Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur fÃ¥r man ner hc halten pÃ¥ bilen pÃ¥ ett enkelt sätt?  (läst 76773 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
HC-halt så är det katalysatorn, för hög CO2 så hjälper E85.

/A.

Alldeles riktigt, dock är det kolmonoxid (CO) som bilprovningen mäter.

Har jobbat med bilar och avgasmätning i många år och vill ändå påstå att 295 inte är ett tokhögt värde. Ungefär vad man kan förvänta sig om man mäter utan katalysator. Är därför skeptisk till att lamdasonden är defekt, i alla fall om lamdavärdet vid mättillfället var ok.
Felet är att katalysatorn inte renar avgaserna tillräckligt, vilket kan bero på att den vid mättillfället var för kall eller att den helt enkelt är slut. Sen kan det ju bero på en kombination av sliten motor, dålig kat och allt som tidigare föreslagits. I vilket fall som helst är jag liksom Apan och Bossebus skeptisk till att etanol i olika former skulle hjälpa.

Kåge Watt, Vad hade du för CO-halt och Lambdavärde?
« Senast ändrad: 03 mars 2010, 15:19:29 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Etanol kan hjälpa om Co halten är aningen för hög, Spriten brinner "snyggare", men är HC värdet för högt brukar det vara katalysatorn, men som föregående säger, är motorn slut och drar mycket olja mm så..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Min gamla Volvo 240 från 1985 och 31000 mil på mätaren med förgasare och utan lambdasond, katalysator och annat krimskrams brukar ha ett HC-värde på 30-50, så länge man inte trycker till på gaspedalen a:gl.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Min gamla Volvo 240 från 1985 och 31000 mil på mätaren med förgasare och utan lambdasond, katalysator och annat krimskrams brukar ha ett HC-värde på 30-50, så länge man inte trycker till på gaspedalen a:gl.
Thumbsup

Jag har faktiskt lyckats äga och besiktiga så vitt skilda bilar som en Lada Samara och en Ferrari 348 utan Kattar trots kattkrav...

Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skall besikta imorron men har för hög CH halt 295 (100)

Kan man fuska bort det på något sätt?

K-sprit i mängder (0.5-1L) och sen leker du Collin Mcrae pÃ¥ väg till besiktningen sÃ¥ brukar det lösa sig   Thumbsup

Det gjorde en polare och det slutade med indraget körkort..  ;D

Ska kanske förtydliga det här med McRae... Det är inte hastigheten det hänger på. Det hjälper ju inte motor- och katalysatortemperaturen att köra fortare. Snarare tvärt om. För att värma katten ska man köra i jämn fart men på lite högre varvtal en stund. Typ 80 Km/h på trean eller vad som nu passar din bil. Varning dock: inga tokvarvningar i flera mil i en bil med dålig olja. Kan resultera i vevlagerhaveri.

Ja just precis som jag beskrev, Collin Mcrae.. Gasen i bott, ger järnet i 300m, bromsar, växlar ner och gasar, 2:a växel och 11000rpm, bromsa, gasa, 3:e växel och 90000rpm, "smack" och i med 4:eväxel 6500rpm, bromsa (kurva igen), 2:e växel och 11000rpm osv  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skall besikta imorron men har för hög CH halt 295 (100)

Kan man fuska bort det på något sätt?

K-sprit i mängder (0.5-1L) och sen leker du Collin Mcrae pÃ¥ väg till besiktningen sÃ¥ brukar det lösa sig   Thumbsup

Det gjorde en polare och det slutade med indraget körkort..  ;D

Ska kanske förtydliga det här med McRae... Det är inte hastigheten det hänger på. Det hjälper ju inte motor- och katalysatortemperaturen att köra fortare. Snarare tvärt om. För att värma katten ska man köra i jämn fart men på lite högre varvtal en stund. Typ 80 Km/h på trean eller vad som nu passar din bil. Varning dock: inga tokvarvningar i flera mil i en bil med dålig olja. Kan resultera i vevlagerhaveri.

Ja just precis som jag beskrev, Collin Mcrae.. Gasen i bott, ger järnet i 300m, bromsar, växlar ner och gasar, 2:a växel och 11000rpm, bromsa, gasa, 3:e växel och 90000rpm, "smack" och i med 4:eväxel 6500rpm, bromsa (kurva igen), 2:e växel och 11000rpm osv  Thumbsup

Hörredu, Ska du inte ta och parkera racerbilen nu och uppdatera oss hur det gått för svärfar? (annan tråd)
« Senast ändrad: 03 mars 2010, 18:02:28 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad det beträffar att hälla i paraffin i dieseln så fungerar det sommar som vinter, men man ska ju som jag beskrev inte behålla det extra paraffin onödigt länge i tanken utan späda ut det med diesel igen, har man som jag 8 mil till en vettig bes-hall så kan man gott hälla i en skvätt paraffin nån mil innan bes och leka Colin Mcrae till bes varesig sen det är vinter eller sommar ute, det klibbar ju knappast igen så fort som de 20min det tar att köra 2-3 mil till bes, sen efter bes tanka på tapp-diesel och allt är frid och fröjd.
Har testat det både sommar och vinter och jag har då klarat mig.
Sen hade du nog rätt i att det smörjer lika bra eller bra iaf, det är däremot renare än diesel och används därför i stearinljus.
Kan ju va därför det finns i diesel, det blir renare avgaser och då skulle det ju med andra ord göra gott att hälla i tanken på en diesel-bil vid bes om man är rädd att utsläppet blir för högt.

Paraffin används

till ljus som ett billigare substitut för stearin;
inom medicin, mot till exempel torra ögon (Oculentum Simplex APL) eller som purgativ;
vid konserving av sylt eller gelé. Efter det att man hällt den nykokta sylten på burk och låtit den svalna, häller man ett lager smält paraffin ovanpå sylten. Paraffinet lägger sig då som ett lufttätt lock i burkens öppning, utan att blanda sig med sylten. Ovanpå paraffinlocket binds vanligen ett stycke tunt tyg;
som hölje till hårdost för att skydda mot uttorkning och mögel;
inom histologin, när man vill bädda in ett preparat;
som skidvalla både i fästvalla och glidvalla. I klistervalla används paraffinolja;
i olika hudkrämer, som till exempel Lypsyl;
till oljning av träprodukter.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Co halt 0,2 lamda1,00 

Bmw 525 -92
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Oj vad mkt förslag här. Är "gammal" bilskruvare och har fuskat igen en hel del bilar. Lambdavärdet ska normalt ligga mellan 0,97 och 1,03 och det perfekta är 1,00. Etanol gör att CO sänks men i samma takt höjs lambdavärdet (syrehalten i avgaserna) ligger den pÃ¥ ca 200 i  Co och lambda 1,00 bör det att gÃ¥ att fÃ¥ ner CO under 100 vid lambda 1,03 och 20% etanol. Är det längesedan du bytte olja sÃ¥ gör det, det gör mera än man tror. Riktigt bra olja (syntet) kör ca 100 mil och byt igen sÃ¥ rensas allt skit bort och HC sjunker. Nu vet jag inte vad för bil du har men det hörs nästan som ngt frÃ¥n Vw familjen med värdena och dÃ¥ är en ny kat att föreslÃ¥, Biltemas funkar bra. Lyser inte motorlampan sÃ¥ är det troligtvis inte lambdasonden som jäklas, dÃ¥ hade lambdavärdet varit pÃ¥ tol oxÃ¥.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
HC-halt så är det katalysatorn, för hög CO2 så hjälper E85.

/A.

CO2 är koldioxid och det skiter bilprovningen i :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Det där med k sprit gäller det bensin?


Jag förstår inte varför produkten k-sprit finns, det är ju redan 5% sprit i bensinen från macken.


Det gäller bara 95-oktanig bensin, inte 98-oktan och alla mackar har inte E85.

All bensin har mins 5% etanol i sig idag 95 såväl som 98 oktan. Detta för att förhindra att det blir is i insprutningssystemet. Att sälja K-sprit på macken är på gränsen till lurendrejeri :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Oj vad mkt förslag här. Är "gammal" bilskruvare och har fuskat igen en hel del bilar. Lambdavärdet ska normalt ligga mellan 0,97 och 1,03 och det perfekta är 1,00. Etanol gör att CO sänks men i samma takt höjs lambdavärdet (syrehalten i avgaserna) ligger den pÃ¥ ca 200 i  Co och lambda 1,00 bör det att gÃ¥ att fÃ¥ ner CO under 100 vid lambda 1,03 och 20% etanol. Är det längesedan du bytte olja sÃ¥ gör det, det gör mera än man tror. Riktigt bra olja (syntet) kör ca 100 mil och byt igen sÃ¥ rensas allt skit bort och HC sjunker. Nu vet jag inte vad för bil du har men det hörs nästan som ngt frÃ¥n Vw familjen med värdena och dÃ¥ är en ny kat att föreslÃ¥, Biltemas funkar bra. Lyser inte motorlampan sÃ¥ är det troligtvis inte lambdasonden som jäklas, dÃ¥ hade lambdavärdet varit pÃ¥ tol oxÃ¥.
Motorlampan brukar vara ej inkopplad till europa marknaden,på den modellen, i Usa är den det.
Därför den är känslig.
Har själv kopplat in min, å det kan jag säga...för mycket in å ut i garaget små körningar...å den tänds... kan lysa 1 mil, bara då att brumma på i lite fart inte 90 nu...


?? Är har ngn som vet vad KågeWatt har för bil??
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
En sammanfattning: Endast om det är Co halten så kan man blanda in e85
fast det verkar ju sådär.Mest troligt katten eftersom lamda är ok

En snubbe på Bmw sa att bilen kan börja brinna om man pytsar i E85!!!???
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En sammanfattning: Endast om det är Co halten så kan man blanda in e85
fast det verkar ju sådär.Mest troligt katten eftersom lamda är ok

En snubbe på Bmw sa att bilen kan börja brinna om man pytsar i E85!!!???

Bilen jan börja brinna när som :) det gjorde min Audi för några år sedan, ingen Etanol där inte. Bara snack, däremot kan om man har MKT otur bränslefilter sättas igen då etanolen rensar upp beläggningar.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En sammanfattning: Endast om det är Co halten så kan man blanda in e85
fast det verkar ju sådär.Mest troligt katten eftersom lamda är ok

En snubbe på Bmw sa att bilen kan börja brinna om man pytsar i E85!!!???

Häll i 20-30 % etanol i tanken. kör en runda på 2 mil så det blandas och motorn ställer in sig. Tror att det fixar sig. Är det längesedan du bytte olja, stift o filter så gör det till ombes. Personligen tror jag att det är katen som jaklas men prova med etanolen och återkom i morgon efter besiktningen.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!