0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Kb temp är tempen in från hålet. Att Thermia ger så mkt med -5 in innebär att den inte behöver lika mkt hål som Nibe, Detta är skillnaden med scroll kontra kolv.
Det sa jag inget om jag sa bara att man måste borra mer om man väljer Nibe. Eftersom den kommer kräva mer eltillsats. Eller tänker jag fel nu?Om man har 2 lika stora pumpar en Thermia och en nibe. Nibe kräver mer hål för att inte tappa i effekt.Thermia klarar effekten med mindre hål. Då känns det ju som självklart vilken pump man väljer. Eller missar jag något. Varför borra mer om det inte behövs?
Nja, man dimensionerar hålet så att det blir -4. Sedan ska det ju inte bli kallare. På samma sätt som Nibe hålet blir 0 inte kallare. Skillnaden är att man slipper borra 50 meter á250 spänn. Thermian är effektivare för att den kan utvinna samma energi fast ur en kallare vätska.
jo det gör den fram till brytpunkten för vad det termiska skalet drar. sen börjar 6kwh ta spets el medans 8 kwh bara köper el till kompressorn fram till den brytpunkten .båda maskinerna jobbar flytande . är det rätt gjort och innstallerat ska det bli som jag skriver .c-c