Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TrÃ¥get pÃ¥ Nocria?  (läst 44063 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #15 skrivet: 24 februari 2010, 09:25:28 »
Så bra som ni säger är inte Nocrian! Är inte den perfekta pumpen! Mycket effekt, ja! Men finns väldigt mycket som går att förbättra, har de ens försökt? Att inte ens vingen går att justera i valfritt läge, går väl på vilken skitpump från Öb eller jula eller Rusta! Nej pumpen funkar inte bra hos oss! Trågvärmen? Den minsta slinga jag nånsin sett, De andra pumparna är hela botten täckt med 4-5varv värmekabel, sen fläkststyrningen funkar ok, men konstig termostat, att man måste höja till 26-27gr för att den skall värma när det blir kallt ute, van att pumparna på mellan 18-20gr.

Men ni är experterna, förlåt!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #16 skrivet: 24 februari 2010, 10:01:58 »
Så bra som ni säger är inte Nocrian! Är inte den perfekta pumpen! Mycket effekt, ja! Men finns väldigt mycket som går att förbättra, har de ens försökt? Att inte ens vingen går att justera i valfritt läge, går väl på vilken skitpump från Öb eller jula eller Rusta! Nej pumpen funkar inte bra hos oss! Trågvärmen? Den minsta slinga jag nånsin sett, De andra pumparna är hela botten täckt med 4-5varv värmekabel, sen fläkststyrningen funkar ok, men konstig termostat, att man måste höja till 26-27gr för att den skall värma när det blir kallt ute, van att pumparna på mellan 18-20gr.

Men ni är experterna, förlåt!

Tja...som tidigare sagts, det beror på pumpens placering i ditt fall... Jag har som max kört min i 24 ºC någon enstaka gång...ligger mellan 20-22 ºC...det oberoende hur kallt det är ute!
Trågvärmen, Inga problem alls...trots att jag säkerligen har den "Kyligast Nocrian" temperatur mässigt i Sverige, har inte "modifierat" den utan kör orginal...
Strular den så har man antingen något annat problem..som tog upp tidigare!

En tanke bara Apan...har läst om en del som har dålig tätning så att kall luft drar in och "lurar" pumpen att det är kallare än vad det är, till följd av att pumpen varvar upp!
Skulle ett avsiktigt läkage funka för dig?
Då kan du ha den inställd på 20 ºC, hög fläkthastighet vilket skulle ge bra spridning i kåken din..
En inovativ tanke bara....

//A

Ps, den perfekta pumpen finns inte!
1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #17 skrivet: 24 februari 2010, 10:26:43 »
Har skummat med fogskum, men problemet är nog att det är för varmt i hallen, och varmluften dras in igen och lurar den, Boschen och Atlasen gick nästan jämt på 18-20gr, och då vart det för varmt inne ibland med inställd värde 20gr, nu är det kokhett i hallen och svalare i resten av huset, anledning att den blåser rakt ned och förhindrar svalare luft att komma tillbaka till pumpen.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #18 skrivet: 24 februari 2010, 10:33:17 »
Ja några otätheter i vägggenomföringen mellan inner och ytterdel har du ju inte för då skulle pumpen antagligen gå för full maskin även med den lägsta tempinställningen isf. ;) Antagligen så har du nog för varmt i hallen och får kanske inte iväg varmluften ordentligt utan den återcirkulerar till pumpen som då kan gå i off-läge om man då inte höjer tempinställningen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #19 skrivet: 24 februari 2010, 11:36:15 »
Jag har också märkt att man måste höja bör-värdet när det blir kallare ute. Vid ungefär nollan så stämmer värdet bäst, blir det kallare ute så hamnar innetempen en till ett par grader under den inställda tempen och när det går upp mot 5-6 plus så hamnar innetempen ett par grader över bör-värdet. Min lekmanna teori är att detta har något att göra med att skillnaden mellan tempen uppe vid taket vid pumpen och 8 meter bort på 1,50 höjd där jag har termometern förändras vid olika temperaturer? När det blir varmare så har jag också ökad ventilation och eftersom tilluftarna sitter ganska nära innedelen så kyls luften där ner lite mer än när det är kallare.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #20 skrivet: 24 februari 2010, 14:04:45 »
De andra pumparna som hängt på exakt samma plats, som gått med full fläkt och vingen rakt ut, varit exakta i temp
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad rolle46

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrtälje,Österviken
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #21 skrivet: 24 februari 2010, 18:46:54 »
Hej,jo problemet är att(där jag bor)sÃ¥ har det varit under-20 en längre tid plus att det blÃ¥st kraftigt och dÃ¥ verkar det som om trÃ¥gvärmen inte räcker till pga.kyleffekten som uppstÃ¥r vid denna kyla/vind kombination. Det vatten som skall rinna ur hÃ¥let bildar is ganska fort sÃ¥ till slut stannar vattnet i trÃ¥get och sen byggs ju isen pÃ¥ inne i trÃ¥get det var därför jag frÃ¥gade om det var nÃ¥n som visste om trÃ¥get var viktigt ochg sÃ¥ verkar det ju vara.  Jag fÃ¥r väl göra den strömlösa och hälla skollhett vatten i trÃ¥get sÃ¥ försvinner väl isen men jag vill inte pÃ¥stÃ¥ att det är GNÄLL över en undermÃ¥lig konstruktion om den nu ska kallas för Arctic version,rätta mig gärna om jag är ute och cyklar, :-\
//Rolle

