Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mögel och fukt pÃ¥ vind pga LLVP!  (läst 24855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #15 skrivet: 01 mars 2010, 21:47:41 »
Innan jag ev. flyttar på vp, skulle jag bygga igen taket över altanen/golvet till vinden, så rejält att ingen luft kommer in den vägen.

Använd gärna den nya typen av vindväv, som är mycket seg.

De senaste åren har det var ovanligt hög luftfuktighet och det har orsakat mögelskador.

Du har sett att flera andra skribenter har ifrågasatt luftflödet in i vinden och jag delar dessas uppfattning. Jag tror ej att vp är orsaken till fuktproblemen.

Jag byggde nyligen ett helt nytt hus och Boverkets rekommendationer nuförtiden är att luftspalter skall förminskas.

Man kan bli panikslagen och vill ha snabba resultat, men den kloke tar det lugnt och inhämtar så mycket info som möjligt. Lugna din svärfar.

Men Ã¥ andra sidan om det inte skulle va vp:n som är boven i dramat, hur kan ett hus som plötsligt börjar mögla ha fel ventilation, huset är 30Ã¥r och den befintliga ventilationen har ju fungerat i minst 27 Ã¥r av de Ã¥ren  Sc:,h Ska bli intressant och se hur det blir och vad vikommer fram till..  *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #16 skrivet: 01 mars 2010, 21:55:22 »
Det globala klimatet har förändrats.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #17 skrivet: 02 mars 2010, 07:27:16 »
Det globala klimatet har förändrats.

Javisst har vi förändringar av klimatet som för hus som legat på gränsvärden nu kommer på fel sida och börjar mögla mm. Anticimex redovisning av besiktade hus med mögelskador i krypgrunder och vindar är en förskräckande läsning oavsett vad orsaken är. (Troligen flera faktorer som samverkar-osmart renoveringsvåg, nya material, ändrade vanor med nya renlighetriter, globala klimatförändringar osv.)

http://www.viivilla.se/sakerhet-och-skador/okad-mogelrisk-for-krypgrunder.aspx
http://www.vvs-forum.com/index.php3?use=publisher&id=3998

När det gäller kallvindar har det ju visat sig att tilläggsisolering på fel sätt och ökad ventilation med uteluft via för stora luftspalter vid tex takfot kraftigt ha bidragit till att vi nu har över 50% av alla kallvindar fuktskadade. Vindar som klarat sig i många decennier utan problem där man tom på större kallvindar torkade tvätt på vintern!

Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #18 skrivet: 02 mars 2010, 12:32:20 »
Det globala klimatet har förändrats.
Javisst har vi förändringar av klimatet som för hus som legat på gränsvärden nu kommer på fel sida och börjar mögla mm. Anticimex redovisning av besiktade hus med mögelskador i krypgrunder och vindar är en förskräckande läsning oavsett vad orsaken är. (Troligen flera faktorer som samverkar-osmart renoveringsvåg, nya material, ändrade vanor med nya renlighetriter, globala klimatförändringar osv.)
http://www.viivilla.se/sakerhet-och-skador/okad-mogelrisk-for-krypgrunder.aspx
http://www.vvs-forum.com/index.php3?use=publisher&id=3998
När det gäller kallvindar har det ju visat sig att tilläggsisolering på fel sätt och ökad ventilation med uteluft via för stora luftspalter vid tex takfot kraftigt ha bidragit till att vi nu har över 50% av alla kallvindar fuktskadade. Vindar som klarat sig i många decennier utan problem där man tom på större kallvindar torkade tvätt på vintern!

Hej Zibro!  Ja du har ju helt rätt i detta med att med en s.k lagom kallvindsventilation sÃ¥ fÃ¥r man ju fukt eller mögelskador pÃ¥ kallvinden förr eller senare om man nu inte investerar i nÃ¥gon dyrbar utrustning som isf kan reglera klimatet pÃ¥ vinden pÃ¥ ett lagom och bra sätt. Det finns nämligen mÃ¥nga och väldigt stora ekonomiska intressegrupper och verksamheter idag som självklart lever pÃ¥ detta med analyser, rÃ¥dgivning och försäljning av dessa dyrbara utrustningar till oroliga villaägare samtidigt som det enklaste och effektivaste sättet är en bra vindsventilation, frisk luft är ju dessutom fortfarande helt gratis. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #19 skrivet: 02 mars 2010, 13:10:05 »
Du har lika fel nu som  tidigare Raffen!

