Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken är det som gäller nu?  (läst 30913 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #90 skrivet: 09 mars 2010, 17:21:58 »
Hej BosseBus!  Nja det är ju inte bara jag som har kommit fram till detta med att det blir en sämre livslängd på kompressorerna på de renodlade on/off-pumparna utan det är väl allmänt världskänt enligt min uppfattning. Det säger ju nästan sig självt att en kompressor som startar och stoppar med täta eller relativt täta intervaller mår inte alls lika bra som en kompressor som går hela tiden i en lagom omfattning sett ifh till värmebehovet i huset. Dessutom så är det ju bara 2 lägen normalt på on/off-pumpar och det är start = full fart eller stopp = strömmen bryts och kompressorn stannar. Så vid varje start så går kompresson igång på fullskaft och skall återigen bygga upp trycket för att kunna avge värme igen vilket kan ta minst ca 2,5-3 minuter. Den tid det tar för att bygga upp trycket igen efter varje stopp är då i princip nästan helt bortkastad eftersom man inte får ut någon spec energi alls under den tiden från pumpen utan det är bara pumpen som tar energi, och det är alltså detta då som kallas för uppstartsförluster. ;)
Detta var ju en av de största anledningarna till att man faktiskt tog fram inverterdriften på pumpar eftersom man då fick dels en jämnare värmespridning i husen samtidigt som man ökar livslängden på pumparna genom att kompressorn är igång i huvudsak hela tiden och stegar då upp och ned efter det resp värmebehovet. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 09 mars 2010, 17:48:18 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #91 skrivet: 09 mars 2010, 19:36:58 »
Hej BosseBus!  Ja det är ju ett gott tecken att du är nyfiken och intresserad tycker jag! Thumbsup Ja då skall vi se om vi kan lägga upp det här lite pedagogiskt då kanske för att du skall tänka rätt, inte den enklaste sak kanske men eftersom du tog upp jämförelsen med en bilmotor så kan vi väl ta det exemplet då.
En bilmotor har ju en smörjning likväl som kompressorn och om vi tänker oss att en bilmotor startar ifrån att ha varit helt avstängd i kanske 10-15 eller tom 20 minuter och varvar upp och går på fullgas för öppet spjäll i också kanske 10-15-20 minuter för att sedan helt stängas av igen. Om vi sedan istället säger att samma bilmotor startar och får gå uppvärmd för jämnan med ett gasläge och varvtal som normalt varierar allt mellan ca 40-50 km/tim och upp till ca 100-110 km/tim, vilken bilmotor tror du håller längst eller går flest mil innan den ev havererar?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #92 skrivet: 09 mars 2010, 20:22:37 »
Jag är nog beredd att hålla med om att M.E-FD uppfattas vibrerar något mer än de mest vibrationslösa pumparna !
Den är dock MYCKET tyst.(både ute och innedel) 
Jag har bytt ut ett antal pumpar av skiftande farikat till ME, men med samma väggfästen etc som den utbytta...och visst är ökat stomljud vanligt.
Sen kan det ju vara så att man reagerar mycket mer på stomljuden tack vare att innedelen är så extremt tyst vid låg fläkthastighet...den kanske inte vibrerar mer än någon annan i själva verket  Sc:,h
markstativ bör användas om man har reglad trävägg.

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ztrindberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #93 skrivet: 09 mars 2010, 21:34:40 »
Sitter här och laser på FAQ...Hur många start/stopp per dygn på värmepumpen?
Där står att läsa:
En kompressors livslängd uppskattas till ca 420.000 starter (scroll) Frågan är då om det är så nödvändigt att diskutera detta....om man säger att den startar ca 7-8000 ggr per år skulle det teoretiskt bli ca 52 år Örjan  :,v(

He he skulle vilja se en luftvärmepump efter 52 år.........

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #94 skrivet: 09 mars 2010, 21:49:31 »
6-7 år räcker gott..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #95 skrivet: 09 mars 2010, 21:58:48 »
En tanke,Har läst att en kallstart av en bil motsvarar 200 mils körning
om man då drar parareller med en on/off pump så skulle det innebära att dom 52 åren blev 3,5 månad..=)
Är nog bäst att säga att....jag skojar!!.. :D
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad kluven

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #96 skrivet: 09 mars 2010, 22:32:04 »
En tanke,Har läst att en kallstart av en bil motsvarar 200 mils körning
om man då drar parareller med en on/off pump så skulle det innebära att dom 52 åren blev 3,5 månad..=)
Är nog bäst att säga att....jag skojar!!.. :D
Så länge... om nu gasen inte läckt ut före...
Har en bil som har en motor från -82 den har då gått 2 miljoner mil, kallstarter=200
28  år
365 ×
--------------------------
10 220 = dagar

Finns ju motorvärmare Thumbsup Med kompressorvärmare och ett riktigt bra avfrostningssystem är kanske det man vill ha.
 
200 ×
--------------------------
2 044 000 mil....  Thumbsup
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blåst  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #97 skrivet: 10 mars 2010, 11:23:05 »
Toshiba "hävdar" att vanliga scrollkompressorer pga sin inbyggda "obalans" har ett snävare arbetsområde varvtalsmässigt än deras twinscroll pga sämre smörjningsegenskaper vid riktigt låga varvtal hos en "vanlig" enkelscroll. Det skall tydligen också vara därför de kan mjukstarta från så låga varvtal.

Nu tror jag faktiskt inte att det egentligen blir så stor skillnad om kompressorn varvas upp lite snabbare till ett något högre varvtal vid uppstarten, vad det gäller livslängd eller så, så som det är på flera andra fabrikat jämfört med just toshiban. Det är mjukstarten de första varven som motorn snurrar och hur den rampar upp varvtalet som är väsentligt där tror jag.

