0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På mina egna pumpar har jag löst detta bekymmer med en egenkonstruerad anordning som effektivt tar hand om vattnet vilket gör att det är precis lika torrt, rent och fint under pumparna såväl på sommar som vintertid. Mvh Raffen.
Hej Mattias! Nej jag leder bort vattnet via det s.k dagvattnet, dvs för pumpen på gaveln så leder jag det till det ena stupröret från taket och för pumpen på framsidan av huset så har jag lett in det direkt i dagvattenbrunnen som låg bara ca 1 meter ifrån pumpen där. Om du med de här 2 hålen menar de här 2 stora öppningarna i tråget så har jag satt igen dessa 2 öppningar med de 2 avlånga gummin som finns medskickade till varje Toshibapump just för de som önskar detta. Jag utnyttjar då bara det här enda runda avrinningshålet som finns i bottentråget på pumpen för evakueringen av kondens och avfrostningsvattnet direkt ned i den behållare som jag har under tråget på pumparna. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 18 februari 2010, 13:37:09Hej Mattias! Nej jag leder bort vattnet via det s.k dagvattnet, dvs för pumpen på gaveln så leder jag det till det ena stupröret från taket och för pumpen på framsidan av huset så har jag lett in det direkt i dagvattenbrunnen som låg bara ca 1 meter ifrån pumpen där. Om du med de här 2 hålen menar de här 2 stora öppningarna i tråget så har jag satt igen dessa 2 öppningar med de 2 avlånga gummin som finns medskickade till varje Toshibapump just för de som önskar detta. Jag utnyttjar då bara det här enda runda avrinningshålet som finns i bottentråget på pumpen för evakueringen av kondens och avfrostningsvattnet direkt ned i den behållare som jag har under tråget på pumparna. Mvh Raffen.Hej RaffenEn snabb fråga bara, går det bra att leda bort vattnet från pumpen till dagvattnet? Inga problem att det fryser till i rörerna? eller ha du löst det också?Ja skulle behöva komma på en bra lösning för att få bort vattnet från min pump.Nu är det visserligen en nocria men alla lösningar borde väl passa.Men frågan är ju hur det går så det inte fryser ihop.Nu för mig när det varit riktigt kallt ca 20-23grader så är det en smal istapp från marken och ända upp till tråget på pumpen.Alltså det har frusit medans det rinner under avfrostningen.Det är därför jag är lite skeptisk till hur det funkar att leda bort det via rör under sträng kyla.mvh mcrave