Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: COP vid -15 och dellast  (läst 24203 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: COP vid -15 och dellast
« Svar #15 skrivet: 19 februari 2010, 12:55:52 »
Hej MGKea

Rent praktiskt fungerar det alldeles utmärkt med 2 st värmepumpar, jag talar av egen erfarenhet. Min ena maskin sitter lågt placerad, den andra sitter i trappan på väg upp till andra våningen. Jag kör den ena maskinen på en grads lägre inställning, då jämnar det ut sig bra om man kollar på effektförbrukningen. Det är små trick man lär sig med tiden. Att hamna på exakt 50-50 gör man ju inte heller, men världen är ju inte perfekt. 40-60 är ju också helt OK. Värmeutstrålningen från pumparna möts någonstans på halva vägen, det blir som att värmepumpen tror att huset slutar där om du förstår vad jag menar.

Man bör ju inte sätta 2 maskiner i samma rum, då kan det bli att den ena tar överhanden. Men det gör man väl inte, man vill ju sprida värmen i huset ?

MVH/Gano

Kör du W loggning på dina pumpar?

Jag funderar på att kasta ut min kombipanna mot någon typ av luftvattenpumplösning. Om man då skall ta tillfället iakt att klämma ur max så är det väl ide att köra kvar luftluftvärmepumpen. För att få till dellasten så får jag inte ihop det hur man skall lyckas. Har labbat lite nu när det varit kallt med befintligt kombipanna. Och det verkar som om antingen stänger värmepumpen av sig när börvärdet är uppnått eller så stänger termostaterna av sig ... svårt att få till... 


« Senast ändrad: 19 februari 2010, 13:14:48 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: COP vid -15 och dellast
« Svar #16 skrivet: 19 februari 2010, 13:50:34 »
Hej

Jag loggar inte, men jag har effektmätare på båda värmepumparna. Man måste ju ha koll på läget.  ;)

Enda sättet att balansera en kombipanna mot en LLVP är förmodligen att stänga av alla element i närheten av värmepumpen.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: COP vid -15 och dellast
« Svar #17 skrivet: 19 februari 2010, 14:33:08 »
Hej

Jag loggar inte, men jag har effektmätare på båda värmepumparna. Man måste ju ha koll på läget.  ;)

Enda sättet att balansera en kombipanna mot en LLVP är förmodligen att stänga av alla element i närheten av värmepumpen.

MVH/Gano

Att jag inte tänkt så långt ...  huvuddunk
Tackar för tipset.

Skall se om jag kan få till lite loggkruvor.

Mvh
Magnus
« Senast ändrad: 19 februari 2010, 14:40:13 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: COP vid -15 och dellast
« Svar #18 skrivet: 20 februari 2010, 00:01:59 »
Vad jag menar med att inte köpa strypta pumpar, var inte att man ska köpa en liten (ostrypt) och sen köra den på max med lågt COP. Jag håller helt med om att man borde ha flera pumpar för att kunna köra på dellast (=strypt). Men det hindrar ju inte att pumparna KAN trycka på med högre effekt om det skulle behövas. Dom (fabriks-)ostrypta pumparna har ju samma egenskaper som dom strypta vid dellast, så man har ju ingen nackdel av att välja den ostrypta versionen.

Det jag inte gillar är när man gör som MHI mfl. Man tillverkar 2 (-3 ?) modeller som är identiska i hårdvaran och har samma fysiska kapacitet. Men att dom sen har olika mjukvaror som bara begränsar topp-effekten, för att man ska kunna sälja dom med olika prislappar.

Men om man då installerar 2-3 pumpar med lagom effekt för att dom ska klara att värma huset på dellast ända nere vid 15-20 minusgrader, och kanske under... Ja då blir ju det hela irrelevant. Då har man ju power i överflöd i alla lägen.

Jag ändrar mej... Köp alltså alltid den minsta och strypta modellen...
Men köp då dubbelt så många som skulle räcka vid DUT (heter det väl? DUT=skitkallt), så dom alltid kan gå på dellast.

Min MHI SRK25:a börjar ju bli ordentligt ansträngd när det kryper under -10°C, så jag får väl gå till affären o köpa mej åtminstone 2 st små SRK20:or eller nåt... Hmm... Var ska jag få plats med alla dom..?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: COP vid -15 och dellast
« Svar #19 skrivet: 20 februari 2010, 09:03:27 »

Tänk om man som luftvärmepmpägare skulle kunna få tillgång till att styra dellasten på något tvingande sätt. Tex via en dator, upp och ner på fjärren.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: COP vid -15 och dellast
« Svar #20 skrivet: 20 februari 2010, 09:13:33 »
Styrning av dellasten kan man ju göra på alla LLVP genom börvärde temp och fläktfart?
Eller menar du att de skulle gå att styra max tillåten elektrisk innefekt för att balanseringen mellan 2 pumpar skulle förenklas?

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: COP vid -15 och dellast
« Svar #21 skrivet: 20 februari 2010, 09:27:13 »
Styrning av dellasten kan man ju göra på alla LLVP genom börvärde temp och fläktfart?
Eller menar du att de skulle gå att styra max tillåten elektrisk innefekt för att balanseringen mellan 2 pumpar skulle förenklas?

