Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mycket is..  (läst 12061 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #15 skrivet: 20 februari 2010, 17:02:33 »
Tänkte just föreslå en galen tanke...
Men så läste jag tråden som Raffen länkade till. - Inget är nytt under solen...  
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21738.msg211543#msg211543
Mer realistiskt för pumpar som är så låga att en murarbalja inte får plats:
Man skulle kunna lägga en bit pressenning på marken under pumpen. Om man viker upp kanterna på sidorna och på baksidan mot huset, borde man få en halv-tät "låda" som samlar upp vattnet utan att frysa fast i marken. Då kan man dra ut o lyfta bort is-kakan. - Lite av nödlösnig kanske men lätt att prova.
Dagvattenavloppet runt mitt hus skulle nog inte tåla att ta emot allt kondensvatten i vinter. Det är inte så djupt nergrävt och har inget ordentligt utlopp. Så Raffens lösning är nog ingen hit för mej. Däremot har jag tänkt tanken att peta upp ett litet hål i grundmuren och dra en slang ner i källaren där jag har en golvbrunn. Så lustigt det skulle bli:
Dränerings-slangen från inne-delen går ut och dränerings-slangen från ute-delen går in...

Hej Pi.r!  Javisst kan man finna andra lösningar på detta med vattnet som t.ex olika baljor, plastbackar e.d, samma sak med presenningsidén givetvis, men vill man ha det bekvämt och bekymmersfritt så får man nog fixa till det lite extra om man vill ha en vettig funktion när det gäller detta med vattnet. Jag hade själv en plastback under min första pump under den första vintern och ledsnade direkt på denna oproffsiga B-lösning inkl allt spring och tömmande av vatten inkl isberget av isblock i trädgården.
Sen kan man kanske fråga sig  vad det är för dagvattenavlopp du har Pi.r som inte ens klarar vattnet från pumpen?? Är det inte ett riktigt kommunalt dagvattensystem du har eller??
Hur skall det då klara allt regnvatten som kommer ifrån taket på huset då och då?? Sc:,h
När det gäller driftskostnaden för värmekablarna så anser jag att den är försumbar i sammanhanget när man ser till bekvämligheten, dessutom är de ju inte tillslagna i onödan som brukligt är med de flesta pumpar utan endast vid behov, finns inte behovet så är de givetvis avslagna med mina resp strömbrytare på insidan av huset. Dessutom så ligger min årliga totala uppvärmningsförbrukning för huset när det gäller båda mina luftvärmepumpar normalt mellan ca 3000-3500 kwh inkl driften av de resp värmekablarna så det tycker jag verkligen att det är väl värt.
Lösningar som t.ex mikke02:s med en vanlig ränna till ett stuprör fungerar givetvis inte alls när det blir lite ordentligt kallt ute. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #16 skrivet: 20 februari 2010, 17:33:14 »
Raffen - När det regnar är det inte fruset i marken så då är det inga problem. Jag är inte helt övertygad om att dräneringen ligger frostfritt en vinter som denna. Den ligger inte så djupt på sina ställen. Kanske räcker - kanske inte..? Och ingen kommunal anslutning... Den rinner ut i en slänt på tomten.

Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #17 skrivet: 20 februari 2010, 17:46:53 »
Ja ok Pi.r då har du inget kommunalt dagvatten alltså och då förstår jag problemet, när man har kommunalt dagvatten som jag har så är det inga problem med detta nämligen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Mycket is..
« Svar #18 skrivet: 20 februari 2010, 19:06:03 »
Lösningar som t.ex mikke02:s med en vanlig ränna till ett stuprör fungerar givetvis inte alls när det blir lite ordentligt kallt ute. ;) :)
Mvh Raffen.

Helt utan underhåll funkar inte min lösning, men har kört med den lösningen i ca 2 veckor nu. Lägsta temp har varit -16gr. På dessa två veckor har jag fått ta bort is i rännan 2 gånger. Ingen av gångerna har isen varit upp till kanten.
Helt ok jämfört med att jag fick tömma baljan under dagligen tidigare.

