0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Andreas! Ja jag har också min pump i bostadsvåningen över entrédörren i hallen med vardagsrummet rakt fram, köket till höger och sovrummen åt vänster från innerdelen räknat. Absolut den bästa placeringen i mitt hus också eftersom den stör allra minst där och dessutom bara 1 st dörröppning från hallen räknat (där innerdelen finns) och in till de andra resp rummen. Det är också en noga vald placering eftersom vi under vintertid inte använder vårt vardagsrum överhuvudtaget utan då är det gillestugan i källaren som gäller. Detta är då även till fördel för energibesparingen och uppvärmningen av bostadsvåningen eftersom jag inte behöver fulluppvärma vardagsrummet utan har bara dörren på glänt in dit och normalt blir det då en temp i V-rummet på ca +16-17 ºC Hade man haft innerdelen i vardagsrummet så hade man (förutom att det är mkt störande) varit tvungen att köra på med pumpen för full maskin för att hålla en så pass hög innetemp i vardagsrummet så att det skulle räcka till för att hålla uppe värmen på en ganska hög nivå eftersom när den går ur V-rummet ut i hallen genom 1 st dörröppning och vidare in genom ytterligare 1 st dörröppning till de resp sovrummen så har man tappat en hel del i temp, och man får väl då räkna krasst med ca 0,5-1 ºC i tapp vad gäller innetemp för varje dörröppning ifh till där innerdelen sitter. Själv har jag ca 0,5 ºC i skillnad i innetemp mellan hallen och in till de resp rummen. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 03 mars 2010, 17:18:02Hej Andreas! Ja jag har också min pump i bostadsvåningen över entrédörren i hallen med vardagsrummet rakt fram, köket till höger och sovrummen åt vänster från innerdelen räknat. Absolut den bästa placeringen i mitt hus också eftersom den stör allra minst där och dessutom bara 1 st dörröppning från hallen räknat (där innerdelen finns) och in till de andra resp rummen. Det är också en noga vald placering eftersom vi under vintertid inte använder vårt vardagsrum överhuvudtaget utan då är det gillestugan i källaren som gäller. Detta är då även till fördel för energibesparingen och uppvärmningen av bostadsvåningen eftersom jag inte behöver fulluppvärma vardagsrummet utan har bara dörren på glänt in dit och normalt blir det då en temp i V-rummet på ca +16-17 ºC Hade man haft innerdelen i vardagsrummet så hade man (förutom att det är mkt störande) varit tvungen att köra på med pumpen för full maskin för att hålla en så pass hög innetemp i vardagsrummet så att det skulle räcka till för att hålla uppe värmen på en ganska hög nivå eftersom när den går ur V-rummet ut i hallen genom 1 st dörröppning och vidare in genom ytterligare 1 st dörröppning till de resp sovrummen så har man tappat en hel del i temp, och man får väl då räkna krasst med ca 0,5-1 ºC i tapp vad gäller innetemp för varje dörröppning ifh till där innerdelen sitter. Själv har jag ca 0,5 ºC i skillnad i innetemp mellan hallen och in till de resp rummen. Mvh Raffen.Tjenare Raffen . Låg Total Årsförbrukning har ni minsann på era 95+95 kvm . Verkligen ! Men efter vad jag förstår använder/slösar ni ej heller med värmen men ändå utan att FRYSA ? Läser i din profil att huset är välisolerat . Undrar då förstås med vad och hur mycket det är isolerat i golv-väggar-tak i.o.m att ni som sagt har låg förbrukning . Er vedförbrukning är verkligen låg så det är nog syskonen Toshiba som gör jobbet ! Thumbsup