Mvh
/Svante

Fantiserar om en styrning som stryper pumpen till max 70%, 50% ... drömmen omfattar inte börvärdes inställningen.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: COP vid -15 och dellast
« Svar #22 skrivet: 20 februari 2010, 12:08:49 »
Det är väl ungefär vad Fujitsupumparna har. Eco-mode = max 70% av full effekt. Om tillverkarna kunte ta till sig lite tips härifrån kunde de ju utöka funktionen så att man själv får ställa in maxeffekten i procent, på samma sätt som man ställer in önskad temp.

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: COP vid -15 och dellast
« Svar #23 skrivet: 20 februari 2010, 14:08:06 »
Ja det är en funktion jag verkligen har längtar efter. På min MHI kan man göra det indirekt via fläkt-farten som låser maxeffekten till ca 350W-700W-max (fläkten har bara 3 steg). Det trista med det sättet är ju att man behöver lite blås i fläkten för spridningens skull, även när man kör på låg effekt.

Men det är inte helt bra att köra på manuellt låst maxeffekt har jag märkt... Rätt som det är kommer det en köldknäpp som man inte är beredd på, och då behövs ju mer effekt. Jag har gått på ett par sådana missar i vinter... Om det inte är så att man har 2-3 st pumpar så effekten räcker ändå, skulle man behöva någon slags temperatur-kompenserad effektbegränsning: ju kallare ute - ju högre max-effekt. Och så vips har vi fått en till "manuell" inställning som automatiken i alla fall gör som den vill med...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: COP vid -15 och dellast
« Svar #24 skrivet: 20 februari 2010, 14:21:46 »
Hej Pi.r!  Ett annat alternativ annars är väl att du skaffar dig en Toshibapump Pi.r, för då får du ju på köpet just denna funktion som du längtar efter. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: COP vid -15 och dellast
« Svar #25 skrivet: 20 februari 2010, 14:48:58 »
3st pumpar = längre payofftid mot vad du sparar i bättre COP.
Om det är ekonomiskt du tänker.
Säg att du har 20000-25000kwh / år i uppvärmning.
Med en pump kanske 10000-15000kwh/år.
Vad blir det med två pumpar?
Med tre ?

Utloggad UffeTrader

  • Mitsubishi rules
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har insett att LL-Värmepumpar är jäkligt bra!
    • HOPPECKE NiCd Batterier
SV: COP vid -15 och dellast
« Svar #26 skrivet: 20 februari 2010, 15:41:48 »
Jag tror inte att vi ska hetsa upp oss för att tillverkare säljer flera modeller, som har identisk hårdvara! Det är ju så i de flesta brancher!
Hur många vet, att Volvo sålde 140 hk motorn 12 tusen billigare än 170 hk, trots samma hårdvara? (V70N 2001-)

Listan kan göras mycket lång på dylika produkter, där elektronik finns med i bilden som en prestanda begränsande faktor.

Om det INTE skulle vara lönsamt för tillverkaren, skulle de heller inte göra det! Men förmodligen medför det lägre produktions kostnader att tillverka en och samma pump, och därefter enbart ladda in olika soft ware för olika prestanda!

COP är inte allt!
Effekt vid -15 är mer värt, för mig i en viner som 2009-2010! *vinkar*
ME är bäst!

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: COP vid -15 och dellast
« Svar #27 skrivet: 20 februari 2010, 16:05:13 »
Hej Raffen..!

Jag tror du missar något..? Inte har Toshiba något reglage att ställa effekten med? Dom har som alla andra ett reglage att ställa temperaturen med. Eller är det jag som missat något..?

Zelda - Tråden handlar ju om att köra på dellast även vid -15°C för att få bra COP. - Pengar är inget objekt...
Skämt åsido, det här är väl en delvis hypotetisk diskussion - lite "blaj-prat" som Gano skrev i början. Men det betyder ju inte att man ska låta bli att fundera på om man trots allt skulle kunna få ihop ekonomin, eller i alla fall sätta ett pris på var det skulle kosta att vara idealist.

Ulf - Ta inte det här så personligt nu men: 100 000 000 flugor kan inte ha fel - Ät skit..!
Bara för att många tillverkare gör det i många branscher, betyder inte att det är bra. Som jag sa tidigare: Dom gör det för att det lönar sej ekonomiskt. - Förbrukning av våra "ändliga" resurser och vår miljö - ingår inte i kalkylen...
Man kan välja att resignera... - eller att i alla fall försöka vara lite obekväm för tillverkarna, genom att inte bara värdera en produkt i pengar, och påpeka när dom gör sånt som är dummt.
« Senast ändrad: 20 februari 2010, 16:15:03 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: COP vid -15 och dellast
« Svar #28 skrivet: 20 februari 2010, 17:27:03 »
Hej Raffen..!
Jag tror du missar något..? Inte har Toshiba något reglage att ställa effekten med? Dom har som alla andra ett reglage att ställa temperaturen med. Eller är det jag som missat något..?

Hej Pi.r!  Nej det har de inte men det behövs väl inte heller eftersom de alltid går på just den effekt som huset behöver från tid till annan, varken mer eller mindre, och också ifh till den innetemp som du önskar ha inkl den valfria fläkthastighet som du har ställt in för önskad värmespridning. Du behöver heller inte bekymra dig för om du t.ex är bortrest och det skulle bli en riktig köldknäpp under tiden för det sköter pumpen också om i egen regi nämligen. ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: COP vid -15 och dellast
« Svar #29 skrivet: 20 februari 2010, 17:58:13 »
Skämt åsido, det här är väl en delvis hypotetisk diskussion - lite "blaj-prat" som Gano skrev i början.

Uppenbarligen inte bara du som blajar här nu pi.r.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!