0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Ridax skrivet 07 mars 2010, 12:50:54Jag tror det är du som får kolla lite mer noga t.ex. på paragraf 2.2 i konsumenttjänstlagen.2§ Lagen gäller inte 2. installation, montering eller annat arbete som en näringsidkare utför för att fullgöra ett avtal om köp av en lös sak,Med "lös sak" menas objekt som är helt färdigställd på annan plats och enbart ställs på plats eller hängs upp etc. skall objektet ändras,samanfogas eller anslutas med rör kabel, undantaget tex stickpropp så är objektet inte att betrakta som "lös sak".Detta går ju att raljera om i oändlighet, men med kursen i färskt minne så anser jag ha ganska bra på fötterna
Jag tror det är du som får kolla lite mer noga t.ex. på paragraf 2.2 i konsumenttjänstlagen.2§ Lagen gäller inte 2. installation, montering eller annat arbete som en näringsidkare utför för att fullgöra ett avtal om köp av en lös sak,
Se t.ex. https://lagen.nu/dom/nja/2001s138 (NJA 2001 s 138)Där framgår det att köp+installation av värmepanna enligt Högsta Domstolen bedömdes sortera under konsumentköplagen samt det framgår att det är helt OK att dela upp ett dyligt uppdrag i två separata delar där en del är ett köp av en produkt och en annan del är installation av en produkt.
Citat från: Ridax skrivet 07 mars 2010, 15:00:06Se t.ex. https://lagen.nu/dom/nja/2001s138 (NJA 2001 s 138)Där framgår det att köp+installation av värmepanna enligt Högsta Domstolen bedömdes sortera under konsumentköplagen samt det framgår att det är helt OK att dela upp ett dyligt uppdrag i två separata delar där en del är ett köp av en produkt och en annan del är installation av en produkt.Jo, fast den domen var från 2001, dom nya reglerna för stärkt konsumentskydd trädde i laga kraft 1 Jan. 2005.prop.2003/04:45 däri framgår också en snävare gränsdragning om vad som betecknas som tjänst och köp.Lagen kom till för att företagare slingrade sig undan ansvar vid sådana tillfällen som du länkar till.konsumentköp = 2 års ansvarkonsumenttjänst = 10 års ansvar
Hade man velat ändra på ett sådant utfall, så skulle man naturligtvis ha ändrat på paragraf 2.2, vilket man inte gjorde och således gäller fortfarande slutsatserna i NJA 2001 s138.Tror det är dags för dig att inse att din kursledare hade fel...
Lagtexter ändras nästan aldrig, eller väldigt sällan iaf. Det man ändrar är förordningen, tolkningen av lagen och dom ändras genom att riksdagen ger en myndighet i uppgift att skriva föreskrifter som ska följasJust en sådan ändring av tolkningen är prop.2003/04:45.. lagtexten ändras ju inte av det.
Jag har nu mailat den som var cougars kursledare och fick svaret nedan (man får anta att han menar att konsumenttänstlagen gäller för det arbete som installatören gör i det sista exemplet och inte för själva produkten).Hej!Du har helt rätt, säljer du en vara till kunden och gör en installation ärdet konsumentköplagen som gäller. Vad jag däremot har sagt är att om enkonsument köper en blandare eller wc på ett byggvaruhus och låter eninstallatör installera dessa produkter gäller konsumenttjänstlagen.mvh
Jag tycker du bara pratar strunt.Jag är både aktoriserad inom säker vatten och genom gått byggnormer och bygglagar.Jag förpliktar mej inte alls någon funktionsansvar över prod,jag inte sålt,bara om min installation har påverkat produktens funktion.Ända gångern jag nekar installation är:Om varan saknar CE märkningOm varan saknar SITAC märkningOm varan saknar Installations handlingar/manualerEx.vi gjorde vvs:en i en nyproducerad villa.All vvs utrustning lev.av husfabrikanten,vi monterade det sända matrl:et.Perfekt tycker du,husfabrikanten har ingen garanti när vi monterat färdigt,utan vi som inte sålt någonting har garantierna på allting.Personligen tycker jag att ska du nog ta en funderare.//Thommy
Jag tycker du bara pratar strunt.Jag är både aktoriserad inom säker vatten och genom gått byggnormer och bygglagar.bla, bla, bla......