Lycka till!Det problemet löser du på ca 2min ta och dra ut värmekabeln dubbelvikt ur dräneringshålet och låt den sticka ur ca 3cm. Själv så använde jag en spetstång när jag gjorde det på min pump och efter det har jag aldrig några som helst problem och det är ca 3år sen jag gjorde det. Har tipsat om detta ingrepp tidigare här på forumet. Problemet är inte att det bara är ett hål eller att det skulle vara för litet utan problemet är att värmekabeln är klammrad och ligger lite i luften och inte riktigt direkt ner mot plåttråget vilket gör att isen hinner bygga upp till värmekabeln och när det blir tillräckligt med is och ordentlig kyla så byggs bara isen på med resultat att hålet blir tätt. Sen så klippte jag bort plastgallret som sitter på baksidan på pumpen som bara är till för att djävlas med följd att det fastnar snö och is där. Använde en avbitartång till det men man måste komma ihåg att inte klippa bort plastlådan med någon givare i som sitter uppe i ena hörnet.



//Krister





Hej,tackar för det tipset. ;) Jag var ute o kikade på det hela nu men när jag tittar under tråget utifrån så ser det ut som värmekabeln är fastskruvad med självborrande skruv inifrån oerhört tätt så jag vete tusan om jag törs dra tag i v.kabel för då finns nog stor risk att jag drar av kabeln.Till helgen hotar SMHI med varmare väder så då ska jag ta mig en titt på det genom att skruva bort höljet så jag ser hur det verkligen ser ut inifrån så ska jag återkomma med vad det blev för lösning ^-^
//Rolle
Bor i Roslagen,huset 170 kvm.Fujitsu Nocria 18+kakelugn och direktverkande fläktsystem,
13000 kvh/år i snitt dom senaste 20 åren!

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #22 skrivet: 24 februari 2010, 18:59:07 »
De andra pumparna som hängt på exakt samma plats, som gått med full fläkt och vingen rakt ut, varit exakta i temp

Att du inte får till värmespridningen kanske är förklaringen till att termostatstyrningen inte funkar optimalt...
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #23 skrivet: 24 februari 2010, 19:14:03 »
Står en bordsfläkt på golvet och suger svalare luft från köket och trycker den ut i hallen..funkar bättre, men långt kvar till bra komfort.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #24 skrivet: 24 februari 2010, 19:28:45 »
Hej,jo problemet är att(där jag bor)sÃ¥ har det varit under-20 en längre tid plus att det blÃ¥st kraftigt och dÃ¥ verkar det som om trÃ¥gvärmen inte räcker till pga.kyleffekten som uppstÃ¥r vid denna kyla/vind kombination. Det vatten som skall rinna ur hÃ¥let bildar is ganska fort sÃ¥ till slut stannar vattnet i trÃ¥get och sen byggs ju isen pÃ¥ inne i trÃ¥get det var därför jag frÃ¥gade om det var nÃ¥n som visste om trÃ¥get var viktigt ochg sÃ¥ verkar det ju vara.  Jag fÃ¥r väl göra den strömlösa och hälla skollhett vatten i trÃ¥get sÃ¥ försvinner väl isen men jag vill inte pÃ¥stÃ¥ att det är GNÄLL över en undermÃ¥lig konstruktion om den nu ska kallas för Arctic version,rätta mig gärna om jag är ute och cyklar, :-\
//Rolle

Lycka till!Det problemet löser du på ca 2min ta och dra ut värmekabeln dubbelvikt ur dräneringshålet och låt den sticka ur ca 3cm. Själv så använde jag en spetstång när jag gjorde det på min pump och efter det har jag aldrig några som helst problem och det är ca 3år sen jag gjorde det. Har tipsat om detta ingrepp tidigare här på forumet. Problemet är inte att det bara är ett hål eller att det skulle vara för litet utan problemet är att värmekabeln är klammrad och ligger lite i luften och inte riktigt direkt ner mot plåttråget vilket gör att isen hinner bygga upp till värmekabeln och när det blir tillräckligt med is och ordentlig kyla så byggs bara isen på med resultat att hålet blir tätt. Sen så klippte jag bort plastgallret som sitter på baksidan på pumpen som bara är till för att djävlas med följd att det fastnar snö och is där. Använde en avbitartång till det men man måste komma ihåg att inte klippa bort plastlådan med någon givare i som sitter uppe i ena hörnet.



