedelen,ett 20090803 och ett 20100309.Bytet 20100309 gick på garantin.Jag frågar,varför styrkorten havererar,dvs orsaken?Nämnas bör att jag har ett överspänningsskydd på elanslutningen till värmepumpen.Gissar på överhettning?,det sitter även en spole på kortet,en intressant fråga,pajjade kortet när fläkten gick på höga varv/effekt har du nå´t minne av det?Jag tror att transienter på elnätet kan vara orsaken till kretskortshaverier.Visserligen har jag ett överspänningsskydd men jag skall ansluta värmepumpen till nätet medelst en stickkontakt.Under vår sommar och höst när det åskar skall jag ha kontakten utdragen,Har du ett överspänningsskydd så ska ju detta räcka. Har ni kablarna ovan eller under mark?Är de ovan mark så kan det ge besvär vid kraftig åska. Samtidigt är det ju fel att inte kunna ha den inkopplad alltid. Vi har våra kablar under mark och aldrig haft några bekymmer. Drar aldrig ut en kabel även om det åskar i närheten.Hej Hokanp! Ja nu är det ju så att det är en väldig skillnad på kretskort och elektronik i de här lite nyare och mera sofistikerade pumparna ifh till de lite äldre och enklare maskinerna alltså och därmed så det är en väldigt bra idé att ha stickkontakten urdragen vid åskväder, och detta oavsett om kablarna ligger under eller ovan mark. Jag har själv alltid mina kontakter urdragna vid åskväder och om jag inte är hemma under denna tid på året, och jag har hittills ivf aldrig haft några som helst problem med elektroniken på någon av mina pumpar. Mvh Raffen.
Ja jag kan bara instämma helt med dig här i din uppfattning Hokanp. Thumbsup Jag bor själv på ett ställe som mkt sällan drabbas av strömavbrott eller andra problem med strömmen men brukar som sagt alltid rekommendera anslutning till ett jordat uttag för pumparna eftersom jag anser att det är det allra säkraste sättet för att kunna undvika skador på pumpens elektronik genom att dra ur stickproppen vid behov i förebyggande syfte. Mvh Raffen.
Har du ett överspänningsskydd så ska ju detta räcka. Har ni kablarna ovan eller under mark?Är de ovan mark så kan det ge besvär vid kraftig åska. Samtidigt är det ju fel att inte kunna ha den inkopplad alltid. Vi har våra kablar under mark och aldrig haft några bekymmer. Drar aldrig ut en kabel även om det åskar i närheten.
Att sätta ett åsskydd på ojordade väggkontakter som många gör är inte dirket ngt skydd alls.
Citat från: Focke-Wulf skrivet 22 mars 2010, 19:07:36Jag har en RAS 10 JKVP-E sedan 2004 och har bytt två styrkort i innedelen,ett 20090803 och ett 20100309.Bytet 20100309 gick på garantin.Jag frågar,varför styrkorten havererar,dvs orsaken?Nämnas bör att jag har ett överspänningsskydd på elanslutningen till värmepumpen.Vet du vad styrkortet kostade?..inte med installation utan enbart styrkortet?har du nå´t av dom gammla korten kvar?Mvh Doger
Citat från: doggydoggen skrivet 27 mars 2010, 13:54:48Citat från: Focke-Wulf skrivet 22 mars 2010, 19:07:36Jag har en RAS 10 JKVP-E sedan 2004 och har bytt två styrkort i innedelen,ett 20090803 och ett 20100309.Bytet 20100309 gick på garantin.Jag frågar,varför styrkorten havererar,dvs orsaken?Nämnas bör att jag har ett överspänningsskydd på elanslutningen till värmepumpen.Vet du vad styrkortet kostade?..inte med installation utan enbart styrkortet?har du nå´t av dom gammla korten kvar?Mvh DogerHej20090817 kostade ett styrkort enligt Ventilationsutvecklings faktura 1210:- + moms.MVHFocke Wulf
1210:- +moms är inte dyrt för ett normalbegåvat styrkort, inte i min värld iaf. Har fått uppfattningen om att det handlade om sådär 5000:- ?, men det kanske är inklusive arbetstid m.m. för bytet också.Lägg märke till m.m.