0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: pi.r skrivet 20 februari 2010, 16:05:13Skämt åsido, det här är väl en delvis hypotetisk diskussion - lite "blaj-prat" som Gano skrev i början.Uppenbarligen inte bara du som blajar här nu pi.r.
Skämt åsido, det här är väl en delvis hypotetisk diskussion - lite "blaj-prat" som Gano skrev i början.
HejOK, allt kostar. Men det kostar att ha dålig prestanda på en VP också. Kan man höja COP genom att lägga ner en tusenlapp extra på värmepumpen så har man ju igen pengarna på sikt. Det skiljer sig ju inte i sak från att välja ett A+ klassat kylskåp.MVH/Gano
Igår låg vi kring -1°C. Hade min pump inställd på autoläge med börvärdet 22°C. Kl 19:00 sänkte jag börvärdet till 19°C. Se bifogad graf vad som hände (blå kurva). Vilken skillnad i förbrukning. Vid 22°C så tangerar förbrukningen nästan max vad pumpen klarar av.
Citat från: MGKea skrivet 26 februari 2010, 07:07:04Igår låg vi kring -1°C. Hade min pump inställd på autoläge med börvärdet 22°C. Kl 19:00 sänkte jag börvärdet till 19°C. Se bifogad graf vad som hände (blå kurva). Vilken skillnad i förbrukning. Vid 22°C så tangerar förbrukningen nästan max vad pumpen klarar av.Hej MGKea! Ja en ganska naturlig reaktion egentligen för en luftvärmepump om man plötsligt sänker börvärdet med ett antal grader vilket då gör att pumpen omg går ned från kanske fullgas till dellast (knappt halvfart). Med tempinställningen +22 ºC så jobbade pumpen på rejält och kanske nära eller t.om på sin maxförbrukning och hade då jobbat upp innetempen i huset. När du sedan direkt sänker börvärdet med 3 ºC så stegar inverten direkt ned till ca under halva förbrukningen och ligger då kvar där tills innetempen kommer ned till den inställda, då kommer pumpen att börja stega upp igen i förbrukning för att kunna innehålla det lägre inställda börvärdet. Däremot så går den antagligen inte upp lika högt i förbrukning igen eftersom det är lättare för pumpen att hålla en innetemp på +19 ºC ifh till +22 ºC Mvh Raffen.
Hej För AC-drift ligger effektbegränsningen i utedelen, för värmedrift ligger effektbegränsningen i innerdelen.Det är helt naturligt att innerdelarna växer i LLVP och att morgondagens maskiner kommer att vara mer anpassade mot VP-drift än mot AC-drift. Jag påstår att de flesta LLVP:ar har för små innerdelar och att det är naturligt att konstruktionerna ändras så att LLVP anpassas mer mot värmedrift än mot AC-drift. En annan anpassning borde vara aningen större lamellavstånd i utedelens värmeväxlarbatteri för att de inte så snabbt ska sättas igen av frost.MVH/Gano
Hej!Talar inte det för multisplit-anläggningar med två-tre innedelar? De verkar dock inte särskilt populära här på forumet.Mvh/ Göran
Hej Pi.r! Ett annat alternativ annars är väl att du skaffar dig en Toshibapump Pi.r, för då får du ju på köpet just denna funktion som du längtar efter.
Hej Pi.r! Nej det har de inte men det behövs väl inte heller eftersom de alltid går på just den effekt som huset behöver från tid till annan, varken mer eller mindre, och också ifh till den innetemp som du önskar ha inkl den valfria fläkthastighet som du har ställt in för önskad värmespridning. Du behöver heller inte bekymra dig för om du t.ex är bortrest och det skulle bli en riktig köldknäpp under tiden för det sköter pumpen också om i egen regi nämligen.