0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HC-halt så är det katalysatorn, för hög CO2 så hjälper E85./A.
Min gamla Volvo 240 från 1985 och 31000 mil på mätaren med förgasare och utan lambdasond, katalysator och annat krimskrams brukar ha ett HC-värde på 30-50, så länge man inte trycker till på gaspedalen .
Citat från: MGKea skrivet 03 mars 2010, 13:24:36Citat från: joka83ed skrivet 03 mars 2010, 11:54:06Citat från: Kåge watt skrivet 03 mars 2010, 11:19:24Skall besikta imorron men har för hög CH halt 295 (100)Kan man fuska bort det på något sätt?K-sprit i mängder (0.5-1L) och sen leker du Collin Mcrae på väg till besiktningen så brukar det lösa sig Thumbsup Det gjorde en polare och det slutade med indraget körkort.. Ska kanske förtydliga det här med McRae... Det är inte hastigheten det hänger på. Det hjälper ju inte motor- och katalysatortemperaturen att köra fortare. Snarare tvärt om. För att värma katten ska man köra i jämn fart men på lite högre varvtal en stund. Typ 80 Km/h på trean eller vad som nu passar din bil. Varning dock: inga tokvarvningar i flera mil i en bil med dålig olja. Kan resultera i vevlagerhaveri.
Citat från: joka83ed skrivet 03 mars 2010, 11:54:06Citat från: Kåge watt skrivet 03 mars 2010, 11:19:24Skall besikta imorron men har för hög CH halt 295 (100)Kan man fuska bort det på något sätt?K-sprit i mängder (0.5-1L) och sen leker du Collin Mcrae på väg till besiktningen så brukar det lösa sig Thumbsup Det gjorde en polare och det slutade med indraget körkort..
Citat från: Kåge watt skrivet 03 mars 2010, 11:19:24Skall besikta imorron men har för hög CH halt 295 (100)Kan man fuska bort det på något sätt?K-sprit i mängder (0.5-1L) och sen leker du Collin Mcrae på väg till besiktningen så brukar det lösa sig Thumbsup
Skall besikta imorron men har för hög CH halt 295 (100)Kan man fuska bort det på något sätt?
Citat från: 2000 skrivet 03 mars 2010, 13:37:23Citat från: MGKea skrivet 03 mars 2010, 13:24:36Citat från: joka83ed skrivet 03 mars 2010, 11:54:06Citat från: Kåge watt skrivet 03 mars 2010, 11:19:24Skall besikta imorron men har för hög CH halt 295 (100)Kan man fuska bort det på något sätt?K-sprit i mängder (0.5-1L) och sen leker du Collin Mcrae på väg till besiktningen så brukar det lösa sig Thumbsup Det gjorde en polare och det slutade med indraget körkort.. Ska kanske förtydliga det här med McRae... Det är inte hastigheten det hänger på. Det hjälper ju inte motor- och katalysatortemperaturen att köra fortare. Snarare tvärt om. För att värma katten ska man köra i jämn fart men på lite högre varvtal en stund. Typ 80 Km/h på trean eller vad som nu passar din bil. Varning dock: inga tokvarvningar i flera mil i en bil med dålig olja. Kan resultera i vevlagerhaveri.Ja just precis som jag beskrev, Collin Mcrae.. Gasen i bott, ger järnet i 300m, bromsar, växlar ner och gasar, 2:a växel och 11000rpm, bromsa, gasa, 3:e växel och 90000rpm, "smack" och i med 4:eväxel 6500rpm, bromsa (kurva igen), 2:e växel och 11000rpm osv Thumbsup
Citat från: Olle61 skrivet 03 mars 2010, 13:08:32Citat från: Kåge watt skrivet 03 mars 2010, 12:44:45Det där med k sprit gäller det bensin?Jag förstår inte varför produkten k-sprit finns, det är ju redan 5% sprit i bensinen från macken.Det gäller bara 95-oktanig bensin, inte 98-oktan och alla mackar har inte E85.
Citat från: Kåge watt skrivet 03 mars 2010, 12:44:45Det där med k sprit gäller det bensin?Jag förstår inte varför produkten k-sprit finns, det är ju redan 5% sprit i bensinen från macken.
Det där med k sprit gäller det bensin?
Citat från: Blaser skrivet 03 mars 2010, 20:20:17Oj vad mkt förslag här. Är "gammal" bilskruvare och har fuskat igen en hel del bilar. Lambdavärdet ska normalt ligga mellan 0,97 och 1,03 och det perfekta är 1,00. Etanol gör att CO sänks men i samma takt höjs lambdavärdet (syrehalten i avgaserna) ligger den på ca 200 i Co och lambda 1,00 bör det att gå att få ner CO under 100 vid lambda 1,03 och 20% etanol. Är det längesedan du bytte olja så gör det, det gör mera än man tror. Riktigt bra olja (syntet) kör ca 100 mil och byt igen så rensas allt skit bort och HC sjunker. Nu vet jag inte vad för bil du har men det hörs nästan som ngt från Vw familjen med värdena och då är en ny kat att föreslå, Biltemas funkar bra. Lyser inte motorlampan så är det troligtvis inte lambdasonden som jäklas, då hade lambdavärdet varit på tol oxå.Motorlampan brukar vara ej inkopplad till europa marknaden,på den modellen, i Usa är den det.Därför den är känslig. Har själv kopplat in min, å det kan jag säga...för mycket in å ut i garaget små körningar...å den tänds... kan lysa 1 mil, bara då att brumma på i lite fart inte 90 nu...
Oj vad mkt förslag här. Är "gammal" bilskruvare och har fuskat igen en hel del bilar. Lambdavärdet ska normalt ligga mellan 0,97 och 1,03 och det perfekta är 1,00. Etanol gör att CO sänks men i samma takt höjs lambdavärdet (syrehalten i avgaserna) ligger den på ca 200 i Co och lambda 1,00 bör det att gå att få ner CO under 100 vid lambda 1,03 och 20% etanol. Är det längesedan du bytte olja så gör det, det gör mera än man tror. Riktigt bra olja (syntet) kör ca 100 mil och byt igen så rensas allt skit bort och HC sjunker. Nu vet jag inte vad för bil du har men det hörs nästan som ngt från Vw familjen med värdena och då är en ny kat att föreslå, Biltemas funkar bra. Lyser inte motorlampan så är det troligtvis inte lambdasonden som jäklas, då hade lambdavärdet varit på tol oxå.
En sammanfattning: Endast om det är Co halten så kan man blanda in e85fast det verkar ju sådär.Mest troligt katten eftersom lamda är okEn snubbe på Bmw sa att bilen kan börja brinna om man pytsar i E85!!!???