//Krister





Hej,tackar för det tipset. ;) Jag var ute o kikade på det hela nu men när jag tittar under tråget utifrån så ser det ut som värmekabeln är fastskruvad med självborrande skruv inifrån oerhört tätt så jag vete tusan om jag törs dra tag i v.kabel för då finns nog stor risk att jag drar av kabeln.Till helgen hotar SMHI med varmare väder så då ska jag ta mig en titt på det genom att skruva bort höljet så jag ser hur det verkligen ser ut inifrån så ska jag återkomma med vad det blev för lösning ^-^
//Rolle

Ok på min pump så satt värmekabeln klammrad med typ såna klammer som man klammrar lampsladdar så jag drog bara lite försiktigt i kabeln så lossnade den ur några klammer och det räckte för att kunna dra ut den dubbelvikt ur hålet ca 3-4cm.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #25 skrivet: 24 februari 2010, 20:06:25 »
Till Apan:

Jag kan inte påstå att jag har inte särskilt öppen planlösning. Entren börjar och den är ca 5x3 m (längd ggr bredd) på bredden är det halvägs spalje. Sedan kommer en liten korridor som svänger till höger och den är bara på ca 5x1.3. Rakt framför entren på ca 15 kvm har jag köket som dörren är öppen till, det är på ca 18 kvm. I vänstra hörnet på entrén kommer vardagsrummet som är på ca 40 kvm där är det bara en dörröppning. Men det funkar väldigt bra ändå. Har nu märkt att om man kör Eco-läget och tempen håller sig till ca -15 gr ute så behöver man inte ha lika högt börvärde. Kolla om detta läge kan vara bättre för dig (nu kommer jag inte ihåg hur kallt det var på dina breddgrader).

Mvh Gamblern

Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #26 skrivet: 24 februari 2010, 20:13:47 »
Pumpen orkar hålla huset varmt till -15 på Eco- mode..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad mikrei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • If broken it is, fix it you should..
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #27 skrivet: 24 februari 2010, 21:00:33 »
Så bra som ni säger är inte Nocrian! Är inte den perfekta pumpen! Mycket effekt, ja! Men finns väldigt mycket som går att förbättra, har de ens försökt? Att inte ens vingen går att justera i valfritt läge, går väl på vilken skitpump från Öb eller jula eller Rusta! Nej pumpen funkar inte bra hos oss! Trågvärmen? Den minsta slinga jag nånsin sett, De andra pumparna är hela botten täckt med 4-5varv värmekabel, sen fläkststyrningen funkar ok, men konstig termostat, att man måste höja till 26-27gr för att den skall värma när det blir kallt ute, van att pumparna på mellan 18-20gr.

Men ni är experterna, förlåt!

Du greppar inte riktigt va?

Ok, vi kör från början.

1. Jag spenderade otaliga timmar på att läsa mig till vilken pump som skulle PASSA MITT HUS och min planlösning.

2. Hur fan kan min pump funka att värma upp mitt hus trots undermålig isolering i väggarna?, jag har ca 150m2 fördelat på 2 plan och ligger med börvärde 23 och ligger inne på mellan 20,5-22,6 vid utetemperatur mellan -15 och -28 sen den 27:nde Januari.

Jag har mina vingar i högsta läget (efter rekommendationer) och det fungerar kanon här, ingen swing eller nåt eco mode eller nåt.

Jag har heller inte behövt att dra i nån kabel för att det har isat igen nånstans i pumpen utan det har fungerat bra ändå.

Så min slutsats är att du är totalt ute o vinglar o att kasta skit på en pump för att du gjort ett totalt fel val ger ju en bild till folk som läser detta forumet, eller?

Bor man i norrland så köper man snöskoter, i mellan sverige kör man enduro, i skåne kör man racerhoj, varför då?, jo...precis som en känd komiker sade "location, location, location"

Det är ungefär som om man går tillbaka till John Deere handlaren o gnäller på varför traktorn inte gör 110km/h bara för man åker på en 110km/h väg.

Nä, lämna tillbaka pumpen omedelbums säger jag, den fungerar ju inte som reklamen?




Utloggad andreas.w

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #28 skrivet: 25 februari 2010, 09:47:41 »
Jag håller faktiskt med personen kommentarer ovan. Jag fick en Nocria 14 installerad i slutet av oktober och det har funkat hur bra som helst. Under dagarna då vi jobbar tuffar den på bra, på kvällen när vi eldar så kör den igång då & då. Vi har en ganska öppen planlösning på 1 1/2 plan. Det enda jag skulle vilja haft en lösning på är kondensvattnet, varför kan man inte från fabrik installera en 10W värmekabel som leder ut från hålet under pumpen. Det kanske inte passar alla, men jag skulle vilja haft en sån lösning. Det går säkerligen att pula med själv, men det får isf. bli till sommaren.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #29 skrivet: 25 februari 2010, 11:36:47 »

Bor man i norrland så köper man snöskoter, i mellan sverige kör man enduro, i skåne kör man racerhoj, varför då?, jo...precis som en känd komiker sade "location, location, location"


Enduro? Håller inte riktigt med här. Quad är nog mer inne än enduro... Skåne måste det vara Pågatåget som det är mest drag i ...

Man Ã¥ker snöskoter i mellansverige ocksÃ¥. Det skulle behöva vara skottpengar pÃ¥ dess nötter som Ã¥ker omkring pÃ¥ andras marker och förstör grödorna ...  knUp
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 428
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!