0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej MGKeaRent praktiskt fungerar det alldeles utmärkt med 2 st värmepumpar, jag talar av egen erfarenhet. Min ena maskin sitter lågt placerad, den andra sitter i trappan på väg upp till andra våningen. Jag kör den ena maskinen på en grads lägre inställning, då jämnar det ut sig bra om man kollar på effektförbrukningen. Det är små trick man lär sig med tiden. Att hamna på exakt 50-50 gör man ju inte heller, men världen är ju inte perfekt. 40-60 är ju också helt OK. Värmeutstrålningen från pumparna möts någonstans på halva vägen, det blir som att värmepumpen tror att huset slutar där om du förstår vad jag menar.Man bör ju inte sätta 2 maskiner i samma rum, då kan det bli att den ena tar överhanden. Men det gör man väl inte, man vill ju sprida värmen i huset ?MVH/Gano
HejJag loggar inte, men jag har effektmätare på båda värmepumparna. Man måste ju ha koll på läget. Enda sättet att balansera en kombipanna mot en LLVP är förmodligen att stänga av alla element i närheten av värmepumpen.MVH/Gano
Styrning av dellasten kan man ju göra på alla LLVP genom börvärde temp och fläktfart?Eller menar du att de skulle gå att styra max tillåten elektrisk innefekt för att balanseringen mellan 2 pumpar skulle förenklas?Mvh/Svante
Hej Raffen..!Jag tror du missar något..? Inte har Toshiba något reglage att ställa effekten med? Dom har som alla andra ett reglage att ställa temperaturen med. Eller är det jag som missat något..?
Skämt åsido, det här är väl en delvis hypotetisk diskussion - lite "blaj-prat" som Gano skrev i början.