0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MGKea...Jag undrar om inte en stor del av minskningen i el-förbrukning du fick, beror på att du slapp en massa avfrostingar när effektuttaget sjönk. Mitt intryck efter denna vinter är att avfrostningarna snor mer energi än man tror. Det finns helt klart situationer där man får ut mer värme om man sänker effekten. Förångnings-tempen i ute-delen stiger då något, vilket leder till att isbildningen reduceras och avfrostningsintervallet blir längre. Beroende på luftfuktighet och var daggpunkten då ligger, kan det till och med bli så att isbildningen helt upphör.
Nä så är det inte. Avfrostningen sker ju inte hela tiden. Nivå skilnaden beror först på börvärdessänkningen. Avfrostningarna sker i samband med effekt dipparna och påverkar därför inte energiåtgången under värmeproduktionen.
Tappade visst bort den här tråden några dagar... Får jag backa lite..?Raffen...Citat från: Raffen skrivet 20 februari 2010, 14:21:46Hej Pi.r! Ett annat alternativ annars är väl att du skaffar dig en Toshibapump Pi.r, för då får du ju på köpet just denna funktion som du längtar efter. Citat från: Raffen skrivet 20 februari 2010, 17:27:03Hej Pi.r! Nej det har de inte men det behövs väl inte heller eftersom de alltid går på just den effekt som huset behöver från tid till annan, varken mer eller mindre, och också ifh till den innetemp som du önskar ha inkl den valfria fläkthastighet som du har ställt in för önskad värmespridning. Du behöver heller inte bekymra dig för om du t.ex är bortrest och det skulle bli en riktig köldknäpp under tiden för det sköter pumpen också om i egen regi nämligen. Ja men då kan jag ju lika gärna köpa en ME, eller en Fujitsu, eller bara behålla min MHI. eller hur..?
Hej Pi.r! Ett annat alternativ annars är väl att du skaffar dig en Toshibapump Pi.r, för då får du ju på köpet just denna funktion som du längtar efter.
Hej Pi.r! Nej det har de inte men det behövs väl inte heller eftersom de alltid går på just den effekt som huset behöver från tid till annan, varken mer eller mindre, och också ifh till den innetemp som du önskar ha inkl den valfria fläkthastighet som du har ställt in för önskad värmespridning. Du behöver heller inte bekymra dig för om du t.ex är bortrest och det skulle bli en riktig köldknäpp under tiden för det sköter pumpen också om i egen regi nämligen.
...men de har då dessvärre inte någon helt flexibel inställning av innerdelsfläkthastigheterna vilket gör att man ändå inte får något bra utbyte av pumparnas fördelaktiga dellastegenskaper. ...
Citat från: Raffen skrivet 28 februari 2010, 13:45:36...men de har då dessvärre inte någon helt flexibel inställning av innerdelsfläkthastigheterna vilket gör att man ändå inte får något bra utbyte av pumparnas fördelaktiga dellastegenskaper. ...Tvärt om Raffen... Det är just den i ditt tycke "o-flexibla" fläktstyrningen som MHI har, som gör att man verkligen kan utnyttja pumpens dellastegenskaper. Jag har skrivit om det många gånger, men du har aldrig greppat poängen... Med sänkt fläkt-fart begränsas pumpens max-effekt, och den kommer då gå med högre COP = effektivare o bättre ekonomi. - Och jag pratar INTE om att sänka temperaturen! Sen hade det ju varit en fördel om man kunnat köra fläkten på fullt och begränsa max-effekten på "nåt annat" sätt. - Men det finns ju inte... - Inte ens på fantastiska Toshiba.
Det slog mej Raffen...Det kan ju faktiskt vara så att även Toshiban gör som min MHI när man sänker fläktfarten? Dvs att varvtalet på kompressorn begränsas direkt när man sänker fläktfarten. Det borde du kunna se om du tittar på din effekt-mätare. Om du ökar temp-inställningen ett par grader med fläkten på max, kommer effekten att gå upp till max, vad den nu är. Om du sen efter någon minut, sänker fläkt-farten till tex halv-fart och observerar effekt-mätaren. Sjunker då effekten samtidigt som fläkt-varvet går ner, och lägger sej på en stabil nivå. Eller dröjer det ett par minuter?Jag utgår då ifrån att sänkningen av fläkten leder till att du får "överhettning" i innedelen, som får reglersystemet att sänka kompressorvarvet, om kompressorn inte varvar ner direkt när fläkten gör det - i förebyggande syfte, så att säga. Är det tillräckligt kallt ute kan den kanske bara köra på med max effekt trots sänkt fläktfart.
Citat från: MGKea skrivet 28 februari 2010, 09:09:01Nä så är det inte. Avfrostningen sker ju inte hela tiden. Nivå skilnaden beror först på börvärdessänkningen. Avfrostningarna sker i samband med effekt dipparna och påverkar därför inte energiåtgången under värmeproduktionen.Jag har samma åsikt som pi.r. När man kör på dellast så minskar antalet avfrostningar brant och nära nollan så uteblir de helt. Temptröskeln där de börjar förflyttas neråt. Det har att göra med hur stor underkylning man får i utedelens värmeväxlarbatteri. Kör man på full gas så kan det finnas behov för avfrostningar vid åtskilliga plusgrader. Det kostar flis att hålla på och avfrosta hela tiden. När jag hade 1 maskin 2004-2007 så var det frekventa avfrostningar vill jag lovaMVH/Gano