0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
även om en RAS10 skulle duga så skulle jag ändå för säkerhets skull ta en 13, dom har lika liten min-effekt (300w) så ingen risk att en 13 går i offläge oftare än en 10:a, däremot är du garderad att klara dig med enbart pumpen längre ner i minusskalan, troligtvis har du med den pumpen varmt inne även vid -30-35. men till ett kasst Cop., under -30 är ineffektivt för alla pumpar, men såvida kylan bara är tillfällig ett par dagar så kan man låta den gå, vill det till att ligga under 30 flera veckor så är det ingen ide att plåga den.nog har väl polar2:an varmhållning av kompressorn?
jag hade precis -30 i 2 dagar och min toahiba tyuffade på, men gav såklart inte mycket effekt, och det ylade i utedelen, jag fick tända en brasa för att få upp tempen till 20-22. en samsung jag också har gav en felkod när det var så kallt, men jag restartade den och så funkade det, men den gick inte upp i maxarv på kompressorn när det var så kallt hörde jag, den varvade mycket mer när tempen steg till -25.men skulle man ha -30 i en månad så vette fasen om pumparna hade överlevt, samsungen hade iaf isat igen, kanske även toshiban då den saknar värmekabel
Citat från: Oskar P. skrivet 03 mars 2010, 21:25:42jag hade precis -30 i 2 dagar och min toahiba tyuffade på, men gav såklart inte mycket effekt, och det ylade i utedelen, jag fick tända en brasa för att få upp tempen till 20-22. en samsung jag också har gav en felkod när det var så kallt, men jag restartade den och så funkade det, men den gick inte upp i maxarv på kompressorn när det var så kallt hörde jag, den varvade mycket mer när tempen steg till -25.men skulle man ha -30 i en månad så vette fasen om pumparna hade överlevt, samsungen hade iaf isat igen, kanske även toshiban då den saknar värmekabelHej. Min Nocria låter som en turbinmotor när det är riktigt kallt ute men den levererar värme fast frågan är om inte maskineriet tar rätt mycket stryk vid dessa låga tempraturer som det nu har varit i Roslagen denna vinter.Min andra pump ska installeras i Björnrike(Vemdalen)men det blir nog golvvärme där också för och slippa komma upp till gässtugan och se att vattnet frusit och rören spruckit. Det är lite därför jag är nyfiken på hur dessa pumpar fungerar under -30 Krister(Northkingen)kanske vet för han bor väl vad jag förstår på Nordligare breddgrader och har erfarenhet av kyla under längre tid än vad jag upplevt denna vinter //Rolle
Citat från: rolle46 skrivet 04 mars 2010, 08:16:14Citat från: Oskar P. skrivet 03 mars 2010, 21:25:42jag hade precis -30 i 2 dagar och min toahiba tyuffade på, men gav såklart inte mycket effekt, och det ylade i utedelen, jag fick tända en brasa för att få upp tempen till 20-22. en samsung jag också har gav en felkod när det var så kallt, men jag restartade den och så funkade det, men den gick inte upp i maxarv på kompressorn när det var så kallt hörde jag, den varvade mycket mer när tempen steg till -25.men skulle man ha -30 i en månad så vette fasen om pumparna hade överlevt, samsungen hade iaf isat igen, kanske även toshiban då den saknar värmekabelHej. Min Nocria låter som en turbinmotor när det är riktigt kallt ute men den levererar värme fast frågan är om inte maskineriet tar rätt mycket stryk vid dessa låga tempraturer som det nu har varit i Roslagen denna vinter.Min andra pump ska installeras i Björnrike(Vemdalen)men det blir nog golvvärme där också för och slippa komma upp till gässtugan och se att vattnet frusit och rören spruckit. Det är lite därför jag är nyfiken på hur dessa pumpar fungerar under -30 Krister(Northkingen)kanske vet för han bor väl vad jag förstår på Nordligare breddgrader och har erfarenhet av kyla under längre tid än vad jag upplevt denna vinter //Rolle Både min Nocira och Panasonic tuffar på oavsett utetempm men givetvis så sjunker ju effekten i takt med utetempen....men upp till ca-26 till -28 grader så levererar iaf Nocrian mkt bra med värme.//Krister
Det är ju inte mycket våran RAS13 levererar när det går under -19 grader ute, vilket som sagt hörs på fläkt och kompressorvarvet i utedelen, väsnas multum då. Åas kan man nästan vistas alldeles bredvid pumpen när det är 0 gradigt ute utan att reflektera över att den är igång .Förmodligen är det samma drifttillstånd vid -30 grader fast effektutbytet till luften inne blir ännu lägre.Men det är ju ändå ett normalttillstånd hos pumptypen. Levererar verkligen Nocrian MER vid dessa låga temperaturer ?
Citat från: snillet skrivet 04 mars 2010, 11:00:36Det är ju inte mycket våran RAS13 levererar när det går under -19 grader ute, vilket som sagt hörs på fläkt och kompressorvarvet i utedelen, väsnas multum då. Åas kan man nästan vistas alldeles bredvid pumpen när det är 0 gradigt ute utan att reflektera över att den är igång .Förmodligen är det samma drifttillstånd vid -30 grader fast effektutbytet till luften inne blir ännu lägre.Men det är ju ändå ett normalttillstånd hos pumptypen. Levererar verkligen Nocrian MER vid dessa låga temperaturer ?Hej.Nja MER menar jag inte utan den levererar värme trots -31 graders kyla en kort stund härute i vinter men vad jag egentligen vill veta är om dom orkar leverera vid konstant kyla under -30 i många dagar vilket nu kanske inte kommer att ske om man nu inte bor uppe i Nikkaluokta där det kan gå neråt -40! Precis som du upplevde din/eran pump så blev jag mycket förvånad över hur tyst våran var vid 0 och några grader plus,vi trodde den var ur funktion första gången men så var det inte men sen kom kylan en dag och då startade turbinen!! //Rolle
Citat från: rolle46 skrivet 04 mars 2010, 11:32:19Citat från: snillet skrivet 04 mars 2010, 11:00:36Raffen: Jag antar att du VET att en RAS 13, hur effektiv den nu än är, inte levererar speciellt många kW värme på full effekt vid -19grader ute ? Inte jämfört med när jag drar igång pelletspannan för fullt iaf . Att den levererar mycket MER värme än t.ex. en 5 år gammal standardPanasonic är ju en helt annan femma. Det är trots allt en Luftvärmepump , men de begränsningar som de än så länge har. Även om det faktiskt blivit MYCKET bättre på bara 5-10år.
Citat från: snillet skrivet 04 mars 2010, 11:00:36