Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förbrukning februari 2010  (läst 20221 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Förbrukning februari 2010
« Svar #75 skrivet: 16 mars 2010, 23:35:16 »
Hej Andreas!  Ja jag har också min pump i bostadsvåningen över entrédörren i hallen med vardagsrummet rakt fram, köket till höger och sovrummen åt vänster från innerdelen räknat. Absolut den bästa placeringen i mitt hus också eftersom den stör allra minst där och dessutom bara 1 st dörröppning från hallen räknat (där innerdelen finns) och in till de andra resp rummen.
Det är också en noga vald placering eftersom vi under vintertid inte använder vårt vardagsrum överhuvudtaget utan då är det gillestugan i källaren som gäller. Detta är då även till fördel för energibesparingen och uppvärmningen av bostadsvåningen eftersom jag inte behöver fulluppvärma vardagsrummet utan har bara dörren på glänt in dit och normalt blir det då en temp i V-rummet på ca +16-17 ºC ;)
Hade man haft innerdelen i vardagsrummet så hade man (förutom att det är mkt störande) varit tvungen att köra på med pumpen för full maskin för att hålla en så pass hög innetemp i vardagsrummet så att det skulle räcka till för att hålla uppe värmen på en ganska hög nivå eftersom när den går ur V-rummet ut i hallen genom 1 st dörröppning och vidare in genom ytterligare 1 st dörröppning till de resp sovrummen så har man tappat en hel del i temp, och man får väl då räkna krasst med ca 0,5-1 ºC i tapp vad gäller innetemp för varje dörröppning ifh till där innerdelen sitter. Själv har jag ca 0,5 ºC i skillnad i innetemp mellan hallen och in till de resp rummen. :)
Mvh Raffen.
Tjenare Raffen .  Låg Total Årsförbrukning har ni minsann på era 95+95 kvm . Verkligen ! Men efter vad jag förstår använder/slösar ni ej heller med värmen men ändå utan att FRYSA ?
                        Läser i din profil att huset är välisolerat . Undrar då förstås med vad och hur mycket det är isolerat i golv-väggar-tak i.o.m att ni som sagt har låg förbrukning .
                         Er vedförbrukning är verkligen låg så det är nog syskonen Toshiba som gör jobbet !   Thumbsup
                        

Tjenare Rollster!  Ja vi har en ganska låg förbrukning som jag känner mig riktigt nöjd med alltså. Sen värmer jag ju inte hela källaren riktigt heller utan bara ca 65-70 m2, vi har då ett ganska stort förråd + en mindre matkällare som vi inte värmer alls. F.ö så fryser vi naturligtvis inte utan håller en ganska lagom innetemp tycker jag på ca +21-21,5 ºC där pumpinnerdelen sitter och därmed mellan ca 0,5-1 ºC lägre ungefär i de andra resp utrymmena, dvs mellan ca +20-21 ºC
Ja jag skrev en gång i min profil att huset är välisolerat och jag tycker nog att man kan säga att det är relativt välisolerat utefter den tidens mått iaf, huset är ju byggt 1975 nämligen. Det klart att man kan väl inte jämföra med de nya riktigt välisolerade husen idag som är lite mer åt passivhushållet eller kanske rent av passivhus, men det var på det sättet att när jag byggde huset 1975 och hade beställt byggsatsen men jag hade inte fått den levererad så fick jag ett erbjudande om att ytterligare förbättra isoleringen i huset mot den då nyare isoleringen av gullfiber samt en utökning av isoleringen på takbjälklaget och om jag inte missminner mig så var extrakostnaden ca 1800-2000:- kr för detta. Funderade faktiskt en del på det här eftersom 2000 kr var rätt mkt pengar på den tiden (märkligt nog) och energipriserna var förhållandevis låga, men slog till iaf och det har jag givetvis aldrig ångrat på eftersom det har verkligen sparat mkt pengar.
Jag har då i gullfiber 17 cm skiva och 5 cm matta med vindskyddspapp på ovansidan på vinden, jag har dessutom lagt 1/2 rullbredd av den här 5 cm mattan över samtliga skarvar på takstolarnas nedre reglar för att minska ev förluster uppåt ifrån dessa. Detta gav mig då ett K-värde på 0,16 ifh till originalisoleringen som då var 12 cm skiva och 5 cm matta, skivan här var i gullfiber och mattan var i rockwool och K-värdet var då 0,21. I väggarna har jag inifrån räknat 12 mm spånskiva, plastfolie, 12 cm skiva i gullfiber, 12 mm asfaboard, 3 cm skiva i gullfiber samt Mexi fasadsten, ger då ett K-värde på 0,20 ifh till originalisoleringens K-värde på 0,22. I golvbjälklaget som är på 20 cm så har jag gullfiberskiva på 10 cm över hela golvytan och eftersom det är ett källarhus så behövde jag bara ytterligare 10 cm gullfiberskiva (= fullisolering) 1 meter utifrån alla ytterväggar på huset och inåt i golvbjälklaget och detta ger då ett K-värde på 0,18. :)

