Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hur får man ner hc halten på bilen på ett enkelt sätt?  (läst 69026 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kåge watt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Skall besikta imorron men har för hög CH halt 295 (100)

Kan man fuska bort det på något sätt?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Årsmedeltemp -1,7gr

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Kön: Man
SV: Hur får man ner hc halten på bilen på ett enkelt sätt?
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2010, 11:54:06 »
Skall besikta imorron men har för hög CH halt 295 (100)

Kan man fuska bort det på något sätt?

K-sprit i mängder (0.5-1L) och sen leker du Collin Mcrae på väg till besiktningen så brukar det lösa sig   Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Kön: Man
SV: Hur får man ner hc halten på bilen på ett enkelt sätt?
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2010, 12:03:15 »
Om en diesel-bil bråkar med för höga värden så är lösningen paraffinolja, 50% paraffinolja och 50% diesel. Rekommenderas att göra med så lite diesel i tanken som möjligt, typ när det är max 10 liter kvar, sen häller du på ung lika mkt paraffinolja och åker till besiktningen, leker även då att man är Collin Mcrae.  Thumbsup

Ps: När du besiktat ska du tanka upp bilen fullt igen med diesel för att späda ut paraffinoljan då den smörjer sämre än diesel.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
SV: Hur får man ner hc halten på bilen på ett enkelt sätt?
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2010, 12:26:46 »
Hc = oförbränt bränsle

Orsak kan vara dålig KAT, kass Lamdasond , Dåliga/läckande injektorer, kass luftmängd mätare
Eller en kombination av alla.

Finns ju injektor cleaner om det är skit i injektorerna men om det fungerar låter jag vara osagt
är det något av det andra finns nog inga omvägar utan det är nog byte som gäller då.

Om en diesel-bil bråkar med för höga värden så är lösningen paraffinolja

Parafinolja på vintern brukar inte vara någon bra ide men på sommaren kan det kanske funka

Förr när det var mer parafin i dieseln var det alltid lastbilar/bussar som stannade pga att de hade "sommar" diesel med mycket parafin i som fälldes ut och kleggade ihop sig i bränslefiltrena med följden att man fick pumpa ur alla tankarna (ibland upp mot 2m³) byta filter och sedan tanka i ny Diesel med "vinter" kvalite'.

EDIT: Du kan alltid prova att byta tändstift (dåliga tändstift=dålig gnista= dåligförbränning=hög Hc)
samt att du kan byta olja (oljan kan vara spädd med bränsle som ångar av och återförs till förbränningen via vevhus ventilationen)
« Senast ändrad: 03 mars 2010, 12:33:44 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Kåge watt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Har en bensinare. Har bytt stift och kört i injectorcleaner.

Det där med k sprit gäller det bensin?

Tack för snabba svar!    (Jag förstår att jag måste åtgärda felet men hinner inte nu)
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Årsmedeltemp -1,7gr

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Kön: Man
SV: Hur får man ner hc halten på bilen på ett enkelt sätt?
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2010, 13:02:29 »
Skall besikta imorron men har för hög CH halt 295 (100)

Kan man fuska bort det på något sätt?

Vad är det för bil? Är lamdavärdet ok?

En halt på ca 300 kan man ha om bilen är kall och katten inte fått igång sin funktion.
Katalysatorer är antingen av eller på. De går igång på temperatur, därför kan det hjälpa att köra som Colin mcrae innan besiktningen. Är katten skitig eller börjar gå sönder kan den rena halvbra men inte tillräckligt. Då hjälper endast byte. Lamda sonden kompenserar hela tiden förbränningen mot ett framräknat värde 1,0. Är det värdet ok är inte lamdan trasig. Får Katten för mycket oförbrända avgaser orkar den inte rena och HC värdet sticker iväg. Kan vara en så enkel sak som skitigt luftfilter. Det kan även vara olja från motorn som slinker förbi ringar och ventilstyrningar. Tyder på att motorn är sliten eller att man inte bytt olja på vääääääldigt länge. Har du det?
Byt olja + luftfilter och eventuellt tändstift om du har tid. Kör en rejäl sväng så katten blir varm så går den kanske igenom.
300 i HC är ingen katastrof. Har man ett allvarligt motorfel kan det bli mycket högre.
Lycka till.


ps.
Jag tog en fika mitt i skrivandet så jag missade senaste två inläggen innan jag postade. Sorry.

« Senast ändrad: 03 mars 2010, 13:04:38 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur får man ner hc halten på bilen på ett enkelt sätt?
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2010, 13:08:32 »

Det där med k sprit gäller det bensin?


I stället för k-sprit borde du kunna använda E85, sprit som sprit, eller har jag fel?

Jag förstår inte varför produkten k-sprit finns, det är ju redan 5% sprit i bensinen från macken.
Vill man ha mera kan man ju blanda i lite E85.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
Snabbtips! Tanka Etanol(E85 just nu E75)) från etanolpumpen på macken. Räkna med 15-25% i bensintanken så går det bra. Fyll sedan upp med bensin när du fått den godkänd. Sedan byter du olja, filter,  stift och lambdasond (finns ofta på Biltema till bra pris), så är det bara och köra på till nästa gång! (Det kan vara andra problem förstås men det är ofta så kostsamt eller krångligt så ovanstående är ett prisvärt startalternativ.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Kön: Man
SV: Hur får man ner hc halten på bilen på ett enkelt sätt?
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2010, 13:19:29 »
Citera
Parafinolja på vintern brukar inte vara någon bra ide men på sommaren kan det kanske funka

