Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 360 eller nya 750  (läst 17279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlstapöjk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlstad
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe 360 eller nya 750
« skrivet: 01 februari 2010, 19:47:01 »
Står nu i valet att byta upp mig till en Nibe 750 från en 360.
Ska bygga ett nytt myresjöhus i vår/sommar och har fått frågan om en uppdatering på panna men har lite svårt att bestämma mig.
Den nya 750:n har jag inte tillräkligt med info om så är det ngn som skulle vilja ge lite råd så är det fritt fram.
Merkostnaden för den blir 41000 jämfört med 360:n.
Tack på förhand från en kluven människa :-\ Sc:,h
Nibe flvp 750. Bor i ett 1 1/2 plans hus med golvvärme i bottenplattan på 101 kvm och en övervåning med 65 kvm med radiatorer. Har ett vidbyggt garsge på 32 kvm som i framtiden ska värmas till ca 15 grader. Bor 2 vuxna + 2 barn.

Utloggad Low energy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 360 eller nya 750
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2010, 10:24:22 »
Hej!
Om du inte lämnat bygganmälan innan årsskiftet, så kan du bara välja Nibe 750 alternativ Comfortzone. Men om du gjort det och huset inte är allt för stort (under 160 m2), så rekomenderar jag att du väljer Nibe 360. Den är driftsmässigt stabil och hyfsad effektiv. Men husföretaget bör kunna presentera energiberäkningar för båda pumparna, så att du kan se om en uppgradering lönar sig.

Utloggad tokfia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 360 eller nya 750
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2010, 11:10:27 »
Hej!
Om du inte lämnat bygganmälan innan årsskiftet, så kan du bara välja Nibe 750 alternativ Comfortzone.

Varför ?
Älvsbyhus/Sleipner 122m2 Nibe 310P, Contura 470T

Utloggad Low energy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 360 eller nya 750
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2010, 11:55:47 »
De nya byggreglerna började att gälla from årsskiftet. (Har varit beslutade sedan långt tidigare, men inte slagit igenom fullt ut förrän nu).

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 360 eller nya 750
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2010, 12:18:18 »
Hej!
Om du inte lämnat bygganmälan innan årsskiftet, så kan du bara välja Nibe 750 alternativ Comfortzone.

Varför ?

Enligt de nya reglerna måste värmepumparna ha en viss energieffektivitet - Det finns bara ett fåtal som uppfyller kraven ännu.
Har du gjort bygganmälan före årsskiftet så gäller de gamla reglerna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Low energy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 360 eller nya 750
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2010, 12:42:54 »
De nya reglerna har även krav på installerad effekt, som max får vara 4,5 kW. Överstiger huset 130 m2 så får man installera ytterliggare 25W/m2 som överstiger 130m2.
Det innebär att det är bara Comfortzone och Nibes nya pump som klarar mindre villor. Ska man ha bergvärme så är det frevensstyrda bergvärmepumpar som gäller tex Nibe 1250, IVT X11-X15.
Effektkravet är svårare att leva upp till än energikravet.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 360 eller nya 750
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2010, 12:52:08 »
De nya reglerna har även krav på installerad effekt, som max får vara 4,5 kW. Överstiger huset 130 m2 så får man installera ytterliggare 25W/m2 som överstiger 130m2.
Det innebär att det är bara Comfortzone och Nibes nya pump som klarar mindre villor. Ska man ha bergvärme så är det frevensstyrda bergvärmepumpar som gäller tex Nibe 1250, IVT X11-X15.
Effektkravet är svårare att leva upp till än energikravet.

varför måste man ha frekvensstyrda pumpar såsom 1250 o dyl, det räcker inte att montera bort elpatron eller så? eller du menar som de köps orginal är det som räknas?
i en 1250 sitter det väl en 6kw elpatron som nödfall om pumpen slutar fungera, är ju bara styrenheten som skiljer mellan en vanlig pump o denna då, med elpatron bortkopplad är det väl nästan samma sak?
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad karlstapöjk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlstad
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 360 eller nya 750
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2010, 22:15:56 »
Då va det nästan klart tänkte bara slänga ut lite info jag fått.
Ringde idag till Nibe för att få lite kött på benen men fick till svar att det enda vi vet är att det heter 750 och att den lanserars i mars..... Blev lite paff trodde att leverantören viste ngt.
Tog kontakt med Myresjöhus och fick ett mycket bra bemötande.
Det tog 20 minuter så hade jag en energiberäkning på mitt hus med den nya pumpen från nibe.
Detta tycker jag är ren skandal va det gäller Nibe att  svara pÃ¥ dett sätt när infon finns!!!
Nog med sågning nu här kommer datan jag har fått.
Bygger ett Myresjöhus 1,5 plan 101+56 kvadratmeter+ ett vidbuggt garage på 30 kvadratmeter.
energiberäkning med nibe 360 gav en total årsförbrukning på 20500kwh.
Med den nya 750 pumpen kommer jag ner på 14000kwh så jag tycker att det är ekonomiskt försvarbart.
Så det lutar åt den nya pumpen,ska bestämma mig imorgon så kom gärna med kommentarer.
Mvh från en karlstapöjk! :)
Nibe flvp 750. Bor i ett 1 1/2 plans hus med golvvärme i bottenplattan på 101 kvm och en övervåning med 65 kvm med radiatorer. Har ett vidbyggt garsge på 32 kvm som i framtiden ska värmas till ca 15 grader. Bor 2 vuxna + 2 barn.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9713
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 360 eller nya 750
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2010, 00:17:43 »
Intressant med info om den nya pumpen, men jag är lite skeptisk tills jag fått se alla detaljer i kalkylen och hur den nya 750 fungerar. Har själv ett drygt 10 år gammalt Hjältevadshus 97+72 kvm med 35 kvm vidbyggt garage. Nibe 310P i huset. Totalförbrukning varierat 12.000-16.500 kWh under olika år för 2 pers. Direkt-el i garaget plus motorvärmare. Uppskattar besparingen med 310P till ca 6.000 kWh/år. Har just räknat fram att min årliga ytterligare besparing med att byta till Comfortzone CE50 bara skulle bli ca 2.500 kWh/år med de antaganden jag gjort. Detta pga CE50 tvingar fram dubbelt så hög ventilation i huset enligt deras kalkyl, denna tilluft kostar mycket energi att värma till rumstemp. Vidare står kompressorn stilla när den avfrostar och mer el går åt till den större kompressorn så plusnettot blir inte alls så stort som jag först trodde. Avgörande är hur många som ska bo i huset och deras vanor och därmed vilket faktiskt ventilationsflöde som måste finnas. Med stor familj med flera barn och vanor som kräver hög ventilation kan säkert den nya pumpen ge en besparing med flera tusen kWh/år men för 2 pers tror jag det tar lång tid att räkna hem merkostnaden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe 360 eller nya 750
« Svar #9 skrivet: 11 juni 2010, 17:16:07 »
Såg att 750'n hade Usb port för att ladda in ny programmvara, samt inbyggd logger som kunde tankas ur med usb'n, samt schemalagd drift, tycker det verkar vara en bra maskin..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 360 eller nya 750
« Svar #10 skrivet: 26 juli 2010, 08:46:38 »
Intressant med info om den nya pumpen, men jag är lite skeptisk tills jag fått se alla detaljer i kalkylen och hur den nya 750 fungerar. Har själv ett drygt 10 år gammalt Hjältevadshus 97+72 kvm med 35 kvm vidbyggt garage. Nibe 310P i huset. Totalförbrukning varierat 12.000-16.500 kWh under olika år för 2 pers. Direkt-el i garaget plus motorvärmare. Uppskattar besparingen med 310P till ca 6.000 kWh/år. Har just räknat fram att min årliga ytterligare besparing med att byta till Comfortzone CE50 bara skulle bli ca 2.500 kWh/år med de antaganden jag gjort. Detta pga CE50 tvingar fram dubbelt så hög ventilation i huset enligt deras kalkyl, denna tilluft kostar mycket energi att värma till rumstemp. Vidare står kompressorn stilla när den avfrostar och mer el går åt till den större kompressorn så plusnettot blir inte alls så stort som jag först trodde. Avgörande är hur många som ska bo i huset och deras vanor och därmed vilket faktiskt ventilationsflöde som måste finnas. Med stor familj med flera barn och vanor som kräver hög ventilation kan säkert den nya pumpen ge en besparing med flera tusen kWh/år men för 2 pers tror jag det tar lång tid att räkna hem merkostnaden.


Jag vill bara påpeka att varken Nibe F750 eller Comfortzone kräver mer ventilation än Boverkets krav för nybyggnation. Det handlar alltså inte om någon överventilation. Energin tas genom att man kyler avluften ned till 20 minusgrader. I äldre hus med dålig ventiltation ökar man självklart ventilationen, men det är nog ändå nödvändigt av andra själ, fukt t ex. Visserligen frostar dessa värmepumpar av ca en gång i timmen, men den effekt man anger är medeleffekt över en hel driftcykel inkl avfrostning. Man brukar säga att en gammal 2 kW flvp täcker 45-50 % av värmebehovet. Med F750 eller Comfortzone täcker man 90-100 %. Många ägare till CZ kör helt utan tillskottsel.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9713
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 360 eller nya 750
« Svar #11 skrivet: 26 juli 2010, 11:47:03 »
Angiven effekt är toppeffekt exklusive perioderna för avfrostning, se tråden om "Comfortzone officiellt" där bl.a. beräkning görs av maximalt möjligt effektuttag vid visst frånluftflöde, luftfuktighet och avlufttemperatur. Enligt loggning presenterad i samma tråd blir nettoeffekten ca 90% m.h.t. avfrostningarna.

Boverket säger minst 0,1 lit/sek & kvm om det inte är någon i huset och 0,35 lit/sek & kvm om personer vistas i huset. Om det för det mesta är någon/några i huset är förutsättningarna för flvp goda, inte så bra annars. Stor familj som duschar/badar mycket behöver hög ventilation och CZ eller F750 fungerar väldigt mycket effektivare än de traditionella små flvp. Min egen och många andras åsikt är också att ventilationen bör vara årstidsanpassad, dvs något mindre på vintern med kall torr luft och högre på sommaren med varm fuktig luft. Undantag för mycket varma dagar resp om utetemp faller ner under -15C, då fläkten kan varva ner en hel del för att slippa kalldrag av snustorr luft i huset och mindre tillskottsel eftersom värmenettot blir nära noll. (Hoppas tillverkarna kan bygga bättre funktioner för fläktstyrning i framtiden).

För att klara sig helt utan tillskottsel med CZ eller F750 behöver huset vara extremt välisolerat eller beläget i de allra sydligaste delarna av landet samtidigt som behovet av varmvatten är delvis begränsat när det är kallt ute. För vanliga nya hus går det en gräns neråt ca -10C, under detta behövs tillskottsel. Traditionell flvp behöver tillskott under ca +6-8C.
 
« Senast ändrad: 26 juli 2010, 12:15:57 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 360 eller nya 750
« Svar #12 skrivet: 26 juli 2010, 20:01:59 »
Uppgift från konstruktören på Comfortzone är att angiven effekt är medel inkl avfrostningar. Jag har nu inte tittat på tråden om någon verkligen har loggat energin.

Man kan givetvis ha åsikter om hur mycket och när man ska ventilera. Boverket har satt kraven och de är inte lägre på vintern. Med dom förutsättningarna kräver de högeffektiva frånluftarna inte mer ventilation än de gamla.

Jag vet att det finns flera på forumet som klarar sig utan tillskottsel. Jag tror inte de har extremt välisolerade hus, men självklart bra isolerade. Jag själv hade en täckning på ca 95 % med en CE50 som värmde 200 m2 till 20 gr samt ett förråd på 17 m2 till ca +8 gr. Huset hade 215 mm isolering i väggar och 400 mm lösull på vinden. Fönstren hade u-värde 1,7, så det var inte extremt välisolerat.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe 360 eller nya 750
« Svar #13 skrivet: 26 juli 2010, 22:05:02 »
Vad är det för effekt pÃ¥ CE50?  Men lÃ¥ter helt ok, med tanke pÃ¥ att vi har Nibe 750, och 148kvm, och nybyggt hus med tjocka väggar och välisolerat tak.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 360 eller nya 750
« Svar #14 skrivet: 27 juli 2010, 10:00:15 »
CE50 ger 5 kW
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!