Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: RAS-10 reglerar inte rumstemp som den ska  (läst 8298 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: RAS-10 reglerar inte rumstemp som den ska
« Svar #15 skrivet: 13 februari 2010, 23:42:11 »
Tråkigt att det är så vanligt med slarvigt yrkesfolk. När min maskin monterades så tror jag inte att någon tätmassa användes utan enbart typ gullfiber. Jag har inte märkt något problem med otäthet men ska kolla till våren. Det ska väl vara som i huset i övrigt; ångspärr- isolering- vindskydd.
Eller hur?

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: RAS-10 reglerar inte rumstemp som den ska
« Svar #16 skrivet: 14 februari 2010, 07:30:44 »
Brukar köra med fogskum..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RAS-10 reglerar inte rumstemp som den ska
« Svar #17 skrivet: 14 februari 2010, 09:30:19 »
Hi
Om man får problem med innedelen, så kan det ju hända att man vill vinkla upp den för att nå anslutningarna på "baksidan" . Har man då använt fastlimande fogskumm eller massiv patrontätning, så får man problem med att slangar och rör sitter fast. bättre med isolering och tunt vindskydd (som enkelt kan tas bort)


Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: RAS-10 reglerar inte rumstemp som den ska
« Svar #18 skrivet: 14 februari 2010, 10:37:26 »
Hi
Om man får problem med innedelen, så kan det ju hända att man vill vinkla upp den för att nå anslutningarna på "baksidan" . Har man då använt fastlimande fogskumm eller massiv patrontätning, så får man problem med att slangar och rör sitter fast. bättre med isolering och tunt vindskydd (som enkelt kan tas bort)


Mvh
/Svante

ja precis!
jag skulle plocka ner en kinesvärmepump och ersätta med en toshiba hos en kund som hade använt byggskum, den satt ju helt fast, så jag sa till kunden att den kommer gå sönder vid demonteringen pga hans byggskum, men det var ingen fara för honom, så jag tog ett stadigt grepp och ryckte lös innerdelen, men den delade sig på mitten så jag fick bara plasten med mig, värmeväxlaren satt kvar, så det fick bli att klippa rören och dra dom från utsidan.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: RAS-10 reglerar inte rumstemp som den ska
« Svar #19 skrivet: 14 februari 2010, 11:10:11 »
Händige herrn, har fogskummat alla mina 4 pumpar, och har 2st hålgenomföringar, trapphus/kallvind och kallvind/utomhus, skummar bara från ett håll, skär med kniven, och dra ut, mycket lätt.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RAS-10 reglerar inte rumstemp som den ska
« Svar #20 skrivet: 14 februari 2010, 15:35:38 »
Visst går det bra att skära i fogskummet, men man kommer inte åt från insidan, så då måste man ut och mecka (kan ioförsig behövas endå), dessutom minskar knäppljuden från innedelen vid avfrostning om genomförningen tätat med något fexibelt, så att rören tillåts ha viss frihet, så jag tycker glasull är bättre (skummade på mina 2 första pumpar, men har slutat med det)

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: RAS-10 reglerar inte rumstemp som den ska
« Svar #21 skrivet: 14 februari 2010, 16:24:24 »
...så jag tycker glasull är bättre (skummade på mina 2 första pumpar, men har slutat med det)

Håller med och har gjort likadant. Fogskum är bra men inte till allt. ;)
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: RAS-10 reglerar inte rumstemp som den ska
« Svar #22 skrivet: 14 februari 2010, 19:23:28 »
Någon typ av fogmassa från insidan är bra för att uppräthålla en någorlunda ångspärr.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RAS-10 reglerar inte rumstemp som den ska
« Svar #23 skrivet: 15 februari 2010, 08:37:16 »
Jag monterar en vägg genomföringsslang (samma typ som används till septiktankar och liknande, tjock fexibel pvc, finns att köpa på tex TSFS). Skruvar den i överkant i panelen på insidan, och i underkant på utsidan, så det blir fall. Tätmassa på insidan mellan väggen och utsidan på slangen och gullfiber innuti runt rör och kablar. Då får man ångspärrad genomföring med bra möjlighet till service och viss rörlighet

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: RAS-10 reglerar inte rumstemp som den ska
« Svar #24 skrivet: 16 februari 2010, 19:52:15 »
Fick av kåpan efter lite trixande. Och mycket riktigt - klantinstallatörerna på Ventilationsutveckling hade inte ens försökt täta hålet. Bara kluddat lite så att rör/slangar var fixerade. Inte undra på att den fått spader när vinden legat på från det hållet.
På utsidan var det också fritt blås genom hålet på undersidan om paketet. Inte ett spår av isolering eller tätning mer än på översidan (man såg rakt igenom om man tittade under). Anledningen till att jag några gånger fått "för kallt" innan var nog helt enkelt att det då inte drog in alls genom hålet och att det var så det egentligen skulle vara....

Jag som hade tänkt rekommendera en granne att skaffa en likadan från samma leverantör. Kanske skall ompröva det. Detta borde ju vara elementärt ?

Hej Ingper!  Ja det var ju som jag sa här. :-\ Självklart är det i högsta grad elementärt att få hålgenomföingen i väggen absolut tätt för att kunna få till en bra funktion på pumpen.
Sen att det pga ett ev slarv, oaktsamhet eller rent av okunskap hos någon enstaka installatör om vikten av detta är ju högst beklagligt. F.ö är du väl helt nöjd nu med din pump antar jag när du nu fick tätt i väggen eller?? :)

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Ingper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: RAS-10 reglerar inte rumstemp som den ska
« Svar #25 skrivet: 17 februari 2010, 17:19:43 »
Jo, nu är den stabilare än någonsin. Skulle bara behöva lite plusgrader för att få några kvadratmeter tjock is under den (och snart utefter hela husväggen) att smälta bort.

Ventilationsutveckling ringde upp och hade inga bra idéer. Men jag hade ju redan löst problemet. De skulle kolla upp vem som monterat den och se till att det inte hände igen, men mer än en ursäkt blev det ju naturligtvis inte. Fast det är ju i alla fall mer än vad vissa firmor kan prestera.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!