0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Om du inte lämnat bygganmälan innan årsskiftet, så kan du bara välja Nibe 750 alternativ Comfortzone.
Citat från: Low energy skrivet 02 februari 2010, 10:24:22Hej!Om du inte lämnat bygganmälan innan årsskiftet, så kan du bara välja Nibe 750 alternativ Comfortzone. Varför ?
De nya reglerna har även krav på installerad effekt, som max får vara 4,5 kW. Överstiger huset 130 m2 så får man installera ytterliggare 25W/m2 som överstiger 130m2.Det innebär att det är bara Comfortzone och Nibes nya pump som klarar mindre villor. Ska man ha bergvärme så är det frevensstyrda bergvärmepumpar som gäller tex Nibe 1250, IVT X11-X15.Effektkravet är svårare att leva upp till än energikravet.
Intressant med info om den nya pumpen, men jag är lite skeptisk tills jag fått se alla detaljer i kalkylen och hur den nya 750 fungerar. Har själv ett drygt 10 år gammalt Hjältevadshus 97+72 kvm med 35 kvm vidbyggt garage. Nibe 310P i huset. Totalförbrukning varierat 12.000-16.500 kWh under olika år för 2 pers. Direkt-el i garaget plus motorvärmare. Uppskattar besparingen med 310P till ca 6.000 kWh/år. Har just räknat fram att min årliga ytterligare besparing med att byta till Comfortzone CE50 bara skulle bli ca 2.500 kWh/år med de antaganden jag gjort. Detta pga CE50 tvingar fram dubbelt så hög ventilation i huset enligt deras kalkyl, denna tilluft kostar mycket energi att värma till rumstemp. Vidare står kompressorn stilla när den avfrostar och mer el går åt till den större kompressorn så plusnettot blir inte alls så stort som jag först trodde. Avgörande är hur många som ska bo i huset och deras vanor och därmed vilket faktiskt ventilationsflöde som måste finnas. Med stor familj med flera barn och vanor som kräver hög ventilation kan säkert den nya pumpen ge en besparing med flera tusen kWh/år men för 2 pers tror jag det tar lång tid att räkna hem merkostnaden.