Är väl isåfall det som raffen drar hårda växlar på som är en stor fördel då, jag är inte säker men det KAN vara så, just med driftekonomin och förbrukningen.

När man står bredvid utedelen hör man tydligt hur Toshiban liksom "puttrar" igång som en gammal fiskebåt... haha. Putt--------putt----putt--putt-puttputtputtputt o.s.v. :)
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #98 skrivet: 10 mars 2010, 12:48:42 »
Tjenare Snillet!  Det här med att Toshiba skulle hävda att vanliga scrollkompressorer pga sin inbyggda "obalans" har ett snävare arbetsområde varvtalsmässigt än deras twinscroll pga sämre smörjningsegenskaper vid riktigt låga varvtal hos en "vanlig" enkelscroll har jag aldrig hört talas om även om man nu skulle kunna hålla med om att scrollen väl har ett snävare arbetsområde effektivitetsmässigt sett. Däremot så har ju Toshibans "twin rotary" kompressor bl.a den förmånen att den samtidigt har en mkt effektiv drift (till högt cop) även när det gäller att kunna avge väldigt låga värmeeffekter från pumparna, och det är väl snarare den förmånen då isf som jag uppskattar och nämner ibland när du tycker att jag kanske drar växlar på detta. ;)
Toshiba har ju även en behovsstyrd (varvtalsreglerad) förångarfläkt i utedelen, det är möjligtvis inte den som du uppfattar isf när du nämner mjukstart. Sc:,h
Ja jag har jag då aldrig någonsin hört att mina pumpar skulle puttra igång som en gammal fiskebåt måste jag erkänna, så jag kan inte tolka detta till något annat än att det måste vara något fel på din pump isf Snillet. :-\
Sen vet jag också sedan tidigare att alla inte ens känner till alla finesser och positiva egenskaper som finns på dessa pumpar och har då ej heller lärt sig att uppskatta dem givetvis,
ej heller då att kunna använda pumparna och deras resp positiva egenskaper på rätt sätt tyvärr. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 10 mars 2010, 16:48:44 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #99 skrivet: 10 mars 2010, 14:17:06 »
Ja inte är det någa 200mil förslitning vid en kallstart! Hur har man kommit fram till detta? Mertalet av Sveriges bilar saknar motorvärmare..trots kallt klimat.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #100 skrivet: 10 mars 2010, 15:01:18 »
Ja inte är det någa 200mil förslitning vid en kallstart! Hur har man kommit fram till detta? Mertalet av Sveriges bilar saknar motorvärmare..trots kallt klimat.

/A.

Sedan tror jag faktiskt inte att kallstart av förbränningsmotor är jämförbart med kallstart av ett slutet kompressorsystem.
Faktiskt...skulle jag kunna hoppa opp å sätta mig på att det är så  :).

Ang. det som trådstartaren frågar efter, "vilken som gäller nu", så är det ju redan genomgånget egentligen. Sedan skall det upprepas att pumparna låter olika...inomhus och man bör kolla upp detta. Mitsuaggen låter verkligen vääääldigt stillsamt. Toshiban har en annan ljudkaraktär men i mina(våra, hemma) öron är det egentligen inte störande, låter mest annorlunda. Så det beror nog mycket på placeringen, som också måste avgöras av huset i sig.

Men !, jag köpte ju Toshiban därför att den har ett bredare arbetsområdet på kompressordriften, samt att via "eon dealen" fick jag bra totalvillkor. Så i botten kanske jag och Raffen hade samma resonemang innan inköp  8), verkar ju nästan så.

Sedan är ju reklamfilmerna så bra !!, (se min signatur).
Hahaha.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #101 skrivet: 10 mars 2010, 15:25:18 »
Ja inte är det någa 200mil förslitning vid en kallstart! Hur har man kommit fram till detta?
Sc:,h verkar kostigt tycker jag åxå.... kanske dom menar att en kallstart smutsar ner miljö'n som 200mil varmkörd motor??
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #102 skrivet: 10 mars 2010, 16:31:39 »
Ja inte är det någa 200mil förslitning vid en kallstart! Hur har man kommit fram till detta? Mertalet av Sveriges bilar saknar motorvärmare..trots kallt klimat.

/A.

Nu var ju hela upplägget menat med glimten i ögat, ;) men faktum är att jag läste ett tesresultat om precis detta,
men temperaturen var relativt låg bland annat..
tror i testet det var -25 om jag nu kommer ihåg rätt,samt att det idag säkerligen reducerats pågrund av bättre smörjoljor..
det var ju inte igår jag läste det.. :)
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #103 skrivet: 10 mars 2010, 17:40:28 »
ang toshibas uppstart så har jag hört det på min pump också, när kompressorn, eller om det är fläkten, som ska starta upp efter en avfrostning så låter det lite märkligt..
först står fläkten och "gungar" fram och tillbaka ett par gånger, precis som om en trefasmotor skulle startas på 2 faser, , sen bestämmer den sig för att börja rotera åt höger och då börjar det där ljudet, men jag tycker det låter lite "gnisslande"
iiii----iii----iii----iii---iii--iii--iii-iii-iii.iii.iii

Utloggad Micke333

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #104 skrivet: 11 mars 2010, 00:46:06 »
Men vilken är det som gäller nu, om man vill ha en låg innerdel, som kan blåsa mer rakt fram än Monstret, och som låter mindre (annorlunda) än Toshiba ?

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!