Det är mÃ¥nga som tyvärr följt dessa tvärsäkra och felaktiga rÃ¥d som Dina som nu sitter med möglande och skadade vindar. Ökad felaktigt utförd tilläggsisolering och ökad uteluftsventilation av kallvind leder till dessa skador som enligt Anticimex nu finns pÃ¥ över 50% av landets villabestÃ¥nd.  

« Senast ändrad: 02 mars 2010, 13:12:02 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #20 skrivet: 02 mars 2010, 13:29:28 »
Hej Zibro!  Ja jag har medvetet hÃ¥llit mig undan denna trÃ¥d hittills för att i första hand undvika att hamna i tjafs med bl.a dig, men när du fortsätter med din reklam för de här dyrbara utrustningarna som vissa intressen försöker att truga pÃ¥ folk genom helt felaktiga budskap sÃ¥ mÃ¥ste jag givetvis reagera. Tycker att var och en nogsamt skall läsa igenom den här länken igen: http://www.vvs-forum.com/index.php3?use=publisher&id=3998 Och samtidigt bilda sig en egen uppfattning om vad det egentligen stÃ¥r i den (göra en egen kritisk tolkning alltsÃ¥). Den länken andas väl verkligen osäkerhet om vad som är orsaker t.ex, men marknadsföringen och det ekonomiska intresset är det inget fel pÃ¥. ;) Jag förstÃ¥r överhuvudtaget inte hur sÃ¥ mÃ¥nga människor kan gÃ¥ pÃ¥ det här egentligen, men det är väl pÃ¥ det sättet att om tillräckligt mÃ¥nga pratar om nÃ¥gonting sÃ¥ blir det väl en sanning även om det inte är pÃ¥ det sättet i det verkliga livet.
Jag påstår då fortfarande på mkt goda grunder att det finns inte ett enda hus i vårt avlånga land som skulle ha fått några fukt eller mögelskador av en för stor vindsventilation utan endast beroende på en för liten eller kanske en s.k lagom ventilation då isf. Appropå det här med att hänga tvätt på kallvinden förresten, det kan ju vara ett bra exempel kanske.
Nu behöver vi väl inte vara så dramatiska att vi hänger upp en massa tvätt däruppe, men ett sätt att kolla sin vindsventilation är väl då att hänga upp ett vått plagg, badlakan e.d i ett dygn däruppe. Är det inte torrt efter ca ett dygn så är vindsventilationen för dålig men är det helt torrt efter ca 1 dygn så är vindsventilationen helt ok. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #21 skrivet: 02 mars 2010, 14:27:18 »
Det där har ju diskuterats flera gånger tidigare. Senast här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29985.msg288290#msg288290
Raffen, om du läser det som står i dokumenten jag länkar till (Jag har hjälp till genom att återge korta citat i anslutning till länkarna) så kommer du, precis som många andra, att förstå att just ökad ventilation är ett av grundproblemen.
 :,v(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #22 skrivet: 02 mars 2010, 14:32:17 »
-ja det var ju bara en tidsfråga innan ställningskriget bröt ut igen...

Min åsikt är förnärvarande: (den kan komma att ändras, man lär så länge man lever.)

Har man en fungerande diffspärr mot uppträngande fukt från bostaden är en väl tilltagen ventilation inget som helst problem. utan riktigt bra faktiskt. Även om den kalla ytterluften kan ha ett RF nära 100%, sjunker RF när den kalla luften värms upp på vinden och kan därigenom bära med sig mer fukt (om det finns någon) på sin väg ut. Vinden behöver dock vara något varmare än ytter temperaturen.

Saknas diffspärr eller den är skadad, kommer fukt upp pÃ¥ vinden och kyls ned varpÃ¥ daggpunkten nÃ¥s ganska omgÃ¥ende (ca +5 ºC om  +20 ºC 40% RF inomhus). Det är därför viktigt att vinden inte blir för kall och att fuktvandringen kan hÃ¥llas till ett minimum. Här behövs endÃ¥ en viss ventilation som kan "späda ut" och transportera bort fukten. Men den fÃ¥r inte vara sÃ¥ stor att den kyler ned vinden. Det är det som kallas kontrollerad ventilation.

