0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
en väl spridd missuppfattning att ta in mängder av kall fuktig luft utifrån, i det här fallet i springorna utifrån, rätt upp på vinden.
Du kan ha helt rätt i dina teorier. Med dina kompletterande uppgifter verkar vp vara en del i problemet, i kombination med för "bra" ventilation. Sanera vinden och flytta utedelen är kanske enda lösningen. Är skadan begränsad till området ovanför altanen blir saneringen förhoppningsvis överkomlig.Såg nu att det finns en vedspis. Används den mindre nu än tidigare utan att övrig ventilation ökats, kan det vara en del i problemet. Vedspisar suger som bekant en massa luft som ger ett visst undertryck i huset. Slutar man elda kommer man i stället få ett övertryck som gör att fuktig inneluft "trycks" upp på vinden.
Är det fritt blås genom altanen eller är den inbyggd på sidorna?
Om jag har summerat avstånden korrekt är det 1,5 ifrån vp till altangolv och sedan 2,5-3,0 m upp till vindsgolvet. Stämmer det?
Innan jag ev. flyttar på vp, skulle jag bygga igen taket över altanen/golvet till vinden, så rejält att ingen luft kommer in den vägen.Använd gärna den nya typen av vindväv, som är mycket seg.De senaste åren har det var ovanligt hög luftfuktighet och det har orsakat mögelskador.Du har sett att flera andra skribenter har ifrågasatt luftflödet in i vinden och jag delar dessas uppfattning. Jag tror ej att vp är orsaken till fuktproblemen.Jag byggde nyligen ett helt nytt hus och Boverkets rekommendationer nuförtiden är att luftspalter skall förminskas. Man kan bli panikslagen och vill ha snabba resultat, men den kloke tar det lugnt och inhämtar så mycket info som möjligt. Lugna din svärfar.