0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Konsumentköplagen är bara tillämpbar vid köp av en VARA, typ hårddisk i ditt exempel.Detta rör sig ju om en tjänst, alltså gäller konsumenttjänstelagen.
Jodå det tror jag alldeles säkert, men det finns nog inte särskilt många som du Ace i den här branchen som offererar och säljer pumpar skulle jag tro, utan det är nog mest omsättningen och inkomsterna i verksamheten som räknas. Mvh Raffen.
Vem är det som bestämmer att det rör sig om en tjänst och vad består tjänsten av? Om inte tjänsten "dimensionering av värmesystem" köptes utan enbart tjänsten "installation av inköpt värmepump", så har kunden absolut inget att klaga på den utförda tjänsten.
om en vara säljs över disk ( eller via nätet etc.) så är det konsumentköp, så fort försäljningen omfattar en arbetsinsats som försäljaren tar betalt för så är det en tjänst.
Man kan som sagt inte bara installera en värmepump som är för liten och säga att "kunden köpte bara installationen" och tro att man har sitt på det torra.Precis som Ace skriver häruppe, man måste avråda kunden när man ser att det inte kommer att fungera, så fungerar de flesta seriösa firmor och det är därför som det är bra att inte bara kolla på priset när man bestämmer sig för en offert utan att även kolla hur länge firman har funnits tex.
Det tror jag inte ett ögonblick på att du har belägg för i konsumenttjänstelagen att man "måste". Om du köper en luft/luft-pump och ringer en installatör för att installera pumpen, så inte kommer alla att totalvägra med hänvisning till att den inte klarar av hela husets behov och du skall inte få mig att tro att konsumenttjänstelagen säger att installatören måste göra så... Köper man en väl avgränsad tjänst så är det den tjänsten som täcks av uppdraget. Precis som i mitt exempel tidigare exempel, så inte kommer en IT-tekniker att fastna i tingsrätten för att han installerar en hårddisk som är för liten när jag har ringt honom och bett honom att installera hårddisken.
§11 Tjänsten skall anses som felaktig om näringsidkaren underlåtit att upplysa konsumenten om ett sådant förhållande rörande tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som näringsidkaren kände till eller borde känt till och som han insåg skulle vara utav betydelse för konsumenten"
Så länge jag installerar en produkt som kunden själv köpt,så kan han aldrig sätta mej för funktionen av produkten.Bara om han kan påvisa att produkten fungerar sämre eller inte alls p.g.a min installation.
För övrigt har jag kollat om det är konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen som skulle vara tillämpbar och jag ser inte varför det är en självklarhet att det skulle vara konsumenttjänstlagen? TS köpte en VP för 24,000 samt en VVB för x antal tusen samt diverse annat... Jag tror nog inte installationen var den övervägande delen av detta uppdrag...
då för du nog kolla lite nogrannare, så fort det finns arbetstid fakturerat så är det en tjänst, det spelar ingen roll hur stor del som är försäljning eller arbete.
Jag tror det är du som får kolla lite mer noga t.ex. på paragraf 2.2 i konsumenttjänstlagen.2§ Lagen gäller inte 2. installation, montering eller annat arbete som en näringsidkare utför för att fullgöra ett avtal om köp av en lös sak,