0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skall besikta imorron men har för hög CH halt 295 (100)Kan man fuska bort det på något sätt?
Om en diesel-bil bråkar med för höga värden så är lösningen paraffinolja
Det där med k sprit gäller det bensin?
Parafinolja på vintern brukar inte vara någon bra ide men på sommaren kan det kanske funka
Citat från: Kåge watt skrivet 03 mars 2010, 12:44:45Det där med k sprit gäller det bensin?I stället för k-sprit borde du kunna använda E85, sprit som sprit, eller har jag fel?Jag förstår inte varför produkten k-sprit finns, det är ju redan 5% sprit i bensinen från macken.Vill man ha mera kan man ju blanda i lite E85.Kan ju va bra att ha om man vill ha mer än 5% sprit i bensinet, säg 40% sprit och 60% bensin.
Citat från: Kåge watt skrivet 03 mars 2010, 11:19:24Skall besikta imorron men har för hög CH halt 295 (100)Kan man fuska bort det på något sätt?K-sprit i mängder (0.5-1L) och sen leker du Collin Mcrae på väg till besiktningen så brukar det lösa sig Thumbsup
Citat från: joka83ed skrivet 03 mars 2010, 11:54:06Citat från: Kåge watt skrivet 03 mars 2010, 11:19:24Skall besikta imorron men har för hög CH halt 295 (100)Kan man fuska bort det på något sätt?K-sprit i mängder (0.5-1L) och sen leker du Collin Mcrae på väg till besiktningen så brukar det lösa sig Thumbsup Det gjorde en polare och det slutade med indraget körkort..
Citat från: Kåge watt skrivet 03 mars 2010, 12:44:45Det där med k sprit gäller det bensin?Jag förstår inte varför produkten k-sprit finns, det är ju redan 5% sprit i bensinen från macken.
CiteraParafinolja på vintern brukar inte vara någon bra ide men på sommaren kan det kanske funkaDet skulle fungera lika bra sommar som vinter och det fungerar utmärkt, det rör sig ju bara om 50% paraffin och då bara de sista 2-3 milen innan besiktning, sen när man besiktat ska man tanka upp med riktig diesel igen, är av blandannat av dom anledningarne du beskrev som man ska ha cirka 10 liter av vardera vid besiktning samt att paraffinet smörjer sämre.Sen blir det som du skriver en helt annan sak när man hade sommar och vinter diesel på lastbilarna, då kunde det bli ett helvete med sommardiesel på vintern pga för mkt paraffin i dieseln. Sen om man ändå skulle va orolig för att paraffinet skulle klibba ihop på vinter vid en bes kan man ju lika gärna ha en totalmängd bränsle på 5 liter i tanken, varav 50% är paraffin och resterande del diesel, men som sagt va noga med att tanka upp med riktig diesel när bes är klar.
De kedjeformade molekylerna, paraffiner har högre cetantal än de ringformade, aromater och naftener. Allra bäst cetantal har de raka kedjeformade molekylerna, normalparaffiner.
Normalparaffiner har de sämsta och ringformade kolväten de bästa köldegenskaperna. Köldegenskaperna uttrycks i grumlingspunkt och filtrerbarhet. Filtrerbarheten är den lägsta temperatur som bränslet klarar utan att utfällningen av paraffinet blockerar filtret.