0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När jag "försökte" hjälpa ett antal vitrvaruhandlare i slutet av Nordic Air tiden så hade man alltid ett antal kunder som ringde till elonhandlarna jag jobbade för och hotade med tingsrätt osv pga av utebliven garantiåtgärd...då fick elons jurist fram att garantiåtgärd skall ske inom skälig tid vilket var för primär värmekälla ca 1 månad och sekundär alltså luftvärmepump 4 månader....vbet inte hur det är nu men så vart det då....
Han heter kent och har en elektronikbutik på söder i stockholm.
Jag förstår inte varför jag inte har rätt att vara en missnöjd kund här i forumet.Ska alla bara skrivapositiva saker här.Jag skriver bara vad jag råkat ut för.Det är ju rent av fånigt att säga att jag haft sönder min värmepump för att den frusit i bottentråget.Det står inget i sköselanvisningarna att man måste passa pumpen för att förhindra frysning.Ska man inte kunna lämna huset några dagar för att man måste skruva isär värmepumpen och tina upp den så fort den fryser.Det är en så avgörande sak att dom borde informerat mig om det innan köp.Dessutom brukar man väl inte få göra det pga garanti.Undrar vad dom som utfärdat S-märkningen tycker om det att kunden ska öppna apparaten och hälla vatten i den.Vet bara några som behöver tina upp sina pumpar och alla har samma från företaget.ingen annan mod/fabrikat behöver vaktas och avtinas.Panasonic säger att om man modifierar pumparna kan dom klara sig här.Det ska sitt en extra värmare på kompressorn en annan mjukvara ska i mm.Denna pump är inställd på att avfrosta redan vid -2 deg. enligt panasonic.så är inte fallet med tex sverigepumparna.Tycker ingen här att företaget har någon som helst skyldighet att leverera det dom tagit betalt för?Jag har betalat för en komplett 12á och fått hälften 9á ute och andra hälften 12á inneKonsumentverket säger att det är bedräderi att inte leverera rätta prylar man bet för.Enligt både panasonic sverige AB och scanoffice OY SE. kan man inte kombinera dessa 2 enheter.Dessutom säger båda att denna pump överhuvudtaget inte ska säljas här i sverige utan i södra europa som AC. Företaget kan inte styrka att deras pumpar har dom modifikationer som dom har i den serien som scanoffice sålt i norden.Företaget har dock sagt till mig personligen att han köpt do direkt från fabriken i malaysia.Fast dom i ett tidigt mail sade att dom köpt den hos scanoffice vilket scanoffice sade var falskt då dom fick serienummer mm.Ps.Åk inte bort några dagar för då kanske er värmepump fryser sönder och då gäller ju inte garantin. Slå av värmepumpen och skynda sig hem igen är rätta melodin.Är det riktigt kallt så är det bäst att stänga av den så den inte fryser när du åker till arbetet etc.Om du inte hinner hem och kolla den på lunchen.Är det bara branchfolk här som ser till varandras interssen ?
Konsumentverket säger att det är bedräderi att inte leverera rätta prylar man bet för.