Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tråget på Toshiba?  (läst 8036 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9037
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tråget på Toshiba?
« Svar #15 skrivet: 02 mars 2010, 20:12:01 »
Med dom kvadratmeterna och ganska bra isolering så kommer du klara dig långt ner i temperatur om du inte väljer för liten maskin  Thumbsup
Ska upp till Vemdalen runt påsk för första gången så du kanske har några bra tips på backar och annat som finns att göra  :)
Ursäkta rolle att det inte har ett smack med din frågeställning att göra från första början  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Tråget på Toshiba?
« Svar #16 skrivet: 02 mars 2010, 20:20:15 »
även om en RAS10 skulle duga så skulle jag ändå för säkerhets skull ta en 13, dom har lika liten min-effekt (300w) så ingen risk att en 13 går i offläge oftare än en 10:a, däremot är du garderad att klara dig med enbart pumpen längre ner i minusskalan, troligtvis har du med den pumpen varmt inne även vid -30-35. men till ett kasst Cop., under -30 är ineffektivt för alla pumpar, men såvida kylan bara är tillfällig ett par dagar så kan man låta den gå, vill det till att ligga under 30 flera veckor så är det ingen ide att plåga den.
nog har väl polar2:an varmhållning av kompressorn?

Utloggad rolle46

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrtälje,Österviken
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tråget på Toshiba?
« Svar #17 skrivet: 03 mars 2010, 08:37:18 »
även om en RAS10 skulle duga så skulle jag ändå för säkerhets skull ta en 13, dom har lika liten min-effekt (300w) så ingen risk att en 13 går i offläge oftare än en 10:a, däremot är du garderad att klara dig med enbart pumpen längre ner i minusskalan, troligtvis har du med den pumpen varmt inne även vid -30-35. men till ett kasst Cop., under -30 är ineffektivt för alla pumpar, men såvida kylan bara är tillfällig ett par dagar så kan man låta den gå, vill det till att ligga under 30 flera veckor så är det ingen ide att plåga den.
nog har väl polar2:an varmhållning av kompressorn?

Hejsan. Det får nog bli den större modellen 13 för annars kommer jag nog att ångra mig när ev. 10án börjar säga ifrån i kylan som råder däruppe ibland ^-^ Cop värdet lär väl bli 1/1 vid dessa temp.-30 om nu pumpen orkar gå överhuvudtaget förstås? Är det någon som har haft under -30 så skulle det vara intressant och höra om pumpen levererat någon värme då? ::)
//Rolle
Bor i Roslagen,huset 170 kvm.Fujitsu Nocria 18+kakelugn och direktverkande fläktsystem,
13000 kvh/år i snitt dom senaste 20 åren!

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Tråget på Toshiba?
« Svar #18 skrivet: 03 mars 2010, 21:25:42 »
jag hade precis -30 i 2 dagar och min toahiba tyuffade på, men gav såklart inte mycket effekt, och det ylade i utedelen, jag fick tända en brasa för att få upp tempen till 20-22. en samsung jag också har gav en felkod när det var så kallt, men jag restartade den och så funkade det, men den gick inte upp i maxarv på kompressorn när det var så kallt hörde jag, den varvade mycket mer när tempen steg till -25.
men skulle man ha -30 i en månad så vette fasen om pumparna hade överlevt, samsungen hade iaf isat igen, kanske även toshiban då den saknar värmekabel

Utloggad rolle46

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrtälje,Österviken
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tråget på Toshiba?
« Svar #19 skrivet: 04 mars 2010, 08:16:14 »
jag hade precis -30 i 2 dagar och min toahiba tyuffade på, men gav såklart inte mycket effekt, och det ylade i utedelen, jag fick tända en brasa för att få upp tempen till 20-22. en samsung jag också har gav en felkod när det var så kallt, men jag restartade den och så funkade det, men den gick inte upp i maxarv på kompressorn när det var så kallt hörde jag, den varvade mycket mer när tempen steg till -25.
men skulle man ha -30 i en månad så vette fasen om pumparna hade överlevt, samsungen hade iaf isat igen, kanske även toshiban då den saknar värmekabel

Hej. Min Nocria låter som en turbinmotor när det är riktigt kallt ute men den levererar värme fast frågan är om inte maskineriet tar rätt mycket stryk vid dessa låga tempraturer som det nu har varit i Roslagen denna vinter.
Min andra pump ska installeras i Björnrike(Vemdalen)men det blir nog golvvärme där också för och slippa komma upp till gässtugan och se att vattnet frusit och rören spruckit. Det är lite därför jag är nyfiken på hur dessa pumpar fungerar under -30 ::)
Krister(Northkingen)kanske vet för han bor väl vad jag förstår på Nordligare breddgrader och har erfarenhet av kyla under längre tid än vad jag upplevt denna vinter ^-^
//Rolle
Bor i Roslagen,huset 170 kvm.Fujitsu Nocria 18+kakelugn och direktverkande fläktsystem,
13000 kvh/år i snitt dom senaste 20 åren!

