0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Okej. Är mest nyfiken på vad det är som låter. Låter nästan elektriskt som typ elpatronen.Ligger ert varmvatten på 62ºC dygnet runt nu när det är vinter? Eller är det bara under vissa tidpunkter?Mitt ligger konstant på 62-63ºC förutom när någon duschat osv.
Okej. Är mest nyfiken på vad det är som låter. Låter nästan elektriskt som typ elpatronen.
Nja det låter mer som ett "elektriskt surrande". Tyckte idag att det var i samband med att shunten öppnade.Inget som jag oroar mig för direkt, jag är bara nyfiken på vad som låter. Har samma ljud på sommar halvåret.
Är det bara detta fenomen när elspetsen är i gång på värmesystemet? i så fall spelar det ingen roll vad tempen är eftersom vp jobbar fullt till radiatorsystemet
Jo det spelar stor roll. Då VV kan ligga på 62 ºC (vid något tillfälle 65 ºC) vid -5 ºC, då jag inte ens behöver ha tillskottet och tappar av lite VV vid en snabb dusch så det hamnar på cirka 55 ºC då kallar den in på tillskottet en stund bara för att köra upp det till 62-63 ºC igen. Ganska onödigt kan man tycka. Har pratat med både supporten på Bosch och IVT och dom menar på att VV kan bli några grader varmare än max-temp på VV eftersom det är dubbelmantlad tank och för att givarna sitter som dom sitter men aldrig så varmt som jag får det på mitt VV. Har max-temp inställd på 52 ºC på VV och då ska de ju inte ligga på 62 ºC, det är ju 12-13 ºC varmare än vad jag tillåter. Min kompis rörkrökarn kom och kollade på detta fenomen och han har aldrig varit med om liknande och han har monterat/servat IVT i många år. Han skulle kontakta Bosch nu och be dom reda ut detta. VV blir ju så varmt att det åker ut ur skvallerröret, cirka 0.5 liter per dag. Detta fenomen blir bara när tillskottet är inkopplat och Bosch/IVT menade att om max-temp är ställd till 52 ºC så skulle det kunna bli runt 55-56 ºC, pga att tanken är dubbelmantlad och givare sitter där dom sitter men inte så mkt som jag har fått det. Jag ska återkomma med eventuella resultat angående detta i ett nytt inlägg då jag fått höra att det är fler än jag med detta fenomen.
Citat från: FRJO skrivet 13 februari 2010, 14:11:47Jo det spelar stor roll. Då VV kan ligga på 62 ºC (vid något tillfälle 65 ºC) vid -5 ºC, då jag inte ens behöver ha tillskottet och tappar av lite VV vid en snabb dusch så det hamnar på cirka 55 ºC då kallar den in på tillskottet en stund bara för att köra upp det till 62-63 ºC igen. Ganska onödigt kan man tycka. Har pratat med både supporten på Bosch och IVT och dom menar på att VV kan bli några grader varmare än max-temp på VV eftersom det är dubbelmantlad tank och för att givarna sitter som dom sitter men aldrig så varmt som jag får det på mitt VV. Har max-temp inställd på 52 ºC på VV och då ska de ju inte ligga på 62 ºC, det är ju 12-13 ºC varmare än vad jag tillåter. Min kompis rörkrökarn kom och kollade på detta fenomen och han har aldrig varit med om liknande och han har monterat/servat IVT i många år. Han skulle kontakta Bosch nu och be dom reda ut detta. VV blir ju så varmt att det åker ut ur skvallerröret, cirka 0.5 liter per dag. Detta fenomen blir bara när tillskottet är inkopplat och Bosch/IVT menade att om max-temp är ställd till 52 ºC så skulle det kunna bli runt 55-56 ºC, pga att tanken är dubbelmantlad och givare sitter där dom sitter men inte så mkt som jag har fått det. Jag ska återkomma med eventuella resultat angående detta i ett nytt inlägg då jag fått höra att det är fler än jag med detta fenomen.