Det skulle fungera lika bra sommar som vinter och det fungerar utmärkt, det rör sig ju bara om 50% paraffin och då bara de sista 2-3 milen innan besiktning, sen när man besiktat ska man tanka upp med riktig diesel igen, är av blandannat av dom anledningarne du beskrev som man ska ha cirka 10 liter av vardera vid besiktning samt att paraffinet smörjer sämre.
Sen blir det som du skriver en helt annan sak när man hade sommar och vinter diesel på lastbilarna, då kunde det bli ett helvete med sommardiesel på vintern pga för mkt paraffin i dieseln.
Sen om man ändå skulle va orolig för att paraffinet skulle klibba ihop på vinter vid en bes kan man ju lika gärna ha en totalmängd bränsle på 5 liter i tanken, varav 50% är paraffin och resterande del diesel, men som sagt va noga med att tanka upp med riktig diesel när bes är klar.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Kön: Man
SV: Hur får man ner hc halten på bilen på ett enkelt sätt?
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2010, 13:21:27 »

Det där med k sprit gäller det bensin?


I stället för k-sprit borde du kunna använda E85, sprit som sprit, eller har jag fel?

Jag förstår inte varför produkten k-sprit finns, det är ju redan 5% sprit i bensinen från macken.
Vill man ha mera kan man ju blanda i lite E85.

Kan ju va bra att ha om man vill ha mer än 5% sprit i bensinet, säg 40% sprit och 60% bensin.

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Hur får man ner hc halten på bilen på ett enkelt sätt?
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2010, 13:24:36 »
Skall besikta imorron men har för hög CH halt 295 (100)

Kan man fuska bort det på något sätt?

K-sprit i mängder (0.5-1L) och sen leker du Collin Mcrae på väg till besiktningen så brukar det lösa sig   Thumbsup

Det gjorde en polare och det slutade med indraget körkort..  ;D
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Kön: Man
SV: Hur får man ner hc halten på bilen på ett enkelt sätt?
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2010, 13:37:23 »
Skall besikta imorron men har för hög CH halt 295 (100)

Kan man fuska bort det på något sätt?

K-sprit i mängder (0.5-1L) och sen leker du Collin Mcrae på väg till besiktningen så brukar det lösa sig   Thumbsup

Det gjorde en polare och det slutade med indraget körkort..  ;D

Ska kanske förtydliga det här med McRae... Det är inte hastigheten det hänger på. Det hjälper ju inte motor- och katalysatortemperaturen att köra fortare. Snarare tvärt om. För att värma katten ska man köra i jämn fart men på lite högre varvtal en stund. Typ 80 Km/h på trean eller vad som nu passar din bil. Varning dock: inga tokvarvningar i flera mil i en bil med dålig olja. Kan resultera i vevlagerhaveri.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
SV: Hur får man ner hc halten på bilen på ett enkelt sätt?
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2010, 13:59:20 »
HC-halt så är det katalysatorn, för hög CO2 så hjälper E85.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur får man ner hc halten på bilen på ett enkelt sätt?
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2010, 14:50:39 »

Det där med k sprit gäller det bensin?


Jag förstår inte varför produkten k-sprit finns, det är ju redan 5% sprit i bensinen från macken.


Det gäller bara 95-oktanig bensin, inte 98-oktan och alla mackar har inte E85.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
SV: Hur får man ner hc halten på bilen på ett enkelt sätt?
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2010, 14:59:41 »
Citera
Parafinolja på vintern brukar inte vara någon bra ide men på sommaren kan det kanske funka

Det skulle fungera lika bra sommar som vinter och det fungerar utmärkt, det rör sig ju bara om 50% paraffin och då bara de sista 2-3 milen innan besiktning, sen när man besiktat ska man tanka upp med riktig diesel igen, är av blandannat av dom anledningarne du beskrev som man ska ha cirka 10 liter av vardera vid besiktning samt att paraffinet smörjer sämre.
Sen blir det som du skriver en helt annan sak när man hade sommar och vinter diesel på lastbilarna, då kunde det bli ett helvete med sommardiesel på vintern pga för mkt paraffin i dieseln.
Sen om man ändå skulle va orolig för att paraffinet skulle klibba ihop på vinter vid en bes kan man ju lika gärna ha en totalmängd bränsle på 5 liter i tanken, varav 50% är paraffin och resterande del diesel, men som sagt va noga med att tanka upp med riktig diesel när bes är klar.

Jaha men jag är fortfarande rädd att paraffinet klibbar i hop när temperaturen drar ner åt minus strecket

Och för upplysnings skull kan jag bara informera att det du kallar "Riktig Diesel" redan består av ca 50% paraffin(resten är aromater och naftener) så att det skulle smörja sämre tror jag inte på.
Paraffin är den komponent i Diesel som tål minst kyla och att sedan blanda in mer av den komponent är väl oförståndigt.
Om vi tittar på hur man beskriver Diesel så står det
Citera
De kedjeformade molekylerna, paraffiner har högre cetantal än de ringformade, aromater och naftener. Allra bäst cetantal har de raka kedjeformade molekylerna, normalparaffiner.

Det intressanta med paraffinet är följande
Citera
Normalparaffiner har de sämsta och ringformade kolväten de bästa köldegenskaperna. Köldegenskaperna uttrycks i grumlingspunkt och filtrerbarhet. Filtrerbarheten är den lägsta temperatur som bränslet klarar utan att utfällningen av paraffinet blockerar filtret.

Som jag sa kan det fungera på sommaren att öka paraffinhalten i bränslet men vintertid nej.

PS! råkade trycka på return så jag poostade utan att ha skrivit mitt meddelande ::)
« Senast ändrad: 03 mars 2010, 15:22:40 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?