0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inne har vi 19 nere och 20-21 uppe. Har bara en radiator i källaren (oinredd) så kanske 14-15ºC.Boytan 150-160 utan källare. V 21 H 55 men har fått göra en puckel på kurvan vid 0 ºC.(+5ºC 37ºC) (0ºC 39,4ºC) (-5ºC 41,5ºC) (-10ºC 43,5ºC)(-15ºC 46,5ºC)(-20ºC 48ºC)Hittade några T värden också men inte alla, saknas T4 och T5.T1 40,5 T2 -5,6T3 62,8T4 -T5 -T6 85T8 44,7T9 37,9T10 38,2T11 -10T12 -5,0 Tillskottet jobbade med 5.91Kw men stängde av undertiden jag läste av värdena.Har för övrigt gått igen huset och letat efter någon energi bov. Men icke. Måste vara värmesystemet. Ska prova att stänga ner värme systemet en sväng imorgon för att se om mätaren fortsätter att ticka. Om det inte är för kallt ute!!
Okej får ta o prova det!! Vilken är det som jag ska öka? Där är ju två?Hittade en annan fel inställning idag när jag kollade igenom menyerna lite. Effekten till elpatronen va inställd på 13,5kw. Jag ändrade detta till 9 och inkopplad effekt sjönk direkt. Kan detta stämma?? (Eller ändrade kanske jag precis när den ändå skulle sänka!!)
Här är fakta och uträkningar/funderingar för min anläggning från de 4 senaste dygnen.FAKTA-4° grader ute+22,3° inne+45° framledning102 kWh totalförbrukning inkl hh25 kWh hushåll16 kWh tillskott (=0,67 kW/timme)61 kW värmepump (102-25-16)24 timmar/dygn pumpen går kontinuerligtFUNDERINGAR61/24 = 2,54 kW blir då pumpens förbrukning per timme, vilket stämmerganska bra med effektdiagrammet för IVT Optima 900Enligt samma diagram ger pumpen då ifrån sig 5 kWCOP för pumpen 5/2,54 = 1,97Men det är lite av en glädjesiffra, för anläggningen drar ju 2,54+0,67 = 3,21 kWANLÄGGNINGENS COP blir alltså 5/3.21 = 1,56OK, det är bättre än både direkt el och olja, men inte imponerande bra.UNDRINGÄr det något fel i uträkningar och resonemang?HälsningarAnders H
Såg detta i en annan tråd.Gå in i den avancerade menyn, access koden är idag (lördag) 1210. Gå vidare till "Tillskott inställningar" och vidare till "Tillskottsval". På menyn "Tillskottsval" står det två val, "Enbart tillskott" och "Blockera tillskott", båda ska stå på "Nej". Om det är ok ska du gå vidare till "Eltillskott inställningar" och in på "Anslutningseffekt", där finns tre olika val, "Ange total effekt", "kompressordrifteffektbegrännsning" och "enbart tillskott-effektbegränsning" samtliga ska stå på 9.00kw. Har du någon effektvakt kopplad till din VP, en sådan kan ju oxå strypa effekten. Kolla om detta stämmer med dina inställningar, hoppas det löser sig för dig Mina inställningar är förljande.tot effekt 9 kwKompressordriftsbegrännsning 4,5 kw Enbart tillskott 9 kw
Jo.. men.Enligt instr. boken (fabriksvärde) så ska kompressordrift vara inställd på 4,5 dvs 50% av total effekt.Gött att du fått tag i IVT/Bosch för att höra varför den drar upp vv så högt. Väntar med spänning på ditt inlägg efter dom varit där.