Provade först med vanlig hängränna, men det funkade inte alls. Vattnet fick ingen fart iväg och is byggdes direkt i rännan.
Den plåten jag har nu är 90gr bockad = vattnet koncentreras i mitten och första dagarna bygger det knappt något alls, däremot när det börjat bygga går det fortare fiR:. Ska prova och vaxa rännan så vattnet släpper ännu lättare.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #19 skrivet: 20 februari 2010, 19:51:20 »
Vax är nog mycke bra... kanske en förutsättning om det ska funka i längden.

En liten vibrator som skakar på plåten när det rinner vatten gör nog åxå susen. Fast då blir det ju genast en mycke mer teknisk konstruktion. Inte riktigt lika vackert enkel som ursprunget...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Cantona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #20 skrivet: 20 februari 2010, 21:44:22 »
Raffen, vad för typ av värmekabel har du? Samma som i pumpen eller en självreglerande? Hur har du kopplat den? Jag måste skaffa en värmekabel till mina dräneringar som jag tagit upp i denna tråd
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30674.0

MVH

Cantona  :)
Installerade en Toshiba Ras 10-ND i oktober 2008 som sitter längst ner i sutterängplan. I sptember 2009 instllerades en Toshiba Ras 13-E som sitter i trapphuset och värmer entréplan och övre plan.
Har bott i huset på 220 kvm sedan augusti 2008 och hade första året en årsförbrukning på knappt 15000 kwh för två vuxna, två barn och en bebis. Nu är vi nere i en årsförbrukning på under 10 000 kwh. I övrigt värms huset med direktverkande el samt en Hugo braskamin från 1979.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Mycket is..
« Svar #21 skrivet: 20 februari 2010, 22:07:41 »
Jag måste skaffa en värmekabel till mina dräneringar som jag tagit upp i denna tråd.

Det är snart vår Cantona... tomte::
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad pilis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #22 skrivet: 20 februari 2010, 22:16:20 »
UbbeO om kanske tre månader på mina breddgrader
1 1/2-plans trähus 94 kvm med hel källare 60 kvm, byggt -51. Isolering är 16 cm sågspån i både väggar och tak, källare 35 cm betonghålsten isolerad under mark 95 mm stenull. Kopplade tvåglasfönster, CTC 265K från -78 körs på elpatron, total årsförbrukning inkl hushållsel ~24000kWh/år de senaste fem åren. Mitsubishi MSZ-FD35VABH installerad 9 nov 2009, förbrukning mäts med Enermet SY120

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #23 skrivet: 21 februari 2010, 19:19:14 »
Raffen, vad för typ av värmekabel har du? Samma som i pumpen eller en självreglerande? Hur har du kopplat den? Jag måste skaffa en värmekabel till mina dräneringar som jag tagit upp i denna tråd
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30674.0
MVH Cantona  :)

Hej Cantona!  Du har ett PM. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad gunnarb

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Mycket is..
« Svar #24 skrivet: 04 mars 2010, 14:54:45 »
Jag har köpt en vanlig självreglerande värmekabel som är 4 m lång och lagt den i en 16 mm dräneringsslang från ett av dräneringshålen. Slangen går ner i ett dräneringsrör för stuprännan. Jag kopplade den parallellt med värmekabeln i tråget, men jag har för mig att jag fick kapa någon anslutningssladd för att komma åt att göra detta. En montör sade att man kan koppla direkt på en existerande kopplingsplint i utedelen.
För att denna värmekabel inte ska stå och dra ström i onödan har jag gjort en avstängningssrömbrytare, så att man kan stänga av när temperaturen är över 0 grader. Trågvärmekabeln går ju igång redan vid c:a +5 grader och det är onödigt att ha på den andra värmekabeln om det inte är minusgrader.

Om ni vill veta exakt var man kopplar så kan ni titta på sid 25 i den 114-sidiga installationsmanualen som går att ladda ner från Toshibas generalagent i Österrike. I denna manual kan ni också se hur man klipper en bygel på kretskortet i innedelen om man vill höja spartemperaturen från 8 grader till 10 eller 12 grader för att eliminera risken för nerisning i sparläge. Om garantin finns kvar kan ni också be leverantören att göra detta för att inte äventyra garantin.

Om ni inte hittar installationsmanualen på nätet så kan jag hjälpa till med detta.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!