0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejDet är som så här att jag ska köpa ett hus byggt 1945, det är ett 1/½ plans på 100m² och en källare på 50m².Dom värmer idag huset med olja men funderar på att byta ut det mot en luft värmepump.Hur ska man veta vilken man ska välja? funderar på en nibe split men hur ska man veta hur stor värmepump man behöver?Jag måste oxå montera Radiatorer i källaren för där sitter inga nu, hur ska man veta hur stora man ska köpa?Har kollat på olika Radiatorer på rinkabyrör men där finns ju hur många modeller som helst, vilken modell är bäst?Hoppas att någon kan hjälpa mig med frågorna..Tacksam för svarJimmy
Spliten är ju varvtalsstyrd och jobbar mellan 3-12 kwh...
Börja med att ta reda på hur mycket olja de gjort av med per år, samt vad de har för uppskattade framledningstemperaturer vid 0º och -5º ute, eller någon annan känd utetemp.Enligt Nibe är spliten avsedd för fastigheter med ett uppvärmningskrav på upp till 9kW.//Ronnie
Citat från: Yazper skrivet 06 februari 2010, 13:41:41Spliten är ju varvtalsstyrd och jobbar mellan 3-12 kwh...Du menar väl kW, inte kWh Det skulle vara tråkigt med en pump som stannade när den hade förbrukat 12 kWh...
Citat från: erp skrivet 06 februari 2010, 13:01:02Börja med att ta reda på hur mycket olja de gjort av med per år, samt vad de har för uppskattade framledningstemperaturer vid 0º och -5º ute, eller någon annan känd utetemp.Enligt Nibe är spliten avsedd för fastigheter med ett uppvärmningskrav på upp till 9kW.//RonnieDom har gjort av med ungefär 3000liter olja per år, men nu har inte dom använt källaren och det ska vi göraNär det var -7 ºC ute så låg fram ledningstemperaturen på 55 ºC och då hade dom 22 ºC inne i husetJimmyJ