När det gäller vedförbrukningen så är den ganska marginell ja, brukar ligga på mellan ca 0,5-3/4 m3 ved ungefär per år, har ett vedfack över trappan som går ifrån garaget och ned i källaren och den brukar jag slänga upp veden i, och det är ungefär vad som får plats där. Håller på och rensar upp lite gammalt byggvirke mm som jag har haft liggande på vinden och det där skall jag nu försöka att städa bort så det blir lite bättre plats och ordning däruppe på mitt centrallager nämligen. ;)

Ja min låga förbrukning har jag i huvudsak mina nuvarande Toshibor att vara tacksam emot eftersom det är de som i huvudsak har gjort en bra insats, och denna vinter alldeles spec har jag märkt skillnaden på framförallt källarpumpen ifh till min fd Panasonicpump.
För att ge dig en liten hint och jämförelse så kan jag väl nämna lite siffror i jämförelse med årets vinter hittills ivf och ifh till förra årets motsvarande tid. Vi har haft samma tempinställningar på pumparna, vi har eldat i braskaminen i samma omfattning, vi har t.om varit på utlandsresa på samma tid i år som förra året dvs sista veckan i januari och första veckan på februari, det enda som skiljer är väderleken alltså med en riktigt lång och rekordkall vinter i år ifh till förra vintern där vi bara hade ca 1 vecka i januari som var riktigt kall.
För dec månad 2009 så drog pumpen i bost.vån 392 kwh och källarpumpen (Toshiban) 261 kwh, för dec mån 2008 pumpen i bost.vån 280 kwh och källarpumpen (Panasonicen) 374 kwh.
För jan & feb mån i år så drog pumpen i bost.vån 1010 kwh och källarpumpen (Toshiban) 540 kwh, jan & feb 2009 pumpen i bost.vån 728 kwh och källarpumpen (Panasonicen) 790 kwh.

Mvh Raffen.

Jag har för mig att du skrev att du hade lägre temp i vardagsrummet på vintern, typ bara dörren på glänt dit.
Hur stort är vardagsrummet och vilken temperatur håller du där på vintern?  ;)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Förbrukning februari 2010
« Svar #76 skrivet: 17 mars 2010, 00:12:51 »
Tjenare Digitalrobert!  Jajamen stämmer precis, mkt uppmärksamt av dig att komma ihåg detta du. Thumbsup Jo precis som jag berättade vid det tillfället så använder vi vardagsrummet med anslutande uteplats under våren, sommaren och hösten. Sen på senhösten, vintern och vårvintern så håller vi till i huvudsak i gillestugan i källaren. Då har vi bara dörren på glänt
(ca 10-15 cm öppning) in till vardagsrummet och då brukar det hålla en temp där lite varierande allt mellan ca +16-19 ºC och vardagsrummet är då ca 23-24 m2. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad stefanth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbrukning februari 2010
« Svar #77 skrivet: 20 mars 2010, 09:58:07 »
Lite Skånesiffror

Totalförbrukning 1747 kwh
varav värmepump 940 kwh
Medeltemp  -1.5 grader

Innetemp 21.5 grader
1½-plansvilla. Stomme:Trä. Bjälklag:Trä. Fasad:Tegel + gavel av trä. Uppvärmd yta 140m2. 1-rörs vattenburet radiatorsystem. Huset är byggt 1980 belägen i Syd-Skåne.Installerat Thermia Atria 6Kw 2009-09-30. Inga andra uppvärmningskällor. RUM inställt på 21. Har ständigt 21.8 grader i huset (kan diffa på 0.4 åt endera hållet om utetemp hastigt ändras). 2 vuxna och ett barn

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1178
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Förbrukning februari 2010
« Svar #78 skrivet: 25 mars 2010, 08:40:37 »
Godmorgon !

Feb 2010 2125 kWh. Eldat endast när det var som j*vligast 4-5 dagar. Inne temp 22 ºC
Feb 2009 2583 kWh. Eldat varje dag pga trasig frånluftare endast elpanna. Inne temp 19-24 ºC

Tycker att jag får känna mig lite nöjd med tanke på kylan som varit i år. Undrar hur mkt medeltemp har skilt sig mellan 09 å 10 här i Sthlmstrakten. Ångrar att jag ej har sänkt framledningen tidigare å eldat mer. Men jag var nyfiken på vad Spliten mäktade med. Har ingen innegivare, så när jag har eldat så steg inomhustempen till 24-25 ºC.

Önskar att jag kunde komma ner till dina siffror Apan. Då skulle man kunna unna sig en varm å skön utlandsresa nu  *roflmao*

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1178
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Förbrukning februari 2010
« Svar #79 skrivet: 25 mars 2010, 08:56:00 »
Bäst att tillägga att ovanstående siffror är min totalförbrukning. Har ej kommit till skott än ang införskaffande av elmät till lvp än. Skulle det fungera med en tång ampmätare som skulle ha den fördelen å vara lite mobil dvs kunna mäta olika förbrukare ? Sc:,h

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!