0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: ust66 skrivet 17 mars 2010, 05:23:28Beror på hur bra det är isolerat och vad du tänkt dig hålla för temperatur längst bort från pumpen ! Allt beror vilka förutsättningar man har./UST66Det borde vara hyffsat isolerat då det är en jordkällare och på sommaren med 25 grader ute så håller det runt 10 grader inne.Men det är alltså inte orimligt stor yta för den pumpen?
Beror på hur bra det är isolerat och vad du tänkt dig hålla för temperatur längst bort från pumpen ! Allt beror vilka förutsättningar man har./UST66
Nisse-Gurra Våra hus ( mitt och mina grannar, ett tiotal hus med pumpar på 5,8kw) 126m2 klaras bra av 5,8kW Sanyo. Min ger 6kw inga problem att hålla 20-23 grader. Vid -15 och kallare kanske jag kan hålla +19 som sämst. 126m2x45w=5,67kw.Men du hande nog monterat två Norica 14 i mitt hus. 170m2 med +16 är för mig inget jätteutrymme.
Om nu garaget är uppbyggt som en jordkällare så blir det än svårare att hålla +16 gradereftersom en jordkällare bygger på principen att utnyttja markvärmen som är runt +6-8 grader(man isolerar inte bort markvärmen)nackdelen blir att du har typ hela moder jord som spjärnar imot din värme källa,man kan inte jämföra ditt garage med ett isolerat hus..Om du därimot nöjer dig med att ha 8-10 grader i garaget så blir helt plötsligt moder jord och värmepumpen bundsförvanter och allt hamnar i ett annat läge..då skulle jag tro att 1 pump kan tänkas klara uppgiften?nackdelen är ju då att värmepumparna inte verkar trivas i dom temperaturerna?Dogge
Citat från: doggydoggen skrivet 07 april 2010, 21:03:24Om nu garaget är uppbyggt som en jordkällare så blir det än svårare att hålla +16 gradereftersom en jordkällare bygger på principen att utnyttja markvärmen som är runt +6-8 grader(man isolerar inte bort markvärmen)nackdelen blir att du har typ hela moder jord som spjärnar imot din värme källa,man kan inte jämföra ditt garage med ett isolerat hus..Om du därimot nöjer dig med att ha 8-10 grader i garaget så blir helt plötsligt moder jord och värmepumpen bundsförvanter och allt hamnar i ett annat läge..då skulle jag tro att 1 pump kan tänkas klara uppgiften?nackdelen är ju då att värmepumparna inte verkar trivas i dom temperaturerna?DoggeDet är ju trots allt betong/asfalt på golvet och det har suttit vattenburen värme där förut.
Citat från: EyEr0n skrivet 08 april 2010, 15:25:28Citat från: doggydoggen skrivet 07 april 2010, 21:03:24Om nu garaget är uppbyggt som en jordkällare så blir det än svårare att hålla +16 gradereftersom en jordkällare bygger på principen att utnyttja markvärmen som är runt +6-8 grader(man isolerar inte bort markvärmen)nackdelen blir att du har typ hela moder jord som spjärnar imot din värme källa,man kan inte jämföra ditt garage med ett isolerat hus..Om du därimot nöjer dig med att ha 8-10 grader i garaget så blir helt plötsligt moder jord och värmepumpen bundsförvanter och allt hamnar i ett annat läge..då skulle jag tro att 1 pump kan tänkas klara uppgiften?nackdelen är ju då att värmepumparna inte verkar trivas i dom temperaturerna?DoggeDet är ju trots allt betong/asfalt på golvet och det har suttit vattenburen värme där förut.Det är rätt svårt att säga nå´t om man inte vet fakta..men ett scenarium då..=)Låt säga att dom asfalterat och gjutit betonplatta direkt på grusbädd(tror jag personligen)Det gör man för att få markvärmen att stiga genom plattan/asfalten för att på det sättet få ett garage som håller plusgrader i stort sett hela året.Det negativa är att markvärmen strävar efter att hålla garaget 6-8 grader och försöker man då öka värmen i garaget så fungerar istället markvärmen som en gigantisk avkylare ,och det går en sjujäkla massa kilowatt för att värma upp garaget.Om du hade haft låt säga 200mm isolering,ja då värmer du sakta men säkert upp hela plattan och den blir som en gigantisk acumelator,och när du väl fått upp värmen så fungerar det.Utan isolering så värmer du alldrig upp plattan för markvärmen kyler av den eftersom den strävar att hålla plattan 6-8 grader.Ett fenomen man får med oisolerad platta är som du skrev tidigare,garaget håller sina +10 grader fast du har +25 ute och har ingenting med bra isolerat att göra..Är ditt garage gjort som jag tror så skulle jag recomendera dig att ha värmen ställt på 10 graderDå kommer det behövas förhållandevis lite effekt för att hålla den temperaturen,eftersom markvärmen hjälper pumpen.då tror jag 1 pump facktiskt räcker..Du får ett stort garage med +10 året om till ett lågt pris,samt att 10 grader är en bra temperatur att skruva i,svettas i ett garage är ju ingen hitt..=)Dogge
mitsu 35vabh tror jag är pumpen som gäller,annledningen till att jag tror mer på den än nocrianär helt enkelt att mitsubishi har varit riktigt kaxiga med deras nya ställbara 5-13 graders funktionDogge
mitsu 35vabh tror jag är pumpen som gäller,annledningen till att jag tror mer på den än nocrianär helt enkelt att mitsubishi har varit riktigt kaxiga med deras nya ställbara 5-13 graders funktionatt få en värmepump att fungera så långt ner som 5 grader är inte en lek,och att överhuvudtagetvåga sälja en pump som påstås ska klara av det är kaxigt..=)Dogge
Citat från: doggydoggen skrivet 09 april 2010, 10:21:16mitsu 35vabh tror jag är pumpen som gäller,annledningen till att jag tror mer på den än nocrianär helt enkelt att mitsubishi har varit riktigt kaxiga med deras nya ställbara 5-13 graders funktionatt få en värmepump att fungera så långt ner som 5 grader är inte en lek,och att överhuvudtagetvåga sälja en pump som påstås ska klara av det är kaxigt..=)DoggeHej Dogge! Har inte hört talas om att ME:s pumpar har en underhållsvärmefunktion mellan +5-13 ºC?? Däremot så har Toshibas nyaste Polar2-modeller denna funktion och med just mellan dessa specade gradtal. Mvh Raffen.