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tråget på Toshiba?
« Svar #20 skrivet: 04 mars 2010, 10:24:01 »
jag hade precis -30 i 2 dagar och min toahiba tyuffade på, men gav såklart inte mycket effekt, och det ylade i utedelen, jag fick tända en brasa för att få upp tempen till 20-22. en samsung jag också har gav en felkod när det var så kallt, men jag restartade den och så funkade det, men den gick inte upp i maxarv på kompressorn när det var så kallt hörde jag, den varvade mycket mer när tempen steg till -25.
men skulle man ha -30 i en månad så vette fasen om pumparna hade överlevt, samsungen hade iaf isat igen, kanske även toshiban då den saknar värmekabel

Hej. Min Nocria låter som en turbinmotor när det är riktigt kallt ute men den levererar värme fast frågan är om inte maskineriet tar rätt mycket stryk vid dessa låga tempraturer som det nu har varit i Roslagen denna vinter.
Min andra pump ska installeras i Björnrike(Vemdalen)men det blir nog golvvärme där också för och slippa komma upp till gässtugan och se att vattnet frusit och rören spruckit. Det är lite därför jag är nyfiken på hur dessa pumpar fungerar under -30 ::)
Krister(Northkingen)kanske vet för han bor väl vad jag förstår på Nordligare breddgrader och har erfarenhet av kyla under längre tid än vad jag upplevt denna vinter ^-^
//Rolle


Både min Nocira och Panasonic tuffar på oavsett utetempm men givetvis så sjunker ju effekten i takt med utetempen....men upp till ca-26 till -28 grader så levererar iaf Nocrian mkt bra med värme.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad rolle46

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrtälje,Österviken
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tråget på Toshiba?
« Svar #21 skrivet: 04 mars 2010, 10:36:22 »
jag hade precis -30 i 2 dagar och min toahiba tyuffade på, men gav såklart inte mycket effekt, och det ylade i utedelen, jag fick tända en brasa för att få upp tempen till 20-22. en samsung jag också har gav en felkod när det var så kallt, men jag restartade den och så funkade det, men den gick inte upp i maxarv på kompressorn när det var så kallt hörde jag, den varvade mycket mer när tempen steg till -25.
men skulle man ha -30 i en månad så vette fasen om pumparna hade överlevt, samsungen hade iaf isat igen, kanske även toshiban då den saknar värmekabel

Hej. Min Nocria låter som en turbinmotor när det är riktigt kallt ute men den levererar värme fast frågan är om inte maskineriet tar rätt mycket stryk vid dessa låga tempraturer som det nu har varit i Roslagen denna vinter.
Min andra pump ska installeras i Björnrike(Vemdalen)men det blir nog golvvärme där också för och slippa komma upp till gässtugan och se att vattnet frusit och rören spruckit. Det är lite därför jag är nyfiken på hur dessa pumpar fungerar under -30 ::)
Krister(Northkingen)kanske vet för han bor väl vad jag förstår på Nordligare breddgrader och har erfarenhet av kyla under längre tid än vad jag upplevt denna vinter ^-^
//Rolle


Både min Nocira och Panasonic tuffar på oavsett utetempm men givetvis så sjunker ju effekten i takt med utetempen....men upp till ca-26 till -28 grader så levererar iaf Nocrian mkt bra med värme.

//Krister
Hejsan. Min Nocria har faktiskt levererat värme ända ner till -31 som det var en natt en kort stund men frågan är om den(eller någon annan pump) orkar det om det är det en vecka eller mer med dessa tempraturer . Har du/ni inte haft det kallare än så denna vinter? Sc:,h
//Rolle
Bor i Roslagen,huset 170 kvm.Fujitsu Nocria 18+kakelugn och direktverkande fläktsystem,
13000 kvh/år i snitt dom senaste 20 åren!

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Tråget på Toshiba?
« Svar #22 skrivet: 04 mars 2010, 11:00:36 »
Det är ju inte mycket våran RAS13 levererar när det går under -19 grader ute, vilket som sagt hörs på fläkt och kompressorvarvet i utedelen, väsnas multum då.

