0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej hulta ! Spliten är en trefasare själva panndelen vill säga. Utedelen tror jag endast är 220 v ?Är väldigt nöjd med min split (än så länge).Visst surrar den en del men inte mycket värre än mina grannars ( ctc)Har hittills inte haft något eltillskott. (Förutom vid legionellakörning varannan vecka)Har haft - 22 ºC som kallast.Mvh tyke
Pannan är kanske 10år gammal och fungerar mkt bra men problemet är att pannrummet ska bli vårt TV rum så den är lite ivägen ,annars kunde den varit kvar.Jimmy
Citat från: Jim80 skrivet 08 februari 2010, 18:09:53Pannan är kanske 10år gammal och fungerar mkt bra men problemet är att pannrummet ska bli vårt TV rum så den är lite ivägen ,annars kunde den varit kvar.JimmyAha. Är den mer ivägen än en elpanna? Synd på en relativt ny vattenackumulator som den är utan oljan.
Citat från: hulta skrivet 08 februari 2010, 18:20:10Citat från: Jim80 skrivet 08 februari 2010, 18:09:53Pannan är kanske 10år gammal och fungerar mkt bra men problemet är att pannrummet ska bli vårt TV rum så den är lite ivägen ,annars kunde den varit kvar.JimmyAha. Är den mer ivägen än en elpanna? Synd på en relativt ny vattenackumulator som den är utan oljan. Tanken är ju att jag ska flytta in elpannan till badrummet.Säg nu att jag köper en 14kw men att kanske hade räckt med en 10kw, är det bättre eller man kastar bara pengarna i sjön?
Hej Jim80! Som hulta skrev i inlägget innan så har du data på mitt boende längst ner.Jag värmer endast undervåningen direkt med spliten 103 kvm plus vv förstås. Sedan kan man säkert räkna med att värme stiger å tillgodogör övervåningen med värme annars har jag oljefyllda elraddar på övervåningen. Apropå välisolerat något som retar mig 17 år efter att huset byggdes är att jag endast har 10 cm isolering under huset. Har själv varit med vid grundjobb på senare år nu verkar 30 cm vara närmast standard.Finns det nån klok själ därute som kan berätta hur stor skillnad 10 cm mot dagens 30 cm gör. När man har vattenburen golvvärme. Mvh tyke
Hej hulta förlåt var lite otydlig har gjuten platta. Vet att det är kört att göra nåt åt det hela men man kan ju alltid gräma sig efteråt. Mvh tyke
Har nu snackat lite med dom på Nibe och dom ansåg att det borde räcka bra med en Nibe 2025-8kw och en vvm300.Dom sa oxå att om man tar en 10kw istället så kunde det bli mer slitage på den för den skulle behöva göra fler start o stopp.Vad tycker proffsen här då? låter det bra?Jimmy
hur kan det blli mer start och stopp med flytande?