Sedan kan man även bygga om sin vind till varmvind så att den håller samma temp som innomhus. Då sker ingen kondensering och ventilationen kan vara lika eller mindre som övriga huset. Men det är ju en helt annan sak.

Sammanfattning: Finns fungerande diffspärr kan man ventilera hur mycket man vill.
Utan diffspärr, var försiktig.


PS. Ser man till att ha undertryck i huset går man runt problemet.
« Senast ändrad: 02 mars 2010, 14:40:39 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #23 skrivet: 02 mars 2010, 14:33:40 »
Det där har ju diskuterats flera gånger tidigare. Senast här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29985.msg288290#msg288290
Raffen, om du läser det som står i dokumenten jag länkar till (Jag har hjälp till genom att återge korta citat i anslutning till länkarna) så kommer du, precis som många andra, att förstå att just ökad ventilation är ett av grundproblemen.
 :,v(

Hej Purjo!  Jovisst, det är ju samma snubbe bl.a som jag pratar om som vill sälja dyrbar utrustning genom att oroa folk helt i onödan alltsÃ¥, sÃ¥ jag förstÃ¥r därmed fortfarande inte alls att en god vindsventilation skulle medföra nÃ¥gra problem, och det finns det heller inga belägg för i verkligheten. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #24 skrivet: 02 mars 2010, 14:37:48 »
SÃ¥vitt jag förstÃ¥tt finns Raffen i näringskedjan runt värmepumpar. Tänk att hamna i en sak-diskussion runt en värmepumpsinstallation med den mannen..  Fakta hjälper inte, erfarenhet hjälper inte, forskningsredultat hjälper inte, Anticimex och andras empiriska fakta hjälper inte osv.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #25 skrivet: 02 mars 2010, 14:41:48 »
Ha ha, nu har jag än en gÃ¥ng dragit i gÃ¥ng en trÃ¥d om ventilation och mögel som fÃ¥r ett helt forum att vakna, tycker vi ska hÃ¥lla denna diskussion öppen dÃ¥ jag och säkert mÃ¥nga andra tycker det är väldigt intressant och roande läsning  Thumbsup
Nu kan varken jag eller ni egentligen sätta att finger på vad det är som orsakat möglet hos min svärfar, är öppen för iden om för mkt ventilation men släpper inte att det faktiskt kan va vp:n i detta fall, eller båda faktorerna som bidragit i detta fall.

Att ett gammalt hus med uppvärmd murstock som helt plötsligt slutar att bli uppvärmd riskerar att få fukt och mögel på kallvinden är ju känt, dock TROR jag personligen att det kan finnas större risk för det i ett äldre hus då man endast hade vedeldning som uppvärmingsalternativ då det byggdes, att sen då sluta använda murstocken och ersätta med vp TROR jag däremot inte kan va helt bra och då kanske man måste ha koll på sin vind och eventuellt vidta vissa åtgärder av ngt slag för att behålla en "lagom" och fungerande ventilation och miljö på sin kallvind.
Hus som mitt eget, byggt 1966, som då byggdes med murstock och ved/olje-panna som uppvärming, en kallvind med endast en ventil i vardera gavel och takfotsventilation på cirka 15-20mm TROR jag inte löper samma risk då många liknande hus byggdes med samma typ av kallvind och ventilation, utan murstock och ved/olje-uppvärming utan ren och skär el som uppvärming.
Rätta mig om jag har fel i mitt tänkande men mÃ¥nga av husen som byggdes pÃ¥ 60-70-talet har samma typ av vindsventilation men husen har olika uppvärmingsalternativ, man kunde ju till ochmed välja dÃ¥ huset byggdes om man ville ha murstock eller el som uppvärming, dock har husen samma typ av vindsventilation. Skulle dÃ¥ mitt hus plötsligt börja mögla pÃ¥ vinden pga att jag ej eldar i pannan längre, när ett exakt likadant hus fast med el som uppvärming aldrig ens har i tanken om det kan börja mögla i deras kallvind, det eluppvärmda huset skulle ju i princip börjat mögla med det samma det var byggt, eller  Sc:,h

Sen finns ju de aspekterna att det har blivit fuktigare i luften ute och att de kan bidra till en ökad mögelbomb på Sveriges diverse kallvindar, kan ju va så men vi har ju hus som är flera hundra- år gamla som aldrig ens har haft tillstymmelse till mögel på deras kallvindar. Att vi har haft både mer svängande och fuktigare klimat ute de senaste åren kan väl ej diskuteras men det har vi även haft de senaste 500 åren och tidigare utan att fått mögel på vindarna. Att klimatet kan ha sin roll i möglandet tror jag på men inte som den största faktorn till möglande vindar.

Vill bara NOTERA att de ovanstÃ¥ende raderna är frÃ¥n mina egna teorier och funderingar, samt lite fakta, och jag är öppen för bÃ¥de kritik och rättelser  *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #26 skrivet: 02 mars 2010, 14:45:39 »
SÃ¥vitt jag förstÃ¥tt finns Raffen i näringskedjan runt värmepumpar. Tänk att hamna i en sak-diskussion runt en värmepumpsinstallation med den mannen..  Fakta hjälper inte, erfarenhet hjälper inte, forskningsredultat hjälper inte, Anticimex och andras empiriska fakta hjälper inte osv.

Inga som helst problem vet du Zibro, men jag köper inte vad som helst bara rätt av utan jag är väl en ganska ifrågasättande person. Det jag inte vet själv det brukar jag ta reda på, och tycker jag att det jag får reda på verkar lite underligt så ger jag mig inte med mindre än att jag tar reda på det själv hur det verkligen ligger till. Folk i allmännhet är alldeles för godtrogna och lättlurade nu för tiden tycker jag, och detta nu utan att mena något illa med detta.
Sen som sagt åter igen, de här stora ekonomiska intressena inom detta område verkar överbrygga det mesta här i livet inkl forskningen verkar det som, dessutom är väl Anticimex inte bara kända numera för sin rådgivning, besiktningar mm, utan en stor del av deras nuvarande omsättning kommer väl från försäljningen av dyrbar kringutrustning. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 02 mars 2010, 15:16:52 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #27 skrivet: 02 mars 2010, 14:48:44 »
Uteluft finns det gott om!
Tror ni inte att luftvärmepumpen förändrar mer inne än ute?

Sök förändringen inne i första hand!
Element som stängts av eller luftflöden som förändrats.
Ett allvarligt fel kan ju vara att lufttrycket inne har ändrats så fuktig varma luft tränger ut till vinden.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #28 skrivet: 02 mars 2010, 15:09:40 »
Ha ha, nu har jag än en gÃ¥ng dragit i gÃ¥ng en trÃ¥d om ventilation och mögel som fÃ¥r ett helt forum att vakna, tycker vi ska hÃ¥lla denna diskussion öppen dÃ¥ jag och säkert mÃ¥nga andra tycker det är väldigt intressant och roande läsning  Thumbsup
Nu kan varken jag eller ni egentligen sätta att finger på vad det är som orsakat möglet hos min svärfar, är öppen för iden om för mkt ventilation men släpper inte att det faktiskt kan va vp:n i detta fall, eller båda faktorerna som bidragit i detta fall.
Att ett gammalt hus med uppvärmd murstock som helt plötsligt slutar att bli uppvärmd riskerar att få fukt och mögel på kallvinden är ju känt, dock TROR jag personligen att det kan finnas större risk för det i ett äldre hus då man endast hade vedeldning som uppvärmingsalternativ då det byggdes, att sen då sluta använda murstocken och ersätta med vp TROR jag däremot inte kan va helt bra och då kanske man måste ha koll på sin vind och eventuellt vidta vissa åtgärder av ngt slag för att behålla en "lagom" och fungerande ventilation och miljö på sin kallvind.
Hus som mitt eget, byggt 1966, som då byggdes med murstock och ved/olje-panna som uppvärming, en kallvind med endast en ventil i vardera gavel och takfotsventilation på cirka 15-20mm TROR jag inte löper samma risk då många liknande hus byggdes med samma typ av kallvind och ventilation, utan murstock och ved/olje-uppvärming utan ren och skär el som uppvärming.
Rätta mig om jag har fel i mitt tänkande men mÃ¥nga av husen som byggdes pÃ¥ 60-70-talet har samma typ av vindsventilation men husen har olika uppvärmingsalternativ, man kunde ju till ochmed välja dÃ¥ huset byggdes om man ville ha murstock eller el som uppvärming, dock har husen samma typ av vindsventilation. Skulle dÃ¥ mitt hus plötsligt börja mögla pÃ¥ vinden pga att jag ej eldar i pannan längre, när ett exakt likadant hus fast med el som uppvärming aldrig ens har i tanken om det kan börja mögla i deras kallvind, det eluppvärmda huset skulle ju i princip börjat mögla med det samma det var byggt, eller  Sc:,h
Sen finns ju de aspekterna att det har blivit fuktigare i luften ute och att de kan bidra till en ökad mögelbomb på Sveriges diverse kallvindar, kan ju va så men vi har ju hus som är flera hundra- år gamla som aldrig ens har haft tillstymmelse till mögel på deras kallvindar. Att vi har haft både mer svängande och fuktigare klimat ute de senaste åren kan väl ej diskuteras men det har vi även haft de senaste 500 åren och tidigare utan att fått mögel på vindarna. Att klimatet kan ha sin roll i möglandet tror jag på men inte som den största faktorn till möglande vindar.
Vill bara NOTERA att de ovanstÃ¥ende raderna är frÃ¥n mina egna teorier och funderingar, samt lite fakta, och jag är öppen för bÃ¥de kritik och rättelser  *vinkar*

Hej Joka!  Ja det här med att äldre hus som hade en murstock som man alltid eldade i och höll varm hade heller ingen särskild vindsventilation alls, utan man höll alltsÃ¥ ned luftfuktigheten genom att delvis värma upp vinden (varm luft kan dessutom bära mkt mera fukt utan att det händer nÃ¥got). Om man senare byter ut t.ex oljeeldningen och den här varma skorstenen mot en värmepump och dessutom inte ser till att förbättra vindsventilationen vid samma tillfälle sÃ¥ fÃ¥r man bekymmer med detta givetvis som ett brev pÃ¥ posten. Samma sak när det gäller en ev tilläggsisolering sÃ¥ fÃ¥r man ocksÃ¥ se till att se över vindsventilationen och förbättra den eftersom det tidigare kan ha läckt upp sÃ¥ mkt värme nedifrÃ¥n huset i kombination med en mkt liten ventilation att det har haft precis samma effekt ungefär som med en uppvärmd murstock.
Sen håller jag helt med 2000 om att en diffspärr och en mekanisk ventilation (så att man får ett undertryck i bostadsutrymmet) är klara fördelar att tänka på i förebyggande syfte, men jag håller inte med om att man skall ventilera lite eller lagom om man nu inte skulle ha detta i huset eftersom ju mer fukt som riskerar att komma upp till vinden dessto bättre ventilation behöver man ha nämligen. ;)
Jag tror definitivt inte att pumpen är orsaken alls i detta fallet Joka, ej heller att det skulle vara en för stor/riklig vindsventilation på huset utan det finns säkert en helt annan orsak, och finns inte den orsaken inne (innifrån) i huset så finns den väl då på vinden via t.ex en ev försämrad takfotsventilation över just den delen av huset, alt en kombination av dessa 2 orsaker. :)
Vad är det för utrymmen nere i bostadsvåningen på huset som ligger just under där det är bekymmer på vinden Joka??

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 02 mars 2010, 15:25:11 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #29 skrivet: 02 mars 2010, 15:29:27 »
Uteluft finns det gott om!
Tror ni inte att luftvärmepumpen förändrar mer inne än ute?

Sök förändringen inne i första hand!
Element som stängts av eller luftflöden som förändrats.
Ett allvarligt fel kan ju vara att lufttrycket inne har ändrats så fuktig varma luft tränger ut till vinden.

Ja det hade jag köpt om det hade varit den delen av vinden som sitter ovanför huset, nu är det den delen som hänger utanför själva huset, cirka 2x5 meter, cirka 3.5 meter nedanför sitter vp:n, under en väl luftad altan, brevid husväggen.
Husets vind är alltså större än själva huset, hustaket går även ut över altanen med 2 meter om du förstår? Svårt att förklara och ska se om jag inte kan hitta en bild och visa så ni får en bättre uppfattning om konstruktionen.

Sen tycker jag folket pÃ¥ detta forum är toppen som vill engagera sig i andras bekymmer och frÃ¥gor  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!