Åas kan man nästan vistas alldeles bredvid pumpen när det är 0 gradigt ute utan att reflektera över att den är igång :).

Förmodligen är det samma drifttillstånd vid -30 grader fast effektutbytet till luften inne blir ännu lägre.
Men det är ju ändå ett normalttillstånd hos pumptypen. Levererar verkligen Nocrian MER vid dessa låga temperaturer ?
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tråget på Toshiba?
« Svar #23 skrivet: 04 mars 2010, 11:19:19 »
Hej Snillet! Låter lite märkligt här tycker jag även om det det här med omfattningen av att leverera värme alltid är relativt. Jag har själv 2 st RAS 10:or, 1 st GKVP-E-pump i bostadvåningen och 1 st ND-pump i källaren och jag tycker att de ger bra med värme ned till iaf 18-20 minusgrader. När det går under -20 ºC så blir det ju klart tuffare för dem och spec för pumpen i bostadsvåningen medan pumpen i källaren klarar uppvämningen därnere helt klart iaf ned till ca -25 ºC. Kan väl nämna att när jag hade det som allra kallast en natt med mellan 27-28 minusgrader så fick jag för första gången se mina pumpar stega ned lite i fläkthastighet trots att jag körde med manuellt inställd 5:ans hastighet på båda pumparna. GKVP-E-pumpen gick då ned till 3:ans fläkt och ND-pumpen gick ned till 4:ans fläkt, båda hade då en utblåstemperatur på mellan ca +33-34 ºC
Sen när det gäller ev ljud från pumparna vid kallare väderlek så har jag heller inte så mkt att anmärka på egentligen och jag har ivf inte uppfattat att de skulle låta anmärkningsvärt ansträngda. När det gäller GKVP-E-pumpen så kan man visserligen höra ett visst lågt brummande ljud in i badrummet (pumpen sitter utanför) när utetempen sjunker ned till ca 15-20 minus och lägre, när det gäller ND-pumpen så har det hittils ivf inte hörts ett ljud in i huset oavsett utetemp från den pumpen, och när man då går utanför huset istället och lyssnar och känner på båda pumparna så går de både riktigt tyst och helt vibrationsfritt. Kan inte tolka detta med GKVP-E-pumpen på annat sätt än att det isf är vibrationsdämparna som blir lite stela och hårda i kylan och som därmed fortplantar lite ljud från utedelen, men det får man väl ändra på och förebygga till nästa säsong nu framöver när det blir lite sommar och sol och uteprojekten kan sätta igång igen. :)


Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 19:22:06 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad rolle46

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrtälje,Österviken
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tråget på Toshiba?
« Svar #24 skrivet: 04 mars 2010, 11:32:19 »
Det är ju inte mycket våran RAS13 levererar när det går under -19 grader ute, vilket som sagt hörs på fläkt och kompressorvarvet i utedelen, väsnas multum då.

Åas kan man nästan vistas alldeles bredvid pumpen när det är 0 gradigt ute utan att reflektera över att den är igång :).

Förmodligen är det samma drifttillstånd vid -30 grader fast effektutbytet till luften inne blir ännu lägre.
Men det är ju ändå ett normalttillstånd hos pumptypen. Levererar verkligen Nocrian MER vid dessa låga temperaturer ?


Hej.Nja MER menar jag inte utan den levererar värme trots -31 graders kyla en kort stund härute i vinter men vad jag egentligen vill veta är om dom orkar leverera vid konstant kyla under -30 i många dagar vilket nu kanske inte kommer att ske om man nu inte bor uppe i Nikkaluokta där det kan gå neråt -40! ::) Precis som du upplevde din/eran pump så blev jag mycket förvånad över hur tyst våran var vid 0 och några grader plus,vi trodde den var ur funktion första gången men så var det inte
men sen kom kylan en dag och då startade turbinen!! ;D
//Rolle
« Senast ändrad: 04 mars 2010, 11:34:05 av rolle46 »
Bor i Roslagen,huset 170 kvm.Fujitsu Nocria 18+kakelugn och direktverkande fläktsystem,
13000 kvh/år i snitt dom senaste 20 åren!

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Tråget på Toshiba?
« Svar #25 skrivet: 04 mars 2010, 21:33:30 »
Det är ju inte mycket våran RAS13 levererar när det går under -19 grader ute, vilket som sagt hörs på fläkt och kompressorvarvet i utedelen, väsnas multum då.

Åas kan man nästan vistas alldeles bredvid pumpen när det är 0 gradigt ute utan att reflektera över att den är igång :).

Förmodligen är det samma drifttillstånd vid -30 grader fast effektutbytet till luften inne blir ännu lägre.
Men det är ju ändå ett normalttillstånd hos pumptypen. Levererar verkligen Nocrian MER vid dessa låga temperaturer ?


Hej.Nja MER menar jag inte utan den levererar värme trots -31 graders kyla en kort stund härute i vinter men vad jag egentligen vill veta är om dom orkar leverera vid konstant kyla under -30 i många dagar vilket nu kanske inte kommer att ske om man nu inte bor uppe i Nikkaluokta där det kan gå neråt -40! ::) Precis som du upplevde din/eran pump så blev jag mycket förvånad över hur tyst våran var vid 0 och några grader plus,vi trodde den var ur funktion första gången men så var det inte
men sen kom kylan en dag och då startade turbinen!! ;D
//Rolle

Ja det måste ju nästan testas innan man vet, men då jobbar den ju konstant förutom avfrostning då, så det borde egentligen inte vara något problem med att orka, frågan är ju bara hur mycket.

Raffen: Jag antar att du VET att en RAS 13, hur effektiv den nu än är, inte levererar speciellt många kW värme på full effekt vid -19grader ute ? Inte jämfört med när jag drar igång pelletspannan för fullt iaf  8). Att den levererar mycket MER värme än t.ex. en 5 år gammal standardPanasonic är ju en helt annan femma. Det är trots allt en Luftvärmepump  :), men de begränsningar som de än så länge har. Även om det faktiskt blivit MYCKET bättre på bara 5-10år.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tråget på Toshiba?
« Svar #26 skrivet: 04 mars 2010, 23:08:52 »
Raffen: Jag antar att du VET att en RAS 13, hur effektiv den nu än är, inte levererar speciellt många kW värme på full effekt vid -19grader ute ? Inte jämfört med när jag drar igång pelletspannan för fullt iaf  8). Att den levererar mycket MER värme än t.ex. en 5 år gammal standardPanasonic är ju en helt annan femma. Det är trots allt en Luftvärmepump  :), men de begränsningar som de än så länge har. Även om det faktiskt blivit MYCKET bättre på bara 5-10år.

Tjenare Snillet!  Självklart så känner jag väl till och instämmer helt med dig om att den avgivna värmeeffekten sjunker i takt med sjunkande utetemperatur inkl att elförbrukningen då samtidigt sjunker för pumpen. Jag håller också med dig om att det är skillnad på de olika slags pumparna, det var inte helt utan anledning som jag bytte ut min fullt fungerande och bara 4 år gamla Panasonic i källaren mot ytterligare en Toshiba alltså kan jag säga dig. ;) Så visst märks det på pumparna när utetempen börjar att krypa nedåt 15-20 minusgrader, och spec märker jag av det på pumpen i bostadsvåningen även om jag ändå måste erkänna att den hittills ivf har fixat uppvärmningen riktigt bra. Men jag skall väl också erkänna att när jag verkligen hade riktigt rekordkallt med en utetemp på ca 27-28 minus så funderade jag starkt på att jag då gärna hade velat ha en RAS 13 ND-pump uppe i bostadvåningen istället, då hade jag haft tillgång till ytterligare kanske 300-400 watt i elförbrukning för pumpen och en lite bättre marginal för den. Så skulle det fortsätta i framtiden med sådana här vintrar så vete katten om det inte blir en RAS 13 ND i bostadsvåningen framöver isf, men håller det sig som det brukar med max ca 15-20 minus så är det inget bekymmer alls. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Tråget på Toshiba?
« Svar #27 skrivet: 04 mars 2010, 23:13:54 »
kan du inte trimma din 10:a till 13 då?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tråget på Toshiba?
« Svar #28 skrivet: 05 mars 2010, 00:24:59 »
Hej Oskar P! Jodå det går väl säkert, det är bara det att jag har mer än 3 års garanti kvar på den så det kanske inte är så lämpligt då kanske. Dessutom är det en GKVP-E-pump av den lite äldre modellen (Daiseikai 2) som jag har i bostadvåningen. Den nyare RAS 10 ND-pumpen har jag i källaren och den räcker mer än väl till därnere nästan oavsett utetemp. Just nu har jag ca -15 ºC i utetemp och GKVP-E-pumpen drar då ca 760-770 watt inkl värmekablar med en innetemp på ca +21 ºC och ND-pumpen i källaren drar då lite varierande ca 380-420 watt inkl kablar med en innetemp därnere på ca +18 ºC :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!