0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det här med ljud kan ju vara svårt att beskriva. Efter förra inlägget var jag tvungen att gå ner och lyssna på pumpen en stund...Den är ju faktiskt ganska tyst! Som ett lite äldre kylskåp som står och brummar så där hemtrevligt...
Citat från: 2000 skrivet 03 mars 2010, 11:58:10Det här med ljud kan ju vara svårt att beskriva. Efter förra inlägget var jag tvungen att gå ner och lyssna på pumpen en stund...Den är ju faktiskt ganska tyst! Som ett lite äldre kylskåp som står och brummar så där hemtrevligt...Då hörs den ju. Enligt Nibe skall den inte höras, alltså måste du reklamera den!
Läste genom din tråd om att kasta ut 410:an. Ser på offerten ett aktivt borrhål om 134m till Niben. Är inte det lite snålt? Min installatör har jobbat med nibe i över 20 år och var en av de installatörer från "fältet" som var med och utvecklade 1145/1245. Han borrar 160m (med 154 aktivt i mitt fall) som standard till 8 Kw. Inget jag behövde be om.Sedan ska du inte fästa för stor vikt vid energikalkyler. De är ju noga med att betona att det är uppskattningar och inga garanterade uppgifter. Men det vore väl trevligt om du nådde dina 50%. Vår installation beräknades mot en tänkt förbrukning i motsvarande hus med direktverkande el. Då skulle besparingen hamna på ca 27 700 kr/år första året. Pay-off på lite drygt 5 år. I verkligheten hade vi LLVP och en kombipanna som det eldades lite ved i vid behov. Så besparingen är ju betydligt mycket mindre. Men i vårt fall skulle kombipannan ut och ett nytt system in. Då kan man inte räkna på besparingar.
Funderar starkt på att välja en Nibe 1245 8kW.Det viktigaste kravet för den vp vi väljer är att den måste vara väldigt tyst, då den kommer att stå direkt under ett sovrum som finns på övre våningen.I Nibes brochyr skriver Nibe "Dessutom är våra nya värmepumpar så tysta att du ej hör dem"Ni som har installerat 1245'an stämmer det som Nibe säger?