Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur fÃ¥r man ner hc halten pÃ¥ bilen pÃ¥ ett enkelt sätt?  (läst 76924 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Jag gör ett försök,det blir 3gången nu Jag har provat att gasa men det hjälpte inte.

Häller i E85 Och tar med en brandsläckare (eller kanske inte?) önska mig lycka till.

P.S Jag meddelar utgången om jag överlever.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag gör ett försök,det blir 3gången nu Jag har provat att gasa men det hjälpte inte.

Häller i E85 Och tar med en brandsläckare (eller kanske inte?) önska mig lycka till.

P.S Jag meddelar utgången om jag överlever.

Ja lycka till!!
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!


[/quote]

Det gäller bara 95-oktanig bensin, inte 98-oktan och alla mackar har inte E85.
[/quote]

All bensin har mins 5% etanol i sig idag 95 såväl som 98 oktan. Detta för att förhindra att det blir is i insprutningssystemet. Att sälja K-sprit på macken är på gränsen till lurendrejeri :)
[/quote]

Jag ställde mej samma fråga och kontaktade OKQ8 för ett par år sedan. Då sa man att det bara var 95-oktaniga bensinen som hade så mycket spritinblandning. Jag fick en lång redogörelse för varför det inte gick att blanda så mycket sprit i 98 oktanig bensin. Jag minns inte detaljerna nu, men man riskerade att förbränningen blev felaktig. Den 98-oktaniga bensinen var en sorts "fix" med olika kolväten och kvaliten kunde inte garanteras med så mycket sprit i.
Om du vet att det har ändrats vore det ju bra för jag vill inte ha ispropp i systemet.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Om du har luftläckage i vacumsystemet och gammal motorolja syns det direkt på avgasmätningen.
Har haft flera Saab 900 med just detta problem och testat olika "fusk-manövrar". Gör som andra föreslagit, stick till biltema eller liknade och köp nya tändstift-ny motorolja-nytt oljefilter-nytt luftfilter och en flaska k-sprit.
Kör in på någon OK/Q8 som har brygga så går det blixtsnabbt att byta allt.

Jag hade besiktning före jul, körde först in på OK, bytte allt på c:a 25 min blankt, körde sen direkt till bilbesiktningen och stod och varmkörde i vänta på min tur,-fick perfekta avgasvärden på en i princip slutkörd Saab 900 med småläck i vacum och krftig oljeläckage som plastic padding + högtryck fixade till...... ::)

Lycka till.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har också haft problem med HC-värdena på min gamla bil, men inte behöver man köra rally till bilprovningen. Mitt problem var helt enkelt att jag bor för nära bilprovningen så bilen hann inte bli varm på vägen dit. Numera kör jag en omväg på ca en mil så bilen blir uppvärmd ordentligt, det räcker utmärkt för att få ner HC-halten.

Ett annat tips är att bromsa hårt ett par gånger på vägen dit så tar bromsarna lite bättre sen när de kollar dessa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
Skall besikta imorron men har för hög CH halt 295 (100)

Kan man fuska bort det på något sätt?

Under förutsättning att det är en bensinbil sÃ¥ gÃ¥r det att fuska bort HC värdet, men det är ju inte sÃ¥ miljövänligt precis  a:gl  Gör sÃ¥ här, Byt motorolja sök sedan igen slangen frÃ¥n vevhusventilationen och som gÃ¥r in i antingen insugningsröret eller luftrenaren och ta loss den, se bara till att den inte syns för förättningsmannen. Men jag mÃ¥ste ju erkänna att det känns lite i själen pÃ¥ en avdankad besiktningsman. :'(

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
fel bränsleblandning syns alltid på co och lambda....kan åtgärdas mes E85.
men är dessa värden OK men enbart HC för hög är blandningen OK...och felet är 99 gånger av 100 olja som läcker med ut i avgaserna.
byt olja och besiktiga bilen.
vevhusventilera utan att dra olje-ångorna till insuget hjälper också (lossa slangen.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Man kan säga att jag hade negativ framgång på besiktningen,och jag har 1 vecka på mig.

Enligt en kille på verkstan så är det inte troligt att katten är dålig när lamda är bra.

Återstår oljebyte (det var nog länge sen jag bytte).

Jag gör det och rycker ut slangen och håller tummarna så får vi se.

Lämmnar rapport på torsdag.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Byt katalysatorn!! Sätt dit en universial, oljebyte gör ingen skillnad.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Byt katalysatorn!! Sätt dit en universial, oljebyte gör ingen skillnad.
Och varför skulle inte oljebyte göra skillnad ? ?
Har alltid hjälpt mer eller mindre de gånger jag och mina kompisar råkat ut för att enbart HC:n sticker ut.
och har det inte hjälpt till fullo, har felet oftast varit olja ändå (slitna styrningar etc)
Och dÃ¥ är jag kompis med de flesta bilverkstäder i stan  ;)
och har själv 25 års erfarenhet av bilmekande

Men eftersom jag alltid vill lära mig mer, så kan väl du förklara Apan ?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
visst kan det vara oljan.. jag fick nerslag senaste besiktningen (volvo 245) HC137.
hem i med nytt filter Ã¥ olja ,körde pÃ¥ 4an tillbaks till besiktningen  nu var HC57 Thumbsup
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Beror på givetvis hur högt HC- värdet är, men byter man olja varje år eller enligt spec, så skall det inte vara nåt problem, högt Hc-värde så brukar det vara katten..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Läck i ventil-tätningar/styrningar är inte heller helt ovanligt på lite äldre maskiner, vilket resulterar i hög HC.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
håller inte med om att enbart hög HC brukar vara katalysatorn.
Och tyckte inte ditt svar var särskillt informativt...bara en omotiverad understrykning pÃ¥ att du har rätt  :(

Enligt min erfarenhet:
HC utan förhöjning av CO och Lambda är alltid oförbränd olja .
just det faktum att CO och Lambda ligger OK bevisar att motorstyrning och katalysator fungerar som de ska.
visst kan du rena kolväten (HC) med en katalysator...men den hÃ¥ller inte länge, eftersom den inte är gjord för att ta hand om höga mängder kolväten under en längre tid....dÃ¥ fÃ¥r du byta var Ã¥r  ;)

Motoroljan har div molekylära egenskaper som enbart finns till för att bibehålla oljefilmen.
Efter en tid har dessa molekyler brytits ner i hög omfattning pga. mekanisk påfrestning och bränslespädning mm.
Det som dÃ¥ händer är att oljanfilmen hÃ¥lls inte ihop och oljan blir "flyktig och blaskig" oljan börjar dÃ¥ att följa med in i cylindrar och insug via ventilstyrningar,kolvringar och turbons tätningar.  Och oljan har för lÃ¥ng "brinntid" för att hinna förbrännas i en arbetstakt...varvid oförbrända kolväten följer med ut i avgaserna.

Det är av just denna anledning ett känt fenomen uppstÃ¥r....man byter olja och motorn drar ingen olja alls.  man kollar oljan med ett par hundra mils intervaller och inget händer....sÃ¥ man börjar slarva lite med kontrollerna.  Och helt plötsligt tänds lampan i en kurva. Och ägaren är lika förbluffad var gÃ¥ng.... den har inte dragit olja innan, och för nÃ¥gra mÃ¥nader sen var det fullt  huvuddunk
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Är ingen bilmekaniker, men de bilar jag ägt är fullservade efter rek, vi hade en clio som en tändspole pajade på, sen for katten, med höga HC värden som följd, kom inte